رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: قدرت دریایی ایران باعث شده پایگاه «سنتکام» به آمریکا منتقل شود/ نیازمند راهبرد‌های همگرا در عرصه دریا هستیم

سردار سرتیپ جلالی گفت: قدرت دریایی ایران در خلیج فارس موجب شده تا نیروی دریایی آمریکا ناوگان خود را از این منطقه خارج کند و حتی پایگاه فرماندهی سنتکام نیز از قطر به آمریکا منتقل شود.
کد خبر: ۶۵۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲ - 18February 2024

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشوربه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز (یکشنبه) در همایش ملی تبیین ابعاد و دستاورد‌های ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: آنچه امروز در غزه می‌گذرد، باعث شده تا جهانیان به این باور برسند که مسئول این نسل‌کشی بر عهده آمریکایی‌هاست؛ زیرا چنانچه آن‌ها از رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کردند، این رژیم جنایتکار چند روز بیشتر نمی‌توانست دوام بیاورد؛ لذا باید آمریکایی‌ها در برابر این جنایت‌ها پاسخگو باشند.

سردار جلالی در ادامه با اشاره به موضوع این همایش، گفت: دریا محور توسعه اقتصادی است؛ به همین جهت همه کشور‌هایی که به دریا و آب‌های آزاد دسترسی دارند، دریا را به عنوان یک فرصت برای خود می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: ما در برنامه توسعه کشور مانند توسعه سواحل مکران راهبرد‌های دریایی را دنبال می‌کنیم؛ البته توسعه اقتصاد دریا با امنیت دریا رابطه مستقیم دارد؛ لذا ما در دریا هم‌زمان با توسعه اقتصادی نیازمند توسعه امنیت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه اقتصادی بدون توسعه امنیت میسر نیست، افزود: اینکه نیرو‌های مسلح بخواهند به تنهایی توسعه فعالیت‌های دریاپایه را برعهده بگیرند، چندان قابل توجیه نیست؛ چون این موضوع باید در قالب امنیت چندجانبه‌ی ابعاد مختلف توسعه فعالیت‌های دریاپایه دیده شود؛ بنابر این تحقق آن فقط بر عهده نیرو‌های مسلح نیست.

سردار جلالی تاکید کرد: برای توسعه امنیت نیاز به توسعه قدرت دریایی داریم که این موضوع در چند سال اخیر به ویژه در خلیج فارس محقق شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: عمق محدود خلیج فارس قابلیت‌ها و محدودیت‌های خاصی دارد؛ به این‌صورت که ایران برای تولید قدرت در خلیج فارس، متکی به ساحل است و وجود جزایر متعدد به جهت پدافند غیرعامل، ویژگی‌های خاصی را بوجود آورده است.

وی گفت: قدرت دریایی ایران در خلیج فارس موجب شده تا نیروی دریایی آمریکا ناوگان خود را از این منطقه خارج کند و حتی پایگاه فرماندهی سنتکام نیز از قطر به آمریکا منتقل شود؛ زیرا در بازی جنگ، آمریکایی‌ها می‌دانند چنانچه هر جنگی در منطقه خلیج فارس رخ دهد آن‌ها بازنده خواهند بود.

سردار جلالی با اشاره به شرارت دولت‌های غربی درخصوص توقیف و ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های ایران، تصریح کرد: قدرت دفاعی و دریایی ما آن‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: البته برای اینکه قدرت دفاعی و دریایی کشور بیشتر بروز یابد، نیازمند زیرساخت‌های ساحلی در حوزه دریای عمان و زیرساخت‌های دریایی به صورت دو کارکردی دفاعی و اقتصادی مانند زیرساخت‌های ارتباطی فرودگاهی، راه‌های ارتباطی و خطوط ریلی هستیم تا بتواند صادرات و واردات را تسهیل کند.

وی با بیان اینکه اقدام جسورانه گروه ۸۶ توانست بن‌بست‌شکنی‌کند، گفت: توسعه امنیت دریایی ضامن توسعه امنیت اقتصادی کشور است؛ بنابراین اگر می‌خواهیم در دریا‌های دوردست حضور داشته باشیم، طبیعتاً نباید اتکاء ما به چند شناور باشد، بلکه باید ساخت شناور‌های اقیانوس‌پیما را در دستور کار داشته باشیم.

سردار جلالی اضافه کرد: البته در کنار توسعه زیرساخت‌های دوگانه دفاعی - اقتصادی، تجهیزات، ابزار‌ها و شناور‌های اقیانوس‌پیما، نیازمند راهبرد‌های همگرا نیز هستیم تا بتوان کشور را در مسیر اقتدار و افتخار پیش برد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار