دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

میزبانی قم از شهدای گمنام همزمان با ایام فاطمیه دوم

استان قم همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و ایام فاطمیه دوم میزبان تعدادی از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس خواهد بود.
کد خبر: ۶۳۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲ - 29November 2023

میزبانی قم از شهدای گمنام همزمان با ایام فاطمیه دوم

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، جلسه کمیته تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام دوران دفاع مقدس امروز (چهارشنبه) به ریاست «عباس ذاکریان» فرماندار قم در سالن جلسات شهید زین‌الدین فرمانداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین «علی لقمانپور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با عرض تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و نیز سومین سالگرد شهادت شهید فخری‌زاده اظهار داشت: حضور شهدای گمنام در جامعه و برگزاری مراسم مربوط به شهیدان والامقام، همواره مورد اقبال و استقبال مردم بوده و فضایی متناسب با فرهنگ عاشورایی ایثار و شهادت را در جامعه ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با اشاره به اینکه متولی شهدای گمنام این اداره کل بوده و مسئولیت استقبال، تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام به سپاه استان واگذار شده، گفت: شهدای گمنام از ۱۵ آذر وارد قم می‌شوند و در روز ۲۶ آذر همزمان با تشییع شهدای گمنام در سراسر کشور در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) به تشییع و جهت خاکسپاری به مکان‌های مورد نظر منتقل می‌شوند.

فرماندار قم نیز با تاکید بر اینکه اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بر کسی پوشیده نیست، گفت: مکان‌های خاکسپاری شهدا باید به گونه‌ای انتخاب شود که شهیدان عزیز در مظلومیت قرار نگیرند.

وی افزود: مردم علاقمند و ارادتمند به شهدا هستند، زیرا تاثیر حضور مزار‌های شهیدان عزیز در بوستان‌ها و مراکز مختلف را دیده اند.

فرماندار قم تاکید کرد: ضرورت دارد یک نقشه جانمایی کلی از محل‌هایی که قرار است شهدا در آنجا دفن شود، داشته باشیم تا عنداللزوم، در اسرع وقت پیش بینی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی روستا‌های قم نیز با وجود اینکه شهدای بسیاری را در دوران انقلاب و دفاع مقدس تقدیم کرده اند، اما مزار هیچ شهیدی در روستایشان نیست و اصرار بسیاری برای پذیرش و دفن شهدای گمنام دارند.

سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مقدس قم نیز عنوان کرد: یادمان‌های شهدای گمنام باید همچون حرمی باشد که در اطراف آن حریم تعریف و حرمت آن حفظ می‌شود.

وی تاکید کرد: تشکیل هیات امنا برای یادمان و حرم شهدای گمنام موجب می‌شود اقدامات قانونی بعدی در جهت نگهداری از یادمان، با سرعت و سهولت بیشتری صورت بگیرد.

پیام جوادیان رئیس سازمان سیما، منظفر و فضای سبز شهرداری قم گفت: این سازمان در طول سال جاری اقدامات بسیاری را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام داده که از آن جمله می‌توان به ساخت ۱۰ سردیس سرداران شهید و شهدای شاخص استان، ۵۰ مورد دیوار نگاری، طراحی و نصب ۵۰ تابلوی معرفی شهدا در سطح شهر و اجرای طرح کوچه‌های آسمانی و مصورسازی نامگذاری کوچه‌ها به نام شهیدان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: مکان‌های در نظر گرفته شده برای خاکسپاری شهدای گمنام باید به گونه باشد که ضمن رعایت شرایط اجتماعی و فرهنگی، به لحاظ مواردی همچون نورپردازی، نصب المان و .. مشکلی نداشته باشیم.

در ادامه، محسن موحدی رئیس ستاد کنگره ملی شهدای قم، احمد فعله گری جانشین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج امام رضا (ع)، حجت الاسلام فلاحی نماینده امام جمعه قم وتولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، فرماندهان نظامی و انتظامی و نمایندگان دیگر دستگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون مراسم تشییع و خاکسپاری شهدای گمنام پرداختند.

بر اساس تصمیمات جلسه مذکور، شهدای گمنام در مکان‌هایی همچون موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پردیسان، شهرک شکوهیه، منطقه نیروگاه قم، تعدادی از بوستان‌ها و .. خاکسپاری خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار