برگزاری یادواره ۲۰ شهید عملیات «کربلای ۵» در شهرستان سربیشه

یادواره ۲۰ شهید عملیات «کربلای ۵» در شهرستان سربیشه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹ - 13January 2024

یادواره ۲۰ شهید عملیات «کربلای۵» شهرستان سربیشه برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خراسان جنوبی، در طول هشت سال دوران دفاع مقدس، عملیات «کربلای ۵» از سخت‌ترین عملیات‌های این دوران بود، چرا که دشمن بین دو عملیات کربلای ۴ و ۵ که دو هفته فاصله داشت، زمین شلمچه را آن چنان مسلح کرده بود که به گفته کارشناسان نظامی دنیا، ۹۳ درصد زمین شلمچه مسلح شده بود و دیگر کسی نمی‌توانست از آن عبور کند.

اما یک هفته بعد از همان زمان، بچه‌های رزمنده با نام و یاد حضرت زهرا (س) از آن عبور کردند که باعث وحشت دو ابرقدرت جهان شده بود، رزمنده‌ها و فرمانده‌هان با اعتقاد خالص در صحنه حاضر می‌شدند، این در حالی بود که دشمن چندین برابر ما امکانات داشت و دو ابرقدرت و بسیاری از کشورهای جهان پشتیبان آن بودند.

عملیات «کربلای ۵» یادآور مقاومت، رشادت و توان رزمی رزمندگان در کنار فرماندهی و اجرای هوشمندانه طرح‌ها و تکنیک‌های پیچیده و جزو سخت‌ترین عملیات‌های آبی و خاکی در دوران جنگ تحمیلی بود که شکست سنگینی بر دشمن وارد کرد تا حدی که قدرت‌های نظامی جهان به مهارت فرماندهان نظامی ایران پی بردند.

بیش از ۷۰ درصد منطقه عملیاتی «کربلای۵» آبگرفتگی بود و ارتش عراق نه تنها در مناطق خشکی بلکه در آب نیز از موانع متعددی استفاده کرده بود اما عبور از موانع نفوذناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه این شهر در حدی بود که موقعیت سیاسی و نظامی عراق را تضعیف کرد.

عملیات «کربلای ۵» ۱۹ دی ماه ۶۵ در منطقه شلمچه و شرق بصره آغاز شد و تا بیست و پنجم اسفندماه همان سال به طول انجامید. نهاد اصلی در این عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و توپخانه هوانیروز ارتش را در کنار خود داشت. بیش از ۳۰ هزار نفر از نیروهای متجاوز عراقی در این عملیات کشته و بیش از ۲ هزار نفر به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

سهم شهرستان سربیشه در عملیات «کربلای ۵» ۲۰ شهید بوده که گرامیداشت یاد و خاطره آن‌ها سبب شکل‌گیری روزی به نام «روز سربیشه» شد و این شهدا در ۱۹ دی‌ ۶۵ آسمانی شدند و ۲۶ دی‌ پیکر مطهرشان بر دستان مردم شهرستان سربیشه تا آرامگاه ابدی بدرقه شد.

همزمان با روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ برنامه محوری روز نکوداشت شهرستان سربیشه با محوریت یادواره ۲۰ شهید عملیات «کربلای ۵» شهرستان ساعت ۱۴ با روایتگری «حسین یکتا» در مهدیه شهرستان سربیشه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار