رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح:

تهیه سامانه‌ای برای پایش مناطق مرزی/ سومین نمایشگاه «ایران ژئو» برگزار می‌شود

امیر سرتیپ دوم «فخری» گفت: سومین دوره نمایشگاه ایران ژئو هفته آینده در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار و در آن از محصولات جدید دانش‌بنیان رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۶۳۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷ - 20December 2023

سومین نمایشگاه «ایران ژئو» برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «مجید فخری» رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح عصر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: سومین دوره نمایشگاه ایران ژئو به عنوان نماد منحصربه‌فرد در حوزه جغرافیایی است که با ایده هم‌افزایی ملی دو سال پیش پایه‌گذاری شد؛ این نمایشگاه با هدف گردهمایی تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع جغرافیا مانند خشکسالی، فرونشست، مخاطرات طبیعی، زلزله و امثالهم است.

امیر فخری افزود: دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی و فناور دست به دست هم دهند تا دستگاه‌های بهره‌ور را در تعیین راه حل خوب کمک کنند. این نمایشگاه محملی است، برای حل مسائل مختلفی که سازمان‌ها با آن روبه‌رو هستند؛ مانند زمین‌خواری.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اضافه کرد: رونمایی از محصولات جدید دانش‌بنیان در این نمایشگاه که دوم تا پنجم دی در سالن ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: وظیفه این سازمان که تعیین حدود مرز‌هاست، به‌صورت جاری و مستمر انجام و این کار به‌صورت یک‌طرفه و دو جانبه با کشور‌های همسایه پی‌گیری می‌شود؛ به‌عنوان مثال احداث دیوار مرزی با نظارت و حضور کارشناسان ما انجام می‌شود؛ اخیراً در نشست مشترک با نمایندگان افغانستان، موضوع دیوار مرزی که در زابل احداث شده و کشور افغانستان آن را ملاک مرز دو کشور می‌دانست، برای آن‌ها تبیین شد.

امیر فخری ادامه داد: همچنین در مناطق مرزی منتهی به کشور افغانستان، ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت کشور در حال احداث دیوار مرزی هستند که نصب دقیق میله‌های مرزی با حضور کارشناسان این سازمان صورت می‌گیرد و حتی همین موضوع در رابطه با احداث دیوار مرزی توسط ترکیه به نوعی صادق است.

رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح با بیان اینکه ما مسئول تعیین خطوط مرزی هستیم، افزود: بر همین اساس، وزارت دفاع در حال تهیه سامانه‌ای برای تجهیز مناطق مرزی به‌منظور پایش مرز‌هاست تا تردد‌های غیرمجاز رصد شوند؛ البته کنترل مرز‌های کشورمان در شرق و غرب موضوع پیچیده‌ای است و کار ساده‌ای نیست؛ ولی تمام تلاش‌ها بر این است تا بیشترین کنترل بر تردد‌ها صورت گیرد.

وی در رابطه با نصب سامانه‌های ناوبری برای وسایل حمل و‌ نقل در کشورمان هم گفت: وسایل نقلیه متعددی وجود دارد که نیاز به سامانه‌های ناوبری دارند؛ از این روی، سامانه ناوبری که سازمان جغرافیایی تهیه کرده است، می‌تواند در هر وسیله‌ای مورد استفاده قرار گیرد که در این‌صورت نقشه‌های کاغذی در این وسایل حذف می‌شود.

امیر فخری همچنین با اشاره به حق‌آبه ایران از رود هیرمند عنوان کرد: با پایش تصاویر ماهواره‌ای ۳۰ سال پیش وضعیت آب‌ریز رودخانه بررسی شده که نتایج آن در قالب چند نمایه علمی در اختیار دستگاه‌های نظامی و وزارت خارجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها