دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

شهدای تازه شناسایی شده مدافع حرم را بیشتر بشناسیم

پیکرهای مطهر هشت شهید مدافع حرم پس از هشت سال از شهادت، از طریق دی‌ان‌ای شناسایی شد.
کد خبر: ۶۳۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۸ - 29November 2023

۸ شهید تازه شناسایی شده مدافع حرم را بیشتر بشناسیدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پیکرهای مطهر هشت شهید مدافع حرم پس از هشت سال از شهادت از طریق دی‌ان‌ای شناسایی شد. شهدایی که به حسب وظیفه و تکلیفی که بر دوش خود احساس می‌کردند برای دفاع از حرم اهل‌بیت (ع) به سوریه رفتند و به شهادت رسیدند، اما پیکرهای آنان در منطقه ماند تا در این زمان و چنین روزهایی به آغوش خانواده بازگردد.

مهدی ذاکرحسینی

تکاور جاویدالاثر مدافع حرم «مهدی ذاکرحسینی» متولد ۲۷ شهریور سال ۶۳ در تهران بود. به دلیل علاقه به آموزش‌های نظامی سال ۸۳ وارد سپاه پاسداران شد و در مقطع کارشناسی موفق به تحصیل در رشته حقوق شد.

به مدت ۱۰ سال آموزش‌های حرفه‌ای نظامی از قبیل چتربازی، راپل، زندگی در جنگل، مناطق کویری، سردسیری، گرمسیری را گذراند و به عنوان تکاور سپس به استخدام سپاه درآمد. ۲ بار در سطح لشکر محمد رسول الله به عنوان پاسدار نمونه انتخاب شد و چندبار موفق به اخذ لوح و جایزه شد.

در دهه ۸۰ برای مقابله با گروه پژاک به غرب کشور رفت و در سال ۹۳ برای اولین بار به منظور دفاع از حرم عمه سادات عازم سوریه شد. او در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۵ در حومه شهر حلب سوریه بر اثر موشکباران دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد. شهید ذاکرحسینی از تکاوران بسیار شجاع لشکر ۲۷ بود و هنگام شهادت ۳۱ سال سن داشت.

الیاس چگینی

«الیاس چگینی» سی‌ام شهریور سال ۵۳ در امیر آباد بوئین‌زهرا به دنیا آمد. پدرش قوچعلی و مادرش فاطمه فدائی عصمت‌آبادی نام داشت. این شهید تا پایان دوره متوسطه درس خوانده بود. در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۸۲ ازدواج کرد و دارای ۲ فرزند دختر و پسر بود. بعد از خدمت سربازی وارد سپاه شد تا اینکه در جریان جنگ سوریه از طریق سپاه صاحب الامر قزوین به دفاع از حرم آل الله رفت. او روز چهارم آذر ماه سال ۹۴ در حلب سوریه و درگیری با گروهک داعش بر اثر برخورد با تله‌های انفجاری و جراحات وارده شهید شد.

کتاب «لبخند ماه» مربوط به زندگی نامه و خاطرات از شهید جاویدالاثر مدافع حرم، «الیاس چگینی» است که توسط انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده است.

علی آقاعبداللهی

«علی آقاعبداللهی» از شهدای مدافع حرم تهرانی است که ۱۰ مهر سال ۶۹ به دنیا آمد. او فرزند چهارم خانواده پس از سه دختر بود. از پاسداران خوشنام سپاه حفاظت انصارالمهدی محسوب می‌شد که بعد از مدتی خدمت در این سپاه، به قرارگاه امام حسین علیه السلام ملحق شد.

در سال‌های جنگ سوریه با وجودی که در یگان انصارالمهدی (حفاظت از شخصیت‌ها) خدمت می‌کرد و مشتاق حضور در جبهه سوریه شد و توانست با کسب موافقت خانواده و فرماندهان به سوریه اعزام شود تا اینکه ۲۳ دی همان سال پس از ۲۱ روز حضور در جبهه سوریه به شهادت رسید و پیکرش در منطقه ماند تا مفقودالاثر باقی بماند. از او یک فرزند به یادگار مانده است.

محمدرضا یعقوبی

شهید «محمدرضا یعقوبی» سال ۴۴ در شهرستان لنگرود به دنیا آمد. همزمان با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه رفت و تا پایان دوران دفاع مقدس به جهاد ادامه داد و به مقام جانبازی رسید. س از جنگ، به فعالیت خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد و همزمان در رشته حقوق نیز تحصیل کرد و وکیل پایه یک دادگستری شد تا اینکه فتنه تکفیری‌ها در منطقه و تهدید حرم آل‌الله توسط داعشی‌ها در سوریه و عراق غیرتش را به جوش آورد از این رو لباس رزم پوشید و داوطلبانه به صحنه دفاع از حرم اهل بیت (ع) رفت.

وی در نهایت، پنجم تیر سال ۹۵ همزمان با ۱۹ رمضان و لیالی قدر، جام شهادت را نوشید. با این حال هیچگاه جسمش پیدا نشد و نامش به‌عنوان یکی از سرداران جاویدالاثر در جریده تاریخ ثبت شد.

غلامعلی تولی

شهید «غلامعلی تولی» در سال ۴۷ در روستای «یورت زینل» از توابع بخش مرکزی شهرستان گالیکش متولد شد. عضو تیپ ۶۰ زرهی عمار یاسر گنبد بود که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) به سوریه رفت و در نبرد با تکفیری‌ها در ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ تنها ۴ روز پس از اعزام به سوریه به شهادت رسید. او اولین شهید مدافع حرم استان گلستان است.

سید مصطفی صادقی

«سید‌مصطفی صادقی» متولد ۱۸ دی ماه سال ۵۹ است. سید مصطفی پس از طی دوره‌های آموزشی متعدد نظامی و آمادگی کامل در تاریخ ۹۴ به مدت سه ماه برای شرکت در جبهۀ مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری و دفاع از حرم حضرت زینب (س) اعزام شد.

سید مصطفی در تاریخ ۹۵ به منطقه مقاومت سوریه اعزام و در تاریخ ۹۶ مصادف با یازدهم ماه مبارک رمضان در وقت افطار در حماء بدست تکفیری‌های جنایتکار به شهادت رسید.

حسن اکبری

شهید «حسن اکبری» ۲۴ خرداد ۴۹ در جنوب شهر تهران، در محله هاشمی فعلی و در خانواده‌ای مذهبی و پرجمعیت به دنیا آمد. حسن اکبری طی حضور چندباره در جبهه دفاع مقدس، به درجه رفیع جانبازی نائل آمد و جانباز ۵۵ درصد شد.

در خلال جنگ تحمیلی، حسن اکبری در سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی استخدام شد او دوره‌های تکاوری، چتربازی، جنگ‌های چریکی، اسلحه‌شناسی و خنثی‌سازی بمب و انواع مین‌ها را آموخت سپس در دانشگاه امام حسین (ع) با درجه استادی مشغول به تدریس دانشجویان در رشته دافوس شد.

در شهریور سال ۹۵ به منظور دفاع از حرم به سوریه رفت و ۲ ماه بعد در اثر اصابت ترکش به پا مدت ۱۰ روز را در بیمارستان حلب بستری شد. اما پس از بهبودی بار دیگر به سوریه رفت تا اینکه سرانجام بامداد ۲۰ آذر ۱۳۹۵ حاج حسن اکبری همراه چندتن از نیرو‌های سپاه مورد اصابت چندین گلوله توپ داعش قرار گرفت و به شهادت رسید.

رضا عباسی

شهید مدافع‌حرم رضا عباسی در روز اول آبان‌ماه سال ۵۸ در شهرستان صحنه و از دلاوران استان کرمانشاه بود که پس از حمله تکفیری‌ها به سوریه، برای دفاع از حریم حضرت زینب و حضرت رقیه سلام الله علیهما به این کشور رفت و در ۲۱ دی‌ماه سال ۹۴ در منطقه خان‌طومان سوریه به شهادت رسید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها