یادداشت/

«والفجر ۸» سند افتخار و اوج قدرت نظامی کشور

عملیات «والفجر ۸» در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۶۴ در منطقه‌ جنوبی عراق به منظور تصرف شبه جزیره‌ فاو و کسب یک برتری سیاسی به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» اجرا شد و در تاریخ بیست‌ و نهم فروردین ۱۳۶۵ با تصرف شبه جزیره‌ فاو پایان پذیرفت.
کد خبر: ۶۵۰۹۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۸ - 12February 2024

«والفجر ۸»؛ سند افتخار و اوج قدرت نظامی کشورگروه استان‌های دفاع‌پرس - «علی‌اصغر قنبری» پژوهشگر مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی و فرمانده توپ‌خانه لشکر ۵ نصر؛ عملیات «والفجر ۸» در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۶۴ در منطقه‌ جنوبی عراق به منظور تصرف شبه جزیره‌ فاو و کسب یک برتری سیاسی به‌طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و با رمز «یا فاطمه الزهرا (س)» اجرا شد و در تاریخ بیست‌ و نهم فروردین ۱۳۶۵ با تصرف شبه جزیره‌ فاو پایان پذیرفت.

فاو جزیره‌ای محصور میان روخانه اروند، دریای خلیج فارس و منطقه خورعبدالله بود اما ارتباط خاکی آن با بصره این منطقه را به یکی از استراتژیک‌ترین مناطقی تبدیل کرده بود که ایران را به تسلط نسبی بر جبهه‌ها می‌رساند.

در این عملیات شهر بندری فاو تصرف و اسکله و تاسیسات نفتی آن به همراه کارخانه نمک و پایگاه‌های نیروی دریایی آزاد و دشمن بعث هم در سطح ادوات و هم نیروی انسانی متحمل خسارات و تلفات بسیار شد.

ایران برای نخستین بار از آغاز جنگ تحمیلی به صورت گسترده بر اروندرود تسلط یافت و توانست امنیت خلیج فارس در آن منطقه را برای تردد کشتی‌ها و نفت‌برهای ایرانی تأمین کند.

دو پایگاه موشکی ساحل به دریای عراق که با آتشباری مکرر، مدت‌ها مانع از تسلط بر اروند بودند به تصرف ایران درآمد و مسیر عراق به خلیج فارس مسدود شده و جمهوری اسلامی با تصرف فاو در این عملیات با کشور کویت هم مرز شد.

در این عملیات بزرگ و استراتژیک ۷۵ نفر از رزمندگان و جان برکفان خراسان جنوبی به فیض شهادت نائل آمدند و یاد و خاطره آنان همواره زنده خواهد بود و رشادت‌ها و ایثارگری‌های آنان فراموش نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار