نماینده سازمان سواد رسانه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه:

اگر سواد رسانه‌ای نباشد با نسل جدید فاصله کهکشانی پیدا می‌کنیم

باستانی گفت: توسعه سواد رسانه‌ای امری ضروری است و باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در جامعه مورد توجه قرار بگیرد و همه افراد، از جمله کودکان و نوجوانان باید از آموزش‌های سواد رسانه‌ای بهره‌مند شوند.
کد خبر: ۶۵۵۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰ - 08March 2024

اگر سواد رسانه‌ای نباشد با نسل جدید فاصله کهکشانی پیدا می‌کنیمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، علیرضا باستانی، نماینده سازمان سواد رسانه‌ای یونسکو در آسیا و اقیانوسیه درباره اهمیت سواد رسانه‌ای در جامعه اظهار داشت: سواد رسانه‌ای به معنای دانش و مهارت‌های مختلف است، از جمله مهارت‌های برقراری ارتباطات انسانی و خودشناسی که افراد برای شناخت خود و دیگران استفاده می‌کنند بنابراین، سواد رسانه مجموعه‌ای از دانش‌ها و مهارت‌هاست که به انسان‌ها کمک می‌کند تا خودشان و جامعه را بشناسند.

وی درباره تاثیر برگزاری پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای در ترویج سواد رسانه‌ای بیان کرد: هر فعالیت، حرکت و اندیشه‌ای که به منظور توسعه سواد رسانه‌ای در جوامع مختلف اتخاذ شود، ارزشمند و حیاتی است.

مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران (انسان) با بیان اینکه سازمان‌ها و نهاد‌ها نقش به سزایی در توسعه سواد رسانه‌ای جامعه دارند، خاطر نشان کرد: وقتی می‌گوییم که نقش سازمان‌ها و نهاد‌ها بسیار حائز اهمیت است، به این معناست که آن‌ها باید خروجی عالی و مثبتی داشته باشند. تأثیرگذاری این سازمان‌ها و نهاد‌ها بر جامعه باید مثبت باشد، زیرا ما معتقدیم که افرادی که در آن‌ها نقش دارند، مسئولیت بزرگی را به عهده دارند و باید به نیاز‌های جامعه پاسخ دهند.

عضو هیات علمی پنجمین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای ایران در ادامه با بیان اینکه سواد رسانه‌ای الزام اساسی قرن بیست و یکم است گفت: بهترین زمان برای شروع آموزش سواد رسانه‌ای از دوران بسیار کودکی است، به‌طوری که از سن سه تا پنج سالگی که کودکان به مهد کودک می‌روند باید این مهارت به آن‌ها آموزش داده شود؛ چراکه در جوامع امروزی، اکثر ارتباطات انسانی با موضوعات رسانه‌ای همچون رادیو، تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد بنابراین اگر کودکان از سن کم از سواد رسانه‌ای بهره‌مند نشوند، آن‌ها در درک اطلاعات و تفکر پویا در جوامع آینده مشکلاتی خواهند داشت.

باستانی اظهار کرد: معلمان و والدین نیز باید درک مناسبی از موضوعات رسانه‌ای و سواد آن داشته باشند تا بتوانند فرزندان خود را به درستی هدایت کرده و آنان را در مسیر صحیح رشد و توسعه یاری کنند.

باستانی با تاکید بر اینکه اگر سواد رسانه‌ای نباشد، با نسل جدید یک فاصله کهکشانی خواهید یافت عنوان کرد: ما اگر موفق باشیم که از همین سطوح اولیه زندگی فرزندانمان، آنان را با یک سلسله مباحث مشخص در آموزش سواد رسانه‌ای تربیت کنیم، آنگاه می‌توانیم امیدوار باشیم. در واقع آموزش سواد رسانه‌ای نقش بسزایی در تربیت نسل‌های آینده دارد و اگر به درستی و با رویکرد مناسبی انجام شود، می‌تواند تاثیر بسزایی در جامعه داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار