معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور؛

علم عالم آل محمد در بستر زمان گسترش پیدا کرده است

دهقانی فیروزآبادی گفت: امام رضا (ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است.
کد خبر: ۶۳۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱ - 21December 2023

اگر امام رضا(ع) عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» معاون علمی رییس جمهور در اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و:علوم روز که در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد برگزار شد، اظهار داشت: داستان‌های متعددی از ارزش علم در میان علما و اهل‌بیت (ع) داریم. در علم‌آموزی آن‌قدر خبر است که شکی نیست یکی از ستون‌های شیعه اهمیت به جایگاه علم است.

معاون علمی رییس جمهور افزود: علم در هر حال  خیر و منفعت است، اگر از آن در امور دنیوی و اخروی استفاده شود حتما علم نافعی خواهد بود. وقتی از حیات دنیا حرف‌ می‌زنیم از علمی حرف می‌زنیم که به کار مردم بیاید و برای مردم شغل ایجاد کند.

وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم دینی به اندازه اسلام و شیعه به شغل و کار توجه کرده باشد. در ۹ جزء از ۱۰ جزء اسلام به روزی حلال اهمیت داده است. بارها شنیده‌ایم که کسب و کار برای خانواده هم‌اندازه جهاد در راه خدا است. در چنین مکتبی انسان‌هایی هستند که همیشه به آنان افتخار کرده‌ایم. کسانی هم هستند در علوم مادی مطرح اند، همانند جابربن‌حیان که از شاگردان امام صادق (ع) بوده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: شیخ بهایی نیز از همین افراد است که چند اثر خاص دارد مانند سی‌وسه‌پل، حمام شیخ بهایی و یا شبکه آبرسانی عظیم شهر اصفهان. علم ترمودینامیک عقبه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال دارد. شیخ بهایی چگونه ۴۰۰ سال پیش حمامی تولید می‌کند که از نظر علم ترمودینامیکی نمی‌توان به اصول آن دست پیدا کرد؟

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: پس ارتباط علم امام رضا (ع) با علم روز مانند کوانتوم اپتیک چه می‌شود؟ این ارتباط باید به‌گونه‌ای باشد که همه آن را بپذیرند. وقتی می‌گویم امام رضا(ع) عالم آل محمد است، یعنی معتقدیم که از امام رضا (ع) همه کار بر می‌آید. عالم آل محمد امام مربوط به مکان و زمان می‌شود یا این صفت جاری است؟ امام رضا(ع) عالم آل محمد بوده یا در حال حاضر حاضر عالم آل محمد است؟

وی تصریح کرد: نگاه ما به امام رضا (ع) نگاهی مخزنی است یا نگاهی جریانی؟ علم امام رضا (ع) را مخزن می‌دانیم یا جریانی؟ امام رضا (ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است، و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: چرا به جوان شیعه یاد نمی‌دهیم که نمی‌توان از خود امام رضا(ع) سوال پرسید. امام رضا (ع) زنده است و جواب می‌دهد. همانطور که امام رضا(ع) شفا می‌دهد و گره‌ها را باز می‌کند، می‌تواند در علم پزشکی و فیزیک و... هدایت کند. یقین دارم شیخ بهایی به جز وصل شدن به نور جریان آل محمد نمی‌توانست ۲۰۰ سال قبل از ایجاد علم ترمودینامیک چنین آثاری خلق کند.

معاون علمی رییس جمهور افزود: امام رضا (ع) فقط برای شفا و سلوک نیست، می‌توان از امام رضا(ع) هم سوال کرد. یکی از مظلومیت امام زمان و ائمه معصومین از خود ما است. از ائمه معصومین می‌توان سوال پرسید و جواب گرفت.

وی ادامه داد: در مورد این جریان نمی‌توان در همه جا سخن گفت. اگر قرار باشد این جریان احیا شود که به امام رضا (ع) به عنوان یک چشمه زاینده که می‌توان از ایشان مدد گرفت، مکانش جایی مانند دانشگاه امام رضا (ع) است.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: بحث اهمیت الهام و اشراق به عنوان یک راه میان‌بر است و از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. رهبری تاکید کرده‌اند که نقش الهام و اشراق را کم نگیرید. گاهی اوقات می‌ترسیم از آن صحبت کنیم که مبادا مسخره شویم. اگر به مکتبی اعتقاد داریم باید پای آن سفت بایستیم. معقتدم که در حرم امام رضا (ع) افاضات علمی می‌شود. علمش هم محدود به علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی ندارد. علمش بستگی به طالب آن دارد. انتظار داریم دانشگاه امام رضا (ع) به اندازه نام خود آمیخته به معنویت کامل باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها