در آیین اختتامیه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت؛

امیر سهرابی: جایگاه ویژه اشعار حماسی در دفاع مقدس/ هدف کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت «ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان» است

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه هدف کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت «ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان» است، گفت: اشعار حماسی سهم بسزایی در پیروزی‌های بزرگ دفاع مقدس داشته است.
کد خبر: ۶۴۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲ - 23January 2024

امیر سهرابی: هدف کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت «ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان» استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، امیر سرتیپ «نبی سهرابی» جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور جمعی از فرماندهان، مسئولان و مدیران کشوری و لشکری در شیراز برگزار شد، طی سخنانی و با بیان اینکه رزمندگان دوران دفاع مقدس با استماع هنر شاعران روحیه می‌گرفتند، اظهار داشت: اشعار حماسی سهم بسزایی در پیروزی‌های بزرگ دفاع مقدس داشته است. 

امیر سهرابی به تاثیر شعر در جامعه، به‌خصوص در بین جوانان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: آثار منتخب کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت را منتشر خواهیم کرد تا همه از این آثار استفاده کنند. 

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه علاوه بر چاپ آثار کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت، اشعار منتخب این کنگره نیز به‌صورت صوتی و چندرسانه‌ای برای استفاده نسل جدید عرضه خواهد شد، تاکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ماموریت دارد که آثار و ارزش‌های دفاع مقدس را در جامعه حفظ و ترویج دهد؛ از این رو نشر آثار این کنگره فاخر هنری به شیوه‌های مختلف در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مطالب بیشتر:

** سرلشکر باقری: شعر دفاع مقدس الهام گرفته از حماسه عاشورای حسینی است
** مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس: فعالیت در عرصه ایثار و شهادت عنایتی از سوی شهدا است 

** آیین اختتامیه بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت برگزار شد 
** رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی: «جهاد تبیین» پادزهری در برابر توطئه تحریف است

وی با بیان اینکه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در راستای حفظ فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت برگزار می‌شود، شعر دفاع مقدس را بخش مهم و اثرگذار ادبیات پایداری ایرانیان دانست و اظهار داشت: شعر در ادبیات مقاومت نقش بسیار مهمی از ابتدا داشته است تا حدی که شاعران بزرگ ما نظیر فردوسی توانسته‌اند با استفاده از هنر شعر اتحاد ملی را ارتقاء دهند.

امیر سهرابی گفت: اگر شعر دفاع مقدس را به دو بخش سروده‌های زمان دفاع مقدس و زمان حال تقسیم کنیم؛ خواهیم فهمید که بن‌مایه و درون اشعار زمان جنگ تحمیلی، تشویق، ترغیب و ستایش رزمندگان اسلام به پایداری و مقابله در مقابل دشمنان بوده است. 

وی افزود: پس از دوران دفاع مقدس، مقاومت منطقه‌ای برای مقابله با رژیم منحوس صهیونیستی و استکبار جهانی شکل گرفت؛ از این رو هنر شعر تکمیل شد و مضامین اشعار دفاع مقدس از گونه‌های نیایشی و حماسی به نو، بدیع و نیایشی تغییر کرد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اشعار دفاع مقدس را تلفیقی از حماسه و آیین دینی و مذهبی دانست و افزود: با وجود اینکه نسل جدید در دوران جنگ تحمیلی نبودند؛ اما با خلاقیت و نوآوری‌های خود آثاری را دبیرخانه کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت ارسال کرده‌اند که این موضوع نشان از رشد ادبیات پایداری و علاقه جوانان به این هنر ارزشمند دارد.

وی در ادامه از شاعران خواست فقط به چهره تراژیک جنگ تحمیلی نپردازند و اتحاد ملت، همدلی در مقابل دشمنان و مقابل با صهیونیسم، حماسه شهدا را در آثار خود مورد توجه قرار دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هدف اصلی کنگره ترویج فرهنگ دفاع مقدس و ارتقای پایداری ملی ایرانیان است، تصریح کرد: کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت هر سال رو به رشد است؛ چون شهدا حامی این کنگره هستند و اثر وضعی حضور شهدا باعث اعتلای ادبیات و شعر می‌شود. 

امیر سهرابی در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم هدف غایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت را که تداوم پایداری ملی ایرانیان مقابله دشمنان است را طی سال‌های آینده محقق کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار