دفاع‌پرس گزارش می‌‎دهد؛

پیامد قرار دادن انصارالله یمن در لیست تروریستی

قرار گرفتن در فهرست تروریسم آمریکا پیامد‌های مختلفی برای افراد و سازمان‌هایی دارد که نام آن‌ها در این فهرست قرار می‌گیرد. این پیامد‌ها عبارتند از: ممنوعیت ورود به خاک آمریکا، ممنوعیت ارائه‌ خدمات مالی، ممنوعیت انجام معاملات تجاری، ممنوعیت دریافت کمک‌های دولتی و اقدامات قضایی.
کد خبر: ۶۴۶۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ - 24January 2024

پیامدهای قرار دادن انصارالله در لیست تروریستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا امروز چهارشنبه (۲۷ دی ۱۴۰۲) بدون اشاره به جنایت‌های گسترده‌ی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی به ویژه علیه مردم مظلوم غزه، در سخنانی اعلام کرد: «واشنگتن دوباره انصارالله یمن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌دهد. واشنگتن می‌خواهد با این طبقه بندی، حوثی‌ها را مجبور به دور شدن از ایران کند.»

اهرم فشار آمریکا

پیش از این در دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما و جنگ هشت ساله با عربستان و در دوره‌ی دونالد ترامپ، در سال ۱۳۹۹شمسی، یمن در فهرست «گروه‎های تروریستی» این کشور قرار داشت. بایدن در ماه‌های نخست شروع ریاست جمهوری، انصارالله را از لیست گروه‌های تروریستی خارج نمود. اما مجددا در تاریخ دی ماه ۱۴۰۲ اعلام نمود تا سی روز آینده انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی قرار خواهد گرفت.

قرار گرفتن در فهرست تروریسم آمریکا پیامد‌های مختلفی برای افراد و سازمان‌هایی که نام آن‌ها در این فهرست قرار می‌گیرد، دارد. این پیامد‌ها عبارتند از: ممنوعیت ورود به خاک آمریکا، ممنوعیت ارائه‌ خدمات مالی، ممنوعیت انجام معاملات تجاری، ممنوعیت دریافت کمک‌های دولتی و اقدامات قضایی.

آمریکا پس از ناکام ماندن در حمله‌ی نظامی به تاسیسات انصارالله و دست نیافتن به اهدافش در یمن، سناریوی قرار گرفتن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی را در پیش گرفته است، چراکه واقعیت میدانی و دست برتر مقاومت یمن در جنگ را به خوبی دانسته است. واقعیت میدانی این است که حملات موشکی آمریکا و انگلیس اهداف آن‌ها را برآورده نکرده است و انصارالله همچنان از عبور کشتی‌های حامی اسرائیل ممانعت می‌کند. پس از جنگ ۸ ساله یمن، مقاومت انصارالله از جهت توانمندی نظامی، در سطح بسیار خوبی قرار گرفته است و دست بالا را در منطقه دارد و قدرت بازدارندگی پیدا کرده است.

واکنش انصارالله یمن

«محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن در گفتگو با شبکه‌ی الجزیره در این‌باره اظهار داشت: «آمریکا از موضوع قراردادن نام ما در فهرست تروریسم به دنبال اهداف سیاسی است.» وی تاکید کرد: «کاری که ما در دریای سرخ انجام دادیم، نوعی فشار برای توقف جنگ غزه بود و این اقدام آمریکا، ما را از موضع قاطع‌مان در حمایت از فلسطینی‌ها منصرف نخواهد کرد.» وی همچنین تاکید کرد: «تصمیم واشنگتن علیه ما اثربخشی ندارد و ما از موضع خود در حمایت از ملت فلسطین کوتاه نخواهیم آمد.»

پیامد‌های قرار دادن انصارالله در فهرست تروریستی

در صورتی که آمریکا مجددا انصارالله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، پیامد‌های گسترده‌ی متعددی در عرصه‌های مختلف خواهد داشت:

پیامد سیاسی

از نظر سیاسی، این اقدام می‌تواند به عنوان تلاشی برای فشار بیشتر بر انصارالله و وادار کردن آن به تغییر رفتار خود تلقی شود. دولت آمریکا می‌خواهد با این اقدام، انصارالله را از حمایت ایران و سایر بازیگران خارجی محروم کند و آن را به مذاکره و حل سیاسی بحران یمن وادار کند.

اما این اقدام به افزایش تنش‌ها منجر خواهد شد و وقوع درگیری‌های نظامی جدید و گسترده‌تر در منطقه به دنبال خواهد داشت. به نظر می‌رسد بسیاری از کشور‌های اروپایی و عربی مخالف این اقدام آمریکا باشند و این امر موجب کاهش همکاری‌های سیاسی و بین‌المللی در زمینه‌ی حل بحران غزه و باز شدن تنگه‌ی باب المندب خواهد شد.

باید در نظر داشت انصارالله هیچ‌گاه گروه تروریستی و جنگ‌طلب نبوده و موافق ادامه‌ی جنگ در غزه و ناامنی در دریای سرخ نیست. انصارالله همواره اعلام کرده است ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی تا زمانی است که که جنگ غزه پایان یابد و محاصره‌ی اقتصادی لغو شود. آمریکا در حملات موشکی به یمن، ناکام مانده و دست برتر انصارالله در تسلط بر دریای سرخ را مشاهده نموده، حال در فکر سناریوی جدید است، موضوعی که در نهایت به ضرر آمریکا و اسرائیل تمام خواهد شد.

قرار گرفتن انصارالله در فهرست تروریستی، روند سیاسی و حل بحران در منطقه را ضعیف می‌کند و اینکه آمریکا قصد دارد قوی‌ترین و مهم‌ترین بازیگر تحولات منطقه را در لیست سیاه خود قرار دهد، یک اقدام متناقض است که با ادعای کاخ سفید مبنی بر گسترده نشدن درگیری‌ها در منطقه، منافات دارد.

پیامد اقتصادی

از مهم‌ترین پیامد‌های این اقدام، افزایش فشار‌های اقتصادی بر مردم یمن، گسترش قحطی، بیماری و سوء تغذیه و ممانعت از هرگونه ارسال کمک‌های بشردوستانه، است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در بیانیه‌ی خود تصریح کرده که «هدف از این اقدام آمریکا تضمین این است که تصمیم آمریکا بر انصارالله اثر می‌گذارد و نه مردم یمن.» این در‌حالی است که بخش بزرگی از جمعیت یمن، تحت لوای دولت قانونی نجات ملی که در سال ۲۰۱۵ با مشارکت انصارالله تشکیل شده است، زندگی می‌کنند. بیش از دو سوم اراضی قابل سکونت یمن هم که عمدتاً شامل مناطق شمالی و غربی است، تحت اداره‌ی دولت نجات ملی و انصارالله است.
سازمان ملل نیز به این اقدام واکنش نشان داده و سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «این تصمیمی است که یک کشور آن را گرفته است و شامل سازمان ملل نمی‌شود. یمن به شدت به واردات کالا‌ها و همچنین کمک‌های بشردوستانه وابسته است. سازمان ملل متعهد به ادامه‌ی کمک به مردم یمن بر اساس اصل بی طرفی است. تحریم‌های یکجانبه اغلب بر غیرنظامیان تاثیر می‌گذارد.»

افزایش تنش‌ها در دریای سرخ بر اقتصاد جهانی نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. با افزایش تنش‌ها در دریای سرخ ۵۳ درصد تجارت کانتینری جهان به حالت تعلیق درآمده است. با آغاز حملات موشکی آمریکا و انگلیس، آب‌های پیرامون سواحل یمن تا شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری در تیررس موشک‌های بالستیک و پهباد‌های مقاومت یمن قرار خواهد گرفت و با ناامنی دریای سرخ، کشتی‌های تجاری مسیر خود را تغییر خواهند داد که موجب افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های حمل و نقل و بیمه‌ای خواهد شد.

پیامد نظامی منطقه‌ای

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله اعلام کرد: «هیچ خط ارسال تسلیحاتی از ایران به یمن وجود ندارد و سخنانی که در این رابطه گفته می‌شود نادرست است.» بنابراین طبق تجربه‌ی گذشته، قراردادن انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی، ابزار کارآمدی برای تضعیف انصارالله در منطقه نیست، بلکه این اقدام به عنوان عامل محرک برای تشدید و افزایش حملات و عملیات موشکی و پهبادی در دریای سرخ عمل خواهد کرد. این اقدام می‌تواند به افزایش بحران و بی‌ثباتی در منطقه منجر شود و انصارالله که توانایی عملیات نظامی در جنوب غرب آسیا در شعاع دو هزار کیلومتری را دارد، تروریستی خواندن آن، می‌تواند به افزایش فعالیت‌های انصارالله در منطقه منجر شود؛ بنابراین مطرح کردن لیست سیاه، نه تنها موجب بازگشت امنیت به دریای سرخ نخواهد شد، بلکه زمینه‌ی تنش طولانی‌مدت در یکی از نقاط مهم راهبردی جهان را فراهم خواهد کرد. بدین معنا که اگر قرار باشد آمریکا گزینه‌ی تحریم اقتصادی را علیه یمن فعال کند، آنگاه باید آماده‌ی رویارویی با موشک‌های ضدکشتی، پهپاد‌های انتحاری و مین‌های دریایی یمن در خلیج عدن، تنگه‌ی باب المندب و دریای سرخ برای همه‌ی کشتی‌های عبوری باشد که نتیجه‌ی آن مختل شدن اقتصاد و تجارت جهانی خواهد بود.

مقاومت انصارالله یک روز پس از حمله‌ی موشکی آمریکا، چند کشتی تجاری و نظامی را در دریای سرخ هدف قرار داده است که برخی متعلق به آمریکا بوده است. به نظر نمی‌رسد در یمن کسی تحت تاثیر این اقدام آمریکا قرار گرفته باشد. مقامات انصارالله اقدام آمریکا در تروریستی خواندن خود را مایه‌ی افتخار می‌دانند و معتقدند این مسئله‌ی مضحکی است که از سوی یک حکومت تروریستی جهانی، تروریست خوانده شوی؛ بنابراین راه‌کار حل بحران در منطقه، حمله‌ی موشکی و محاصره‌ی اقتصادی و قراردادن در لیست گروه‌های تروریستی نیست، بلکه تنها راه عاقلانه برای پایان دادن تنش‌ها در دریای سرخ، توقف جنگ در غزه است.

گزارش از محمدتقی سازندگی

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها