در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل بین‌الملل: احتمال تعطیلی بندر «ایلات» اسرائیل/ دنیای غرب و آمریکا توانایی مقابله با یمن را ندارند

قنادباشی گفت: دنیای غرب و آمریکا در سطح کلان و خرد برای مقابله با یمن دچار مشکلات و دشواری‌های بسیار فراوانی هستند و توانایی مقابله با این کشور را ندارند.
کد خبر: ۶۳۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 23December 2023

کارشناس مسائل بین‌الملل: دنیای غرب و آمریکا توانایی مقابله با یمن را ندارند/ احتمال تعطیلی بندر «ایلات» در اسرائیل«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس با اشاره به تحولات روز‌های اخیر جنگ غزه و گسترش جبهه‌های نبرد علیه رژیم صهیونیستی به خصوص فعال‌تر شدن جبهه یمن، اظهار داشت: آن چیزی که تا امروز در صحنه و میدان جنگ یمن بر خلاف محاسبات و پیش‌بینی‌های غرب اتفاق افتاده به صحنه آمدن یمن است. بر همین اساس هم شاهدیم که دنیای غرب و رژیم صهیونیستی در ماجرای یمن، با یک مسئله بسیار دشوار و پیچیده‌ای روبه‌رو شده است.

قنادباشی با اشاره به برنامه‌های آمریکا و غرب برای آینده یمن، افزود: تمامی تصورات دنیای غرب و آمریکا از هشت سال جنگی که در یمن گذشته است این بود که آنقدر یمن را تضعیف کنند که دیگر نتواند به یک دولت مشرف به تنگه «باب المندب» تبدیل شود. در حقیقت این جنگ هشت ساله علیه یمن با هدف از میان بردن بستر مناسب برای جلوگیری از شکل گیری یک حکومت مردم سالاری بر بستر دینی بوده است.

ناتوانی دنیای غرب و آمریکا برای مقابله با یمن

کارشناس مسائل بین‌الملل به برنامه‌ریزی دنیای غرب و برای تضعیف یمن اشاره کرد و ادامه داد: اما شاهد بودیم که دقیقا همان چیزی را که غرب و آمریکا به دنبال فرار از آن بودند و محاسبات آن بر تضعیف یمن برنامه‌ریزی شده بود، بعد از انجام عملیات «طوفان‌الاقصی» ظهور و بروز پیدا کرده است. بر همین اساس است که مشاهده می‌کنیم دنیای غرب و آمریکا هم در سطح کلان و هم در سطح خرد برای مقابله با انصارالله یمن دچار مشکلات و دشواری‌های بسیار فراوانی هستند.

وی به مختل شدن تجارت رژیم صهیونیستی به دنبال حملات موشی یمن اشاره و خاطرنشان کرد: اگر به وضعیت منطقه و «اسرائیل» نگاه کنیم می‌بینیم که با درگیری‌هایی که با یمن پیدا کردند تجارت آن‌ها در سطح خرد مختل شده است و اگر واقعا تجارت دریای آن‌ها از این مسیر انجام نشود قطعا ضربه بزرگ اقتصادی را متحمل خواهند شد. ضمن اینکه اگر وضعیت به همین صورت ادامه داشته باشد بندر «ایلات» در اسرائیل هم تعطیل خواهد شد.

احتمال تعطیلی بندر «ایلات» در اسرائیل

قنادباشی از احتمال تعطیلی بندر «ایلات» در اسرائیل خبر داد و اضافه کرد: اگر تجارت دریایی «اسرائیل» دچار اخلال شده و بندر «ایلات» آن‌ها هم تعطیل شود ضربه‌ای بزرگ و اساسی به مسیر تجارت کالا‌های آن‌ها وارد می‌شود. ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی و تجاری به دلیل خطراتی که وجود دارد «اسرائیل» را در لیست سیاه خودشان قرار دادند که تا آنجایی که امکان دارد کالا‌های اسرائیلی را حمل و نقل نکنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: در سطح کلان هم باید بگویم که نفت یکی از منافع اصلی آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا است و اینکه بتوانند نفت را در مسیری امن و آرام منتقل کنند موضوع بسیار مهم و اساسی برای آن‌ها است. در واقع باید گفت تمامی پایگاه‌ها و نیرو‌هایی که آمریکا در منطقه دارد وظیفه دارند تا خطوط انتقال نفت را حفظ و از آن حراست کنند.

موفقیت یمنی‌ها در خنثی کردن توطئه‌های غرب و آمریکا

وی با اشاره به هوشمندی یمنی‌ها در خنثی کردن توطئه‌های اخیر غرب علیه آنها، عنوان کرد: یمنی‌ها با هوشمندی تمام توانستند این خط تبلیغاتی غربی‌ها را که سعی می‌کردند تا خطرات موجود برای «اسرائیل» به همه کشور‌ها تعمیم بدهند را خنثی کردند و هوشمندانه اعلام کردند که حمل و نقل کالا‌ها برای همه کشور‌ها آزاد است و ما امنیت آن‌ها را تامین می‌کنیم و فقط مسئله ما در مورد حمل و نقل کالا‌های اسرائیلی است.

قنادباشی پیرامون نگرانی‌های قدرت‌های اقتصادی جهان از حضور نظامی آمریکا در دریای سرخ گفت: حال در این میان موضوع مهم این است که دیگر قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان به خصوص چینی‌ها اصلا علاقمند نیستند که آمریکایی‌ها در دریای سرخ که یک آبراه تجاری جهانی است یک حضور نظامی دائمی داشته باشند. اما در آن سوی میدان، میزان آسیب‌پذیری کشتی‌های نفتی که در دریای سرخ حرکت می‌کنند به حدی است که حتی نیرو‌های نظامی آمریکایی هم نمی‌توانند از آن‌ها محافظت کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگر سخنان خود، افزود: علت این امر که نیرو‌های آمریکای هم نمی‌توانند به خوبی از این کشتی‌های نفتی محافت کنند این است که دریای سرخ هم بسیار وسیع است و هم مردم کشور ۳۰ میلیونی یمن بعد از تحمل سال‌ها جنگ و نبرد، آب‌دیده شدند و آماده هستند که به هرگونه مانعی که در سر راه آن‌ها قرار دارند، ضربه وارد کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار