دبیر همایش «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»:

جایگاه ویژه «ایران اسلامی» در تمدن نوین جهانی/ تمدن غرب به‌ سرعت افول می‌کند

رجبی‌دوانی با تاکید بر اینکه غرب به‌خاطر زیرپا گذاشتن ارزش‌های دینی به‌سرعت رو به‌افول است، گفت: آینده تمدنی متعلق به اسلام است و انقلاب اسلامی در این زمینه جایگاه مهم و محوری دارد.
کد خبر: ۶۴۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ - 05February 2024

جایگاه ویژه «ایران اسلامی» در تمدن آینده جهان/ تمدن غرب به‌سرعت افول می‌کندبه گزارش خبرنگار فرهنگ هنر و هنر دفاع‌پرس، دومین «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» با محوریت دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هیئت دولت و با همکاری ۲۰ دانشگاه، سازمان و مرکز پژوهشی و مطالعاتی صبح امروز (دوشنبه) در تالار حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این همایش، « محمدحسین رجبی‌دوانی» رئیس بنیاد ایران‌ شناسی و دبیر همایش با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی زمینه‌ساز ظهور خورشید ولایت حضرت حجت (عج) را محقق خواهد کرد، اظهار داشت: امروز در دومین «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» قرار داریم؛ هر انقلابی‌ به‌واسطه پدیده‌هایی که به‌وجود می‌آورد اگر به پیروزی برسد در عرصه تمدنی می‌تواند بسیار موثر و نقش‌آفرین در جهت رشد و بالندگی و حتی انحطاط و افول آن نقش داشته باشد.

رئیس بنیاد ایران‌ شناسی و دبیر همایش به تشریح ابعاد انقلاب‌ها پرداخت و با تاکید بر اینکه انقلاب یعنی به وجود آوردن چهره‌ای جدیدی از ساختارهای اقتصادی، سیاسی و ارزش‌های جامعه‌؛ چیزی که بعد از رنسانس فرهنگ و تمدن غرب را در سراسر جهان و حتی جهان اسلام سیطره داد و چنین القا شد که تنها راه‌کار رشد تمدنی غرب است‌.

وی در ادامه به افول تمدن غرب پرداخت و تصریح کرد: همگان می‌دانیم این تمدن به پایان کار خود رسیده است؛ اگرچه از نظر علمی، سیاسی و نظامی حرف اول را می‌زند اما به‌ دلیل زیرپا گذاشتن ارزش‌های دینی به‌سرعت به سمت سقوط می‌رود.

رجبی دوانی گفت: متفکران غرب نگران فروپاشی تمدن غرب می‌باشند و تنها این اسلام است که زمینه این تمدن را خواهد داشت؛ لذا اینده جهان متعلق به اسلام است و انقلاب اسلامی که فرهنگ جدیدی برمبنای ارزش‌های انسانی و دینی ارائه داده و در سطح جهان این فرهنگ را گسترانده است، جایگاه مهم تمدنی در این عرصه خواهد داشت.

رئیس بنیاد ایران‌ شناسی و دبیر همایش خاطرنشان کرد: دامنه نفوذ انقلاب اسلامی در سراسر جهان قابل مشاهده است. این انقلاب همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم کردند، قطعا زمینه‌ساز ظهور منجی بشریت خواهد بود.

وی هدف همایش «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» را زمینه‌سازی علمی برای تمدن اسلامی دانست و درباره آثار رسیده به همایش گفت: امسال در دومین همایش «همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده» ۱۲ کار گروه داشتیم و در همین زمینه ۳۳ پیس‌نشست و ۸ پنل تخصصی برگزار کردیم که در نهایت با همکاری بیش از ۵۰ صاحب‌نظر ۲۷ مقاله و ۳۰ اثر سفارشی ایجاد شد.

آیت‌الله «اراکی» عضو مجلس خبرگان رهبری، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی بهادر جهرمی» سخنگوی دولت در این همایش حضور داشتند.

در این مراسم علاوه بر اعطای اولین جایزه ملی تمدن، از پژوهشگر برتر و کنشگر برتر در حوزه تمدن و همچنین مقالات برتر همایش و برخی از اساتید و چهره‌های تمدن پژوه تقدیر شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار