یادداشت/ حجت‌‌الاسلام رامیار

توسعه فرهنگی بستر پایایی نظم و امنیت

توسعه فرهنگی اصل زیرساختی در برقراری امنیت، اقتدار و صلابت جامعه امروز است چراکه دشمن در جنگ ترکیبی و هجمه‌های ویرانگر و مخرب فضای مجازی به دنبال ضربه زدن به این اصل تمرکز دارد.
کد خبر: ۶۴۱۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴ - 29December 2023

توسعه فرهنگی بستر پایایی نظم و امنیتگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ _ حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین «علیرضا رامیار» رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ مفهوم توسعه در عصر معاصر با در نظر داشتن ابعاد مختلف به عنوان یکی از مفاهیم زیرساختی تامین رفاه و امنیت نظام‌مند از اهمیت بسزایی برخوردار شده است.

گسترش این مفهوم در فرآیند شکل‌گیری و ترویج خود، با فراز و نشیب‌های فراوان در طول زمان روبرو و حتی بحث‌انگیز بوده است.

شاید به نظر برسد این مفهوم در تعریف سطحی خود برای کشورهای در حال توسعه، رسیدن به ویژگی‌های دنیای جدید است؛ حال آن که در نگاه کلی تکاپویی برای پیمودن و توجه به سرعت پیمایش در مسیر تغییرات روزافزون دنیای مدرن همسو با فناوری اطلاعات و شبکه‌های ارتباطی و شناخت علل و راهکارهای رشد محسوب می‌شود. بر این اساس توسعه دارای ستونی در بقای استواری خود است که به هویت و ماهیت ارزش‌ها و باورها متکی بوده و نقشه راهی برای یافتن رمز پایداری و شناخت درستی از توصیف، چرایی و چگونگی تحول و جریان توسعه خواهد بود.

اینجاست که مفهوم توسعه فرهنگی با دلالت بر دگرگونی تراکم عناصر فرهنگی به منظور کنترل و هدایت بر محیط طبیعی و اجتماعی با اعتقاد به حفظ و پاسداشت بایدها و نبایدها رخ می‌نمایند.س

توسعه فرهنگی اصل زیرساختی در امنیت، اقتدار و صلابت جامعه امروز است چراکه دشمن در جنگ ترکیبی و هجمه‌های ویرانگر و مخرب فضای مجازی بر وارد کردن ضربه به این اصل تمرکز دارد.

مطالعه این توسعه (توسعه فرهنگی) در دو بعد ایستا و پویا باید مدنظر قرار گیرد؛ در بعد ایستا توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌های فرهنگی برای تمام شهروندان و در بعد پویا معطوف بودن برنامه‌هایی وضعیت‌سنجی شده و پاسخگو به نیازهای روز و به بیانی ساده‌تر انطباق تغییر و تحول با شرایط زمانی و مکانی روز جامعه است.

یکی از محورهای اساسی در توسعه فرهنگی که در فرمایشات و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز مورد تاکید قرار می‌گیرد «سبک‌های زندگی» است.

نیل به هدف معرفتی و والای نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی با اتکای به روح حماسی و غیرتمندانه مردم ایران اسلامی و تقید بر باورهای دینی و ارزشی با راهبرد تبیین و روشنگری محقق می‌شود.

نخستین گام در این عرصه تعیین سطح و نسبت سبک زندگی و توسعه فرهنگی و تعریف مشخصی از سبک زندگی متناسب با توسعه فرهنگی است چراکه میان این دو رابطه‌ای دو سویه وجود دارد.

در واقع با تلاش برای توسعه فرهنگی می‌توان به بهبود سبک زندگی که بازتاب هویت شخصی، گروهی و اجتماعی‌ هستند با ارائه راه کارهایی برای ارتقای آن امیدوار بود.

مسئولیت و تکلیف در این سنگر دفاعی برای همه ما حساس و سنگین بوده و باید مجموعه کردارها و نگرش‌ها و باورهایی که مؤلفه‌های سبک زندگی به‌ شمار می‌روند و ریشه در جهت‌گیری‌های ارزشی افراد دارند مبتنی بر قانون‌محوری به عنوان سرمشق تعریف و پاسدار حرمت و حریم آن باشیم.

بدین‌سان با ادای تکلیف خواهیم توانست مفاهیمی چون مصرف فرهنگی، صنعت فرهنگ و سرمایه فرهنگی را نیز با فرصت‌سازی‌های مناسب و تعیین سهم دستگاه‌ها و تسهیم نقش مردم، گروه‌های مردمی و اجتماعی، سرمایه‌سازی کنیم.

سازمان انتظامی در این مسیر گام‌های هوشمندانه‌ای برداشته و تفکر توسعه فرهنگی با کاربست رویکرد توجه به ساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و نهادی برای کاهش بار هزینه‌های عملیات انتظامی موثر بوده و می‌تواند الگویی شاخص، در نظر داشته شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار