دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دستاورد‌های حماسه ۹ دی

حماسه بزرگ ۹ دی همچنان در تاریخ کشورمان ماندگار شده و دستاورد‌های آن که در رأس آن «بصیرت» و «ولایت‌مداری» است، از همان سال ۱۳۸۸ به بعد، به‌عنوان چراغ راهی برای تشخیص حق و باطل در میان غبار فتنه‌ها شناخته شده است.
کد خبر: ۶۴۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷ - 31December 2023

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «فتنه سال ۸۸ کشور را واکسینه کرد؛ مردم را بر ضد میکروب‌های سیاسی و اجتماعی که می‌تواند اثر بگذارد، مجهز کرد؛ بصیرت مردم را بیشتر کرد»؛ این جمله ارزشمند رهبر معظم انقلاب اسلامی برمی‌گردد به حدود یک‌ سال پس از حماسه ۹ دی؛ حماسه‌ای که آب‌پاکی را به‌روی دست کسانی ریخت که فکر می‌کردند درخت تنومند جمهوری اسلامی ایران، بیدی است که با باد هر فتنه و توطئه‌ای می‌شکند! اما این امت همیشه در صحنه بودند که مانند همیشه کار را تمام کردند و بار دیگر، با بصیرت خود، به میدان دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران آمده و فضای غبارآلود فتنه را درهم شکستند و با ولایت تجدید میثاقی دوباره کردند.

همان‌گونه که از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی پیداست، فتنه سال ۱۳۸۸ علی‌رغم این‌که برای کشور هزینه‌هایی را هم به‌دنبال داشت؛ اما این فتنه بصیرت مردم را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و... بالا برد و سرانجام موجب شد تا حماسه‌ای به بزرگی ۹ دی رقم بخورد که امروز اگر بخواهیم به دستاورد‌های این حماسه بزرگ نگاه کنیم، خواهیم دید که بدون‌ شک ۹ دی موجب شد تا ما بتوانیم در رویارویی‌های سخت‌تر با دشمنان که پس از آن رقم خود، سرافراز بیرون بیاییم.

حماسه یوم‌الله ۹ دی آن‌چنان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران ماندگار شد و برای ما دستاورد‌های بزرگی به‌همراه داشت که هرساله مراسم‌های بزرگداشتی برای زنده نگه داشتن این حماسه بزرگ در کشور برگزار می‌شود؛ بنابراین امسال هم مردم در سراسر کشور در روز ۹ دی به میدان آمدند تا دستاورد‌های این حماسه بزرگ که مهم‌ترین آن‌ها بصیرت و ولایت‌مداری است را زنده نگه دارند.

راهپیمایی یوم‌الله 9 دی

میدان امام حسین (ع) تهران که هنوز عطر سردار شهید «سید رضی موسوی» در آن پیچیده و هنوز ۲ روز بیشتر از استقبال پرشور مردم از پیکر این شهید والامقام در این میدان آیینی نمی‌گذرد، امسال هم مانند سال‌های گذشته میزبان مراسم گرامی‌داشت ۹ دی یا همان «روز بصیرت و تجدید میثاق امت با ولایت» بود؛ البته مراسم امسال با سال‌های گذشته یک تفاوت بزرگ هم داشت، و آن تفاوت در جایی بود که مردم همزمان با گرامی‌داشت سالروز حماسه ۹ دی، با مردم مظلوم فلسطین نیز همدردی کرده و فریاد‌های «مرگ‌بر آمریکا» و «مرگ‌بر اسرائیل» آن‌ها محکم‌تر بود؛ این را زمانی فهمیدم که به میدان امام حسین (ع) رفتم تا همراه با مردم، در این مراسم شرکت کنم.

ساعت ۱۵ زمان قرار در میدان امام حسین (ع) است؛ اما طبق معمول برخی زودتر به میدان آمده و برخی نیز کم‌کم داشتند خود را می‌رساندند. وقتی وارد میدان شدیم، تصاویر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دست‌نوشته‌هایی با مضمون گرامی‌داشت ۹ دی، در دست مردم خودنمایی می‌کرد و برخی هم با پرچم‌های ایران، فلسطین، حزب‌الله لبنان و لشکر فاطمیون به میدان امام حسین (ع) آمده‌ بودند، تا ضمن حمایت از جبهه مقاومت که این‌روز‌ها در حال نبرد با رژیم‌صهیونیستی است، به آن‌هایی که در فتنه سال ۱۳۸۸ شعار «نه غزه، نه لبنان» سر می‌دادند، بگویند که اگرچه آن‌ها روزگاری چشم دیدن آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مظلومان را نداشتند؛ اما حالا باید چشم‌های خود را باز کنند و ببینند که چگونه امروز این آرمان‌ها به تقویت بیش از پیش جبهه مقاومت منجر شده است و تفکر آن دارد منطقه و حتی جهان را فرا می‌گیرد.

گرامیداشت یوم‌الله 9 دی در میدان امام حسین (ع)

در میان جمعیت قدم زدم تا جلوه‌های حماسی حضور دوباره مردم در میدان حمایت از ولایت و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک شاهد باشم؛ در این بین به پلاکارد‌هایی که مردم در دست داشتند، تمرکز کردم؛ پلاکارد‌هایی که از بصیرت، ولایت‌مداری، حمایت از مردم مظلوم غزه و حتی حجاب و عفاف با دوربین رسانه‌ها سخن می‌گفتند؛ از سویی دیگر نسل‌های جدید که اغلب آن‌ها در سال ۱۳۸۸ حتی به‌دنیا هم نیامده بودند یا این‌که سن بسیار کمی داشته و آن‌روز را به خاطر نمی‌آورند، در غالب جمع‌های دوستانه یا همراه با والدین خود به میدان امام حسین (ع) آمده‌ بودند؛ این موضوع بیشتر به من ثابت کرد که حماسه ۹ دی و دستاورد‌های آن، در تاریخ جمهوری اسلامی ماندگار شده است.

همین‌طور که در میان مردم قدم می‌زدم و برنامه‌های ویژه‌برنامه گرامیداشت یوم‌الله ۹ دی یکی پس از دیگری اجرا می‌شد، مردم فریاد حیدر، حیدر... سر می‌دادند؛ فریادی از سر غیرت که بسیجی‌ها خاطرات زیادی از آن در فتنه سال ۱۳۸۸ به‌یاد دارند؛ همیچنین در فتنه پاییز سال گذشته...

زیبایی‌های حضور مردم در میدان را که نگاه می‌کردم، توقف کوتاهی کردم. در کنار من چند روحانی ایستاده‌ بودند که یکی از آن‌ها پلاکاردی در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «حمایت از ولایت، رمز نجات ملت»؛ وقتی داشتم به مراسم می‌آمدم، این نکته در ذهنم آمد که حماسه یوم‌الله ۹ دی از روزی که رقم خورد تا به امروز، چه دستاورد‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است؟ بنابراین سر صحبت را با این روحانی باز کردم. 

گرامیداشت یوم‌الله 9 دی در میدان امام حسین (ع)

ابتدا به دوستش اشاره کرد و از روی تعارف گفت که ایشان اطلاعات بیشتری دارند؛ اما دوستش با تبسم دوباره من را به او ارجاع داد و من هم اصرار کردم تا خودش از دستاورد‌های حماسه ۹ دی بگوید و وی نیز سرانجام قبول کرد و گفت: «مردم در راهپیمایی ۹ دی سال ۱۳۸۸ با رهبر معظم انقلاب اسلامی بیعتی دوباره داشتند که این نقطه اوج دستاورد‌های این حماسه بزرگ است؛ چراکه در واقع می‌توان ۹ دی را یکی از بزرگ‌ترین عرصه‌های حضور مردم در میدان، برای بیعت با ولایت پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

او سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: «حماسه بزرگ ۹ دی همچنین در افق اهداف و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران مؤثر بود؛ چراکه پس از آن مدافعان حرم در جبهه مقاومت، در منطقه نقش‌آفرینی پیروزمندانه‌ای داشتند و بعد از حماسه ۹ دی بود که ساختار ولایی بین امام و امت، مستحکم‌تر شد».

صحبت‌های این روحانی که تمام شد، خداحافظی کردم، درحالی که بیشتر از قبل مشتاق شدم تا با مردم در رابطه با دستاورد‌های ۹ دی سوال کنم؛ بنابراین سر چرخاندم و کمی آن‌طرف‌تر جانبازی قطع‌نخاعی را دیدم که روی ویلچر نشسته بود. ابتدا به خودم گفتم که شاید جانباز نباشد؛ اما وقتی از او سوال کردم، گفت که من در سومار شمیایی و در عین‌خوش قطع‌نخاع شده‌ام.

پاسخ این جانباز در برابر سوال من، پاسخی از جنس روحیه ایستادگی رزمندگان دفاع مقدس بود؛ چراکه او دستاورد‌های حماسه ۹ دی را این‌گونه توصیف کرد: «مردم در ۹ دی به‌پا خاستند و مشت محکمی در دهان دشمنانی زدند که در روز عاشورا سوت و کف زده و به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هتک حرمت کردند و دستاوردی که این حماسه داشت، این بود که مردم پس از آن بر سر آرمان‌های خود ایستاده‌تر شدند».

هرچه با مردم درباره دستاورد‌های حماسه ۹ دی صحبت کردم، بیشتر مشتاق شدم تا نظر‌های افراد مختلف را دراین‌باره جویا شوم؛ اما جمعیت یکی‌دوتا نیست و افراد مختلفی در میان جمعیت دیده می‌شد؛ بنابراین سعی کردم تا با آن‌هایی صحبت کنم که سن‌شان به‌قدری است که فتنه‌های بیشتری را در این ۴۳ سال به چشم باشند؛ در این میان، شخصی ایستاده با دو پلاکارد در دو دست، سوژه‌ای مناسب به نظرم رسید تا درباره دستاورد‌های حماسه ۹ دی از او سوال کنم.

گرامیداشت یوم‌الله 9 دی در میدان امام حسین (ع)

سر صحبت را این‌گونه آغاز کردم که آیا شما در حماسه ۹ دی سال ۱۳۸۸ حضور داشتید؟ گفت: «بله». گفتم: «از نظر شما این حماسه چه دستاورد‌هایی برای جمهوری اسلامی ایران داشته است». گفت: «حماسه ۹ دی واقعاً نقطه‌عظفی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود؛ به‌دلیل این‌که ما در سال ۱۳۸۸ فتنه عظیمی را شاهد بودیم و فضای غبارآلود آن موجب شده بود تا تشخیص حق و باطل برای برخی افراد سخت شود، تا جایی که برخی دلسوزان نظام هم در این دام افتاده و پای آن‌ها لغزید؛ اما حماسه ۹ دی غبار‌های فتنه را کنار زده و حق را از باطل مشخص کرد؛ بنابراین مردم هم با بصیرت در جبهه حق ایستادند و یک سرافرازی و سربلندی بزرگی برای انقلاب اسلامی ایران رقم خورد».

وی ادامه داد: «حماسه‌ای که مردم در ۹ دی سال ۱۳۸۸ رقم زدند، برای جمهوری اسلامی ایران سرمایه شد و قدرت چانه‌زنی کشورمان در عرصه بین‌الملل و دفاع از حقوق ملت ایران در جهان را بالاتر برد».

بخش‌های مختلف مراسم همچنان در جریان بود و پس از قرائت قطع‌نامه تجمع که مردم بند‌های مختلف آن را با شعار «الله اکبر، خامنه‌ای رهبر» تأیید کردند، نوبت به سخنرانی «علیرضا زاکانی» شهردار تهران رسید و من نیز همچنان به‌دنبال پاسخ سوالم از زبان مردم. این‌بار تصمیم گرفتم که از افرادی جوان‌تر درباره دستاورد‌های حماسه ۹ دی سوال کنم؛ بنابراین جوانی را در میان جمعیت یافتم و با او در این‌باره هم‌کلام شدم و وی نیز پاسخ داد: «بصیرت مردم در ۹ دی، موجب خنثی شدن فتنه سال ۱۳۸۸ شد و مردم یک‌بار دیگر با ولایت عهد و پیمانی دوباره بستند تا به امروز که در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان مردم سالگرد این حماسه بزرگ را گرامی می‌دارند و با ولایت تجدید پیمان می‌کنند که این تجدید پیمان، موجب می‌شود تا ما منسجم‌تر سوی آرمان‌های خود حرکت کنیم.

گرامی‌داشت یوم‌الله ۹ دی در میدان امام حسین (ع)

او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: حماسه ۹ دی موجب شد تا همان شوری که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در میان مردم وجود دارد، ادامه پیدا کند و علی‌رغم این‌که آن‌ها در چندسال گذشته در سختی‌هایی هم بوده‌اند؛ اما ادامه این شوری که بین موردم وجود دارد، موجب شده است تا آن‌ها دست از ولایت برندارند.

صحبت‌های شهردار تهران تقریباً تمام شده بود و هوا رو به تاریکی رفت و قرار بود تا «محمدحسین حدادیان» مردم را با صدای گرم خود فیض دهد. در این حال و هوا بود که می‌خواستم میدان امام حسین (ع) را ترک کنم؛ اما در نزدیکی یادمان شهدای گمنام، کمی جلوتر از آن‌جایی که عده‌ای نشسته بودند و کفش‌های مردم را صلواتی واکس می‌زدند، یکی دیگر از جوانان را دیدم که همچون خیلی‌های دیگر، در دو دست خود، پلاکارد‌هایی گرفته بود. به نظرم رسید که بتواند درباره سوال من، خوب صحبت کند؛ لذا به‌عنوان آخرین نفر از او خواستم تا لحظه‌ای وقت خود را به من اختصاص دهد. وی با کمال میل قبول کرد و دستاورد‌های حماسه ۹ دی را به‌صورت کوتاه این‌گونه تشریح کرد: «حماسه ۹ دی به ما آموخت که همیشه باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم و به فرموده بزرگانی همچون حضرت آیت‌الله ناصری (ره)، اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم، هر اتفاقی هم که بیافتد، به مملکت و انقلاب اسلامی آسیبی نمی‌رسد».

مراسم گرامی‌داشت یوم‌الله ۹ دی امسال نیز اگرچه به اتمام رسید؛ اما حماسه بزرگ ۹ دی همچنان در تاریخ کشورمان ماندگار شده و دستاورد‌های آن که در رأس آن «بصیرت» و «ولایت‌مداری» است، از همان سال ۱۳۸۸ به بعد، به‌عنوان چراغ راهی برای تشخیص حق و باطل در میان غبار فتنه‌ها شناخته شده است که نمونه بارز آن را در فتنه پاییز سال گذشته نیز شاهد بودیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار