دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تاثیر و نقش راهیان نور در فرهنگ کشور

راهیان نور به‌عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی از جمله مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند به تقویت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل جوان با قهرمانان واقعی و ملموس وطن کمک کند.
کد خبر: ۶۵۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳ - 26February 2024

تاثیر و نقش راهیان نور در فرهنگ کشورگروه حماسه و جهاد د‌فاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ راهیان نور به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی از جمله مهم‌ترین ابزاری است که می‌تواند به تقویت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی نسل جوان با قهرمانان واقعی و ملموس وطن کمک کند و در ادامه از این رهگذر مورد بررسی قرار گرفته است.

برگ اول: ناتوانی دشمنان در جنگ سخت

مرداد ماه سال ۱۳۶۷، پس از درخواست خاویر پرز دکوئیار دبیر کل وقت سازمان ملل متحد و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به وسیله ایران، آتش‌بس از ساعت ۶:۳۰ بامداد در تمام مرز‌های ایران و عراق به اجرا درآمد و ۸ سال جنگ تحمیلی و نابرابر به پایان رسید.

دشمنان که از نورانیت انقلاب در سال ۱۳۵۷ مرعوب شده بودند، به منظور جلوگیری از گسترش پرچم عدل در جهان دست به جنگ مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران زدند؛ حمایت همه جانبه‌ی کشور‌های مستبد در برابر مردمی که تفکر رشدِ بدون وابستگی آنان تازه جوانه زده بود، ضربه معنوی و مادی زیادی به ملت ایران وارد کرد.

عقب‌افتادگی و خسارت یک روی سکه جنگ، اما در طرف دیگر رشد، ارتقا و خودباوری‌هایی قرار دارد که از برگ ۸ ساله تاریخ دفاع مقدس به یادگار مانده است و رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص می‌فرمایند «جنگ، کار پیچیده‌ای است. مدیریت جنگ و فرماندهی جنگ، کار بسیار سنگین و پیچیده‌ای است. این کار را جوان‌های نورس ما در بسیاری از بخش‌ها انجام می‌دادند. این تدبیر، این حکمت، چیز بسیار شگفت آوری است؛ مظهر شکوفائی استعداد‌ها و ظرفیت‌هاست. چقدر جوان‌های کم سال رفتند در جبهه و توانستند در آنجا کار‌های بزرگ از خودشان نشان بدهند».

حضور مشتاقانه به منظور مقاومت و ایستادگی در برابر قدرت‌های جهان، تقابل ایمان و اعتقاد در برابر تکنولوژی، رشد و شکوفایی استعدادها، ساخت تجهیزات مهندسی و نظامی با دستان خالی، از خود گذشتگی و ایثار مثال‌زدنی مردم که فقط در افسانه‌ها یافت می‌شود، همه و همه درس‌هایی است که نشانه‌های آن اکنون روی دیوار‌های خرمشهر با گلوله‌های سربی نقش بسته است.

برگ دوم: شبیخون فرهنگی 

دهه ۶۰ به پایان رسید و از جنگ ۸ ساله گنج‌هایی در دوکوهه، شلمچه، هور، فتح المبین، حمیدیه، طلائیه، شرهانی، اروند کنار، هویزه، قصرشیرین، باشگاه افسران، بازی دراز و... باقی ماند؛ نقاطی که وجب به وجبش سرشار از روایت‌های پنهان بود و ثانیه به ثانیه اتفاقات رقم خورده در آن برای نسل بعدی درس داشت.

گنج‌های به یادگار باقی مانده جبهه‌های جنگ، فقط در مناطق عملیاتی دفاع مقدس خلاصه نشد و برخی از آنان در صدای خس خس رزمندگان شیمیایی خودش را نشان می‌داد، برخی دیگر در خاطرات مادران، پدران و همسران شهدا نمایان می‌شد، برخی دیگر در کوچه‌هایی که با نام لاله‌های گلگلون کفن شده مزین شده بود برای عابران روایت گری می‌کرد.
دشمنان انقلاب که از جنگ مستقیم و نظامی مایوس شده بودند و از دستاورد‌های دفاع مقدس برای نسل‌های بعدی در دهه دوم انقلاب سخت می‌ترسیدند رو به جنگ فرهنگی و نرم علیه انقلاب اسلامی آوردند.

رهبر معظم انقلاب در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در دیدار با اقشار مختلف مردم عنوان کردند «ببینید؛ در دهه‌ی ۷۰ که دهه‌ی دوّم انقلاب ما بود، یک حرکت فرهنگی خباثت‌آلودی علیه کشور ما شروع شد که بنده همان‌وقت مسئله‌ی تهاجم فرهنگی را مطرح کردم، مسئله‌ی شبیخون فرهنگی را مطرح کردم، برای اینکه جوان‌ها حواسشان باشد، چشمشان باز باشد، مردم بدانند. یک حرکت وسیع فرهنگی علیه کشور ما در دهه‌ی ۷۰ شروع شد [..]یک جنگ فرهنگی راه انداختند در دهه‌ی ۷۰ و بخشی از دهه‌ی ۸۰، برای اینکه افتخارات دفاع مقدّس را به فراموشی بسپرند، و اصرار داشتند بر این».

برگ سوم: تاثیر دفاع مقدس در فرهنگ جامعه 

مجموعه از تفکر و اعتقادات در انسان باعث می‌شود فرهنگ یک شخص شکل بگیرد و از طرفی فرهنگ افراد باعث شکل‌گیری خانواده و جامعه می‌شود؛ رفتار و صفات انسان‌ها هم از فرهنگ آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و دشمنان که خوب این نکته را دریافته بودند سعی داشتند با القای تفکرات غربی و تحریف اعتقادات، فرهنگ ملت ایران را تغییر دهند.

جنگی نرم که هزینه و نفع آن به نحوی از جنگ نظامی کمتر است و میزان تلفات آن قطعا از جنگ نظامی بیشتر و تاثیرگذارتر خواهد بود به صورت هوشمندانه در لیست حربه‌های دشمنان انقلاب اسلامی قرار داشت؛ جنگی که نسل‌های سوم و چهارم انقلاب را به کلی تغییر می‌داد و بدون عبور از مرز‌های ایران در قلب یک ملت نفوذ و رخنه می‎‌کرد.

اما در مقابل دفاع مقدس به عنوان ظرفیتی به یادگار مانده به خوبی می‌توانست حماسه و رشادت‌های خود را به جوانان منتقل کند و آنان را به خودباوری برساند، درس‌هایی از جنس شهیدانی همچون طهرانی‌مقدم، حسن باقری، محمد بروجردی، مصطفی چمران و صد‌ها جوان دیگر که با دستان خالی لشکر باطل را زمین‌گیر کردند؛ این همان کلید طلایی برای رشد یک جامعه در عرصه تمدن‌ها بود که دشمن سخت از آن می‌ترسید تا نکند به گوش جوانان برسد و از هدفش که اشاعه فحشا و تزریق فرهنگ غلط و در یک کلام غارت و قتل عام فرهنگی بود باز بماند.

برگ چهارم: راهیان نور، ابزاری برای مقابله با جنگ نرم 

در تقابل جبهه حق و باطل در عرصه فرهنگ که برای همه آشکار شده بود، هر شخصی در حد توان سعی داشت در این نبرد نقش ایفا کند و با پاک کردن فضای تنفسی مردم بخشی از بار جامعه را بردارد، اما فعالیت‌ها در حد افراد و محلات محدود می‌شد و خلا فضای تربیتی با ظرفیت وسیع اثرگذاری و با محتوایی غنی همچون روایت‌های دفاع مقدس بسیار خالی بود و در جامعه احساس می‌شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران اردو‌های راهیان نور کشور، ابتکار بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را یک ابتکار الهی و انقلابیِ بسیار شایسته در جهت شناساندن اجزاء برجسته‌ی حادثه‌ی بزرگ و تاریخی دفاع مقدس به مردم و نسل جوان کشور خواندند.

آری، همانگونه که خداوند در ایام ۸ سال دفاع مقدس بار‌ها و بار‌ها به وسیله امداد‌های غیبی رزمندگان را مورد حمایت و نصرت قرار داد، این بار هم در جنگ فرهنگی با راه‌اندازی فضای «راهیان نور» این مسیر نورانی را باز کرد تا مشتاقان حقیقت به سمت یادمان‌های دفاع مقدس راهی و بهره‌مند شوند.

رهبر معظم انقلاب در خصوص این حرکت نورانی و الهی می‌فرمایند «جمهوری اسلامی یک فنّاوری نرم را به وجود آورد، یعنی حرکت عمده‌ی راهیان نور. راهیان نور یک فنّاوری است؛ یک فنّاوریِ قدرتِ نرم است. میلیون‌ها جوان راه افتادند رفتند در جبهه‌های جنگ، در آن کانون معرفت و قدس، در آن کانون فداکاری، آنجا دیدند که چه وضعیّتی بوده است و چه اتّفاقاتی افتاده است؛ [برایشان]شرح دادند و در ماجرای دفاع مقدّس قرار گرفتند. بله، جمهوری اسلامی این است؛ مدافع حرم تربیت میکند؛ راهیان نور راه می‌اندازد؛ معتکفین در مساجد را -که تقریباً همه هم جوانند، به‌عنوان یک نماد عالی تضرّع و قداست- به وجود می‌آورد؛ این‌ها که [قبلاً]نبود؛ پس ما در جنگ فرهنگی بر دشمن پیروز شدیم. در جنگ نظامی هم ما پیروز شدیم».

فناوری؛ خداوند فضایی را برای جبهه حق قرار و باز کرد تا مردم با حرکت‌های خودجوش از این نعمت استفاده کنند، به درستی عظمت و گنج‌های پنهان در یادمان‌های دفاع مقدس به یک کارخانه و فناوری نیاز داشت تا جامعه بتواند این منابع عظیم را استخراج کند. 

در ابتدا خانواده‌های معظم شهدا در ایام دفاع مقدس در محل شهادت فرزندان خود حاضر شدند و از همان زمان حرکت راهیان نور جوانه زد، رفته رفته با اتمام جنگ تحمیلی اولین کاروان‌ها پس آزادسازی مناطق با روایتگری بازماندگان از حماسه‌های رقم خورده کلید خورد تا گنج جنگ به فراموشی سپرده نشود و با نقل قول صحیح از تحریف جلوگیری شود.

بعد از آن در سال‌های ۱۳۷۶ تقریبا به صورت عمومی مردم در سبد سفر‌های خود اردو‌های راهیان نور را قرار دادند و یادمان‌های دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفت؛ در سال ۱۳۷۸ مقام معظم رهبری در این مناطق حضور و از یادمان‌های شهدا بازدید کردند و تا به امروز هنوز که هنوز است «راهیان نور» به عنوان سلاحی در برابر جنگ فرهنگی دشمن خودنمایی می‌کند و بر قلب‌ها اثر می‌گذارد.

جوانان نسل دوم، سوم، چهارم و حتی پنجم انقلاب هم که در این مکتب بزرگ شده‌اند و سالیان سال با عنوان خادم شهدا در فضای نورانی یادمان‌های دفاع مقدس نفس کشیده‌اند، آنجایی که نیاز بوده است با الگو گرفتن از طهرانی‌مقدم‌ها، حسن باقری‌ها، محمد بروجردی‌ها، مصطفی چمران‌ها و صد‌ها جوان دیگر که با دستان خالی لشکر باطل را زمین‌گیر کردند با حضور در جبهه‌های نبرد مانند دفاع از حریم اهل‌بیت (ع) در جبهه‌های مقاومت نشان داده‌اند که فناوری «راهیان نور» به خوبی توانسته است پیوند دفاع مقدس با جامعه امروزی را برقرار کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار