یادداشت/ سردار تقوی

«امنیت» زیرساخت پایداری اجتماعی

امنیت، زیرساخت پایداری اجتماعی است و پایداری اجتماعی به توانایی جامعه برای حفظ و نگهداری ابزارهای ضروری ایجاد ثروت و رفاه و مشارکت اجتماعی به منظور گسترش یکپارچگی و انسجام اشاره می‌کند.
کد خبر: ۶۱۶۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۹ - 17September 2023

«امنیت» زیرساخت پایداری اجتماعی!گروه استان‌های دفاع‌پرس- سردار سرتیپ «محمدکاظم تقوی» فرمانده انتظامی خراسان رضوی؛ آرمان پلیس اسلامی در عرصه انجام مأموریت‌ها و تکالیف، برقراری و پایایی امنیت به‌عنوان ضروری‌ترین عنصر زیرساختی پایداری جامعه و زندگی سالم است.

واقعیت این است امنیت، زیرساخت پایداری اجتماعی است و پایداری اجتماعی به توانایی جامعه برای حفظ و نگهداری ابزارهای ضروری ایجاد ثروت و رفاه و مشارکت اجتماعی به منظور گسترش یکپارچگی و انسجام اشاره می‌کند و به‌عنوان یک مفهوم، حفظ و ثبات مولفه‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه را با ابعاد زیست محیطی و اقتصادی پیوند می‌دهد.

در عصر ارتباطات و دنیای مدرن که قابلیت اتصال به شبکه اطلاعات و انتقال و دریافت پیام در دسترس است نگاه توسعه به مباحث فرهنگی و اجتماعی و پایداری اجتماعی، یک جزء اساسی توسعه پایدار و مورد توجه ویژه کارشناسان و برنامه‌ریزان قرار گرفته است.

در فرایند برنامه‏‌ریزی شهری نیز توجه به مباحث اجتماعی برای کارآمدی طرح‌های اجرایی بسیار ضروری و اجتناب‌ناپذیر بوده و با تعیین و تبیین ابعاد پایداری اجتماعی، رویه‌های مؤثّر بر مباحث اجتماعی بررسی و به‌عنوان زیرساخت سلامت و توسعه محسوب می‌شود.

شناخت فرصت‌های مختلف ابعاد پایداری اجتماعی و از سویی گستردگی، پیچیدگی و تنوع شاخص‌های پایداری و نقش آن‌ها بر جامعه ایجاب می‌کند سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و کارآمد برحسب نقش، وزن و عملکردهای هر مولفه با ارزش‌های متفاوتی از یکدیگر مطرح شوند. 

یکی از این مؤلفه‌های پایداری اجتماعی، تقویت سطح تعامل شهروندان و نهادهای اجتماعی در جامعه است. مدیریت در این عرصه می‌تواند نهادهای تسهیل‌گر و واسط شهروندان و دولت‌ها باشد و هرچه این مشارکت و همسویی برای تحقق اهداف بیشتر شود نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

پلیس به‌عنوان سازمان متولی برقراری نظم و امنیت با رویکردهای فرهنگی و اجتماعی گام‌های موثری برای پایداری اجتماعی بر می‌دارد و تعالی و استانداردسازی کارکنان و مهارت آموزشی و حرفه‌ای‌گری در سایه اقتدار قانون‌مند و دین‌محور از شاخصه‌هایی است که مجاهدان فی سبیل الله را برای ادای تکلیف، انجام وظیفه و ایفای نقش پیش می‌راند.

نکته مهم این که در طراحی روش‌ها و تعریف تشکیلات عملیاتی، هرآنچه نقش مردم و کرامت منابع انسانی بیشتر دیده شود پایداری اجتماعی از اعتبار و استحکام مقاوم‌تری برخوردار خواهد شد.

اقتدار و صلابت پلیس در تأمین و برقراری نظم و امنیت زائران اربعین حسینی در سراسر کشور، مناسبت بزرگ دهه آخر صفر در مشهد مقدس و مراسمی از این دست که با اظهار لطف پدرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) با تعابیر ارزشمندی چون تشکر صمیمانه از انتظامی که در انجام وظیفه شب و روز نشناخته‌اند و این روحیه ایثار و جهاد برای خدمت را داری ارزش و قیمت و شایسته قدرشناسی دانسته‌اند افتخار بزرگی است که با حضور جوانان غیرتمند و سربازان کشور در سازمان انتظامی و مشارکت فعال و هدفمند مردم همیشه در صحنه حاصل شده است و نمایی واقعی از پایداری اجتماعی در سایه نظم و امنیت است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار