در آیین بزرگداشت سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس مطرح شد؛

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران: شهید مدرس تربیت‌یافته مکتب فقاهت بود/ فداکاری شهدا باید همچنان در میان مردم نشر داده شود

حجت‌‌الاسلام تقوی گفت: شهید مدرس محصول مکتب تربیتی آیت‌الله سید حسن شیرازی است و مقامی که شهید مدرس بدست آورد به خاطر اخلاصی که داشت، بود.
کد خبر: ۶۳۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶ - 01December 2023

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران: شهید مدرس تربیت‌یافته مکتب فقاهت بود/ نشر اندیشه‌های آیت‌الله مدرس یک ضرورت استبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدرضا تقوی» رئیس مجمع نمایندگان استان تهران امروز در آیین بزرگداشت هشتاد و ششمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس (ره) که با حضور قشرهای مختلف مردم در زیارتگاه این شهید والامقام در شهر کاشمر برگزار شد، شهید مدرس را عالمی خدمتگذار دانست و اظهار داشت: برگزاری محافل تجلیل نوعی عبادت است، به همین دلیل تجلیل از خدمتگذاران و علما عبادت محسوب می‌شود.

وی با طرح این سوال که یک فردی در یک زمانی با حاکمیت زمان درگیر شد و به شهادت رسید، چه لزومی دارد که هر سال دور هم جمع شویم و بزرگداشت برگزار کنیم، گفت: فلسفه حضور ما در این گونه محافل که نوعی عبادت است کاملا واضح و روشن است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جاده زندگی یکطرفه نیست که یک عده خون و جان بدهند و عده‌ای دیگر فقط نظاره‌گر باشند و زمانی که بستر توسط خون شهدا فراهم شد به مال و منال، مقام و مرتبه دست پیدا کنند، افزود: ما در مقابل افرادی که شهید شدند و خون دادند، مسئول هستیم و باید به وظایف خود در قبال شهدا و راهی که رفته‌اند عمل کنیم.

تقوی با یادآوری اینکه شهدا رسالت الهی، دینی، انسانی و اجتماعی خود را به خوبی به انجام رساندند، گفت: در این راستا ما باید پاسدار خون شهیدان مظلوم باشیم، چراکه آن‌ها اگر جهاد شمشیر داشتند ما باید در جهاد تبیین حضور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یا باید ایثار جان و خون کرد یا باید پیام این شهید را به دیگران رساند، تصریح کرد: وصیت‌نامه، راه و رسم زندگی و فداکاری شهدا باید همچنان در میان مردم نشر داده شود و بستر را برای گره‌زدن اذهان و اندیشه‌ها را با فداکاری‌های شهدا فراهم کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به اینکه اگر امروز عاشورا و اربعین داریم از برکت جهاد تبیینی است که حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) انجام دادند و اجازه ندادند پرونده عاشورا بسته و‌خون امام حسین (ع) و یارانشان پایمال شود.

وی با اشاره به اینکه عاشورا امروز یک موج و جریان است که جریان‌ها را به دنبال می‌آورد و اربعین زمینه‌ساز شورآفرینی‌های است، که به برکت جهاد تبیین بعد از ظهر عاشورا اسرا برعهده گرفتند، خاطرنشان کرد: در این مسیر یا باید حسینی بود و در میدان جنگید یا زینبی بود و در عرصه جهاد تبیین نقش‌آفرینی کرد در غیر اینصورت یزیدی هستیم.

تقوی، اولین نکته در برگزاری مراسم‌های تجلیل را پاسداری از خون شهیدان، زنده کردن راه شهدا و تقویت بنیان‌های اعتقادی شهیدان عنوان کرد و ادامه داد: اگر امروز بعد از هشتاد و شش سال از شهادت آیت‌الله مدرس اینچنین مراسمی در تجلیل و زنده نگه داشتن این شهید برگزار می‌شود، به خاطر تفکر و اندیشه نابی است که همواره در تمامی عرصه‌ها چراغ راه است.

وی ایثار، مقاومت، شهامت، شجاعت، فقه و‌فقهات را از ویژگی‌های بارز شهید مدرس عنوان کرد و گفت: آیت‌الله مدرس مجموعه ای از ارزش‌ها را در خود جمع کرده است و تجلیل از مدرس به معنای تجلیل از خوبی‌ها و ارزش‌ها است، لذا باید قدر افرادی که برای جامعه جانفشانی و فداکاری می‌کنند را بدانیم و قدردان مجاهدت‌های آنان باشیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت نشر و تبیین کتاب‌ها و مقالات مربوط به تفکر و اندیشه شهید مدرس در جامعه اذعان داشت: آیت‌الله مدرس برای عزت و عظمت ملت فداکاری‌های زیادی کرد، لذا ما هم باید در حد توان او را بزرگ بدانیم و برای نشر تفکر و اندیشه‌اش تلاش کنیم.

وی حضور در محافل بزرگداشت و تحلیل را معرفی و تبیین میراث فرهنگی ملت دانست و خاطرنشان کرد: ما صاحب میراث فرهنگی غنی، تمدن و معارف عمیق اسلامی هستیم که باید از این میراث گران بها پاسداری کنیم.

 تقوی با یادآوری اینکه راه مدرس در واقع میراث فرهنگی ما است که باید آن را حفظ کنیم، تصریح کرد: ما در برابر نسل آینده مسئول هستیم، چراکه باید برای شناساندن مدرس‌ها به نسل جدید و جوانان تلاش کنیم و در این مسیر اساتید و معلمان در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه موظف هستند برای شناساندن و معرفی مدرس‌ها و امام راحل گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان ما نیاز به الگو دارند و ما از این شخصیت‌ها و‌ نیروهای برجسته در کشور کم نداریم، بیان داشت: جوانان نباید دنبال الگوهای غربی بروند، چراکه ما نیازی به فرهنگ غرب برای دریافت الگو نداریم.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران ادامه داد: مدرس‌ها الگوهایی هستند که می‌توان از آنها استفاده کرد و به جوانان معرفی کرد.

وی با یادآوری اینکه غربی‌ها، آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و اشغالگران کودک‌کش باید بدانند، که جنگ آنان قرار گرفتن دو تفکر فرهنگ استکبار و فرهنگ اسلامی است، افزود: استکباران و رژیم غاصب صهیونیستی باید بدانند که تربیت‌شدگان مکتب امام خمینی (ره) نیز در مقابل آن‌ها قرار گرفته‌اند.

تقوی با اذعان به اینکه مکاتب تربیتی می‌تواند انسان‌ها را تربیت کند، لذا آموزش و پرورش به عنوان یک اصل با همراهی و کمک همه ارگان‌ها باید تلاش کند تا از مدارس شخصیت‌های بزرگی تحویل نظام و جامعه داده شود، اظهار داشت: شهید مدرس محصول مکتب تربیتی آیت‌الله سید حسن شیرازی است و مقامی که شهید مدرس بدست آورد به خاطر اخلاصی که داشت، بود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهید مدرس مردم‌دوستی بود و مردم را باور داشت و به مردم عشق می‌ورزید، ادامه داد: شهید مدرس خدایی بود و برای خدا سخن می‌گفت، او ازخودباختگی متنفر بود و با خودباختگان غربی به شدت برخورد می‌کرد و با داشتن روحیه آزادمنشی در برابر مستکبران و ستمگران می‌ایستاد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار