دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

زنان فلسطینی چگونه به اسارت درآمدند؟+ فیلم

در بین ۳۹ اسیر فلسطینی آزاد شده در تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس ۱۳ تن از آنان زن و کودک بودند.
کد خبر: ۶۳۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰ - 27November 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، پس از نزدیک به ۲ ماه جنگ و خونریزی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه که به شهادت ۱۳ هزار تن از ساکنان فلسطینی غزه و آوارگی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید طی توافق رژیم صهیونیستی و حماس برای آتش بس چهار روزه قرار شد تعدادی از اسرای فلسطینی و اسرائیلی تبادل شوند.

اسرای زن فلسطینی چگونه به اسارت درآمدند؟+ فیلم

هجوم بی امان موشک‌های رژیم صهیونیستی به خانه‌های غزه اگرچه تلی از اندوه و غم و داغ هزاران شهید را بر دل مردم فلسطین گذاشت، اما صحنه نمایش قدرت ایمان و استقامت مردم مظلوم مسلمانی بود که ۷۵ سال علیه ظلم رژیم اشغالگر مقاومت کردند. تصویر زنانی که پیکر‌های بی جان کودکان خود را در آغوش گرفته و در میانه ناله و اشک به بزرگی خدا شهادت می‌دادند، کودکانی که به دنبال پیکر مادران و پدران خود در میان اجساد شهدا می‌گشتند، و فیلم کودکانی که از شوک ناشی از ماندن زیر آوار و موشک باران می‌لرزند تنها بخش کوچکی از هزاران تصویر منتشر شده از این جنگ ۲ ماهه بود. در کنار این، اما صحنه‌های مقاومت و ایستادگی مردم همچنان امید به دیدن روز پیروزی و آزادی را در دل آزادی‌خواهان جهان زنده نگه داشته است.

۳۹ اسیر فلسطینی که شماری از آنان زنانی هستند که در جوانی به اسارت درامده و حال پس از سال‌ها به به؛ وش خانواده برگشتند. «ساره عبدالله»، «ملک سلمان»، «مرح باکیر»، «فاطمه شاهین»، «حنان البرغوثی»، «اسراء جعابیص»، «میسون الجبالی» و «شروق دویات» تعدادی از زنان اسیر آزاد شده هستند که سرگذشت برخی از آنان را در ادامه می‌خوانید.

اسیر سوخته

«اسراء جعابیص» زن فلسطینی اهل قدس در یکی از روز‌های سال ۲۰۱۵ وقتی در حال بازگشت از اریحا به قدس بود ماشینش در کنار ایست بازرسی الزعیم خراب و خاموش شد. نیرو‌های رژیم صهیونیستی که به ماشین وی مشکوک شدند به سمتش شلیک کردند که باعث انفجار کپسول گاز داخل ماشین شد. در این حادثه اسراء تمامی انگشتان خود را از دست داد و بینی، بازوها، و گوش‌هایش در اثر سوختگی شدید دچار ضایعه بهم چسبیگی شد. او با همین شرایط به زندان رفت و در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به ۱۱ سال حبس محکوم شد.

در طول مدت اسارت وی هرگونه درمان و دارو ممنوع شد. با وجود احتیاج به عمل جراحی، اما هرگونه پیگیری درمانی دریغ شد تا جایی که برای تحمل درد شدید ناشی از سوختگی مسکن و دارو نداشت و برای مداوای سوختگی‌ها از دارو‌های معمولی خیلی ساده استفاده می‌کرد. در نتیجه عدم رسیدگی به سوختگی‌ها بینی خود را از دست داد و از سال ۲۰۱۵ تا به امروز از راه دهان نفس می‌کشد.

در جریان تبادل اسرای فلسطینی و اسرائیلی، اسرا از جمله اسرای آزاد شده بود که نیرو‌های رژیم اشغالگر قدس به خانه او یورش بردند و مردم و خبرنگاران را بیرون کردند تا هیچ تصویری از آزادی او و استقبال خانواده‌اش مخابره نشود.

رئیس اسرای زن فلسطینی

«میسون الجبالی» قدیمی‌ترین زن فلسطینی موجود در زندان‌های اسرائیل است. در سال ۲۰۱۵ میسون با چاقو به یک سرباز زن رژیم صهیونیستی حمله و او را زخمی کرد. بعد از عملیات سرباز‌ها به او مسلط شدند و با جراحات سنگین راهی زندان شد. دادگاه رژیم صهیونیستی پس از تاخیر چهارده باره به حکم او سرانجام به ۱۶ سال زندان محکومش کرد. در سال ۲۰۲۱ «امل طقاطقه» قدیمی‌ترین زن فلسطینی زندانی در زندان‌های اشغالگران آزاد شد و لقب رئیس زندان زنان فلسطینی به میسون رسید.

«شروق دویات» ۱۸ ساله بود که سال ۲۰۱۵ به ۱۶ سال زندان محکوم شد. او که برای اقامه نماز به مسجدالاقصی رفته بود توسط یکی از سربازان رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفته و سرباز اسرائیلی سعی در برداشتن حجاب او می‌کند. شروق در مقابل سرباز رژیم اشغالگر از خود دفاع می‌کند، اما مورد اصابت چهار تیر از ناحیه گردن، سینه و کتفش قرار می‌گیرد. قبل از بازداشت با حال وخیم و نیمه جان بر روی زمین می‌ماند. دادگاه قلابی رژیم اشغالگر بعد از یک سال و نیم آزار و اذیت و تعلیق پرونده او را به جرم سو قصد به یک سرباز اسرائیلی به ۱۶ سال حبس محکوم می‌کنند. اثر جراحات بازداشت همچنان در بدن شروق موجود است چرا که در زندان‌های درمان درستی صورت نگرفته است.

سال ۲۰۱۶ مادر شروق در دادگاه بعد از اعلام حکم ۱۶ سال زندان برای دخترش به اشغالگران گفت: «خدا قاضی است و شما در محل قضاوت نیستید. بالاخره به زور هم که شده و چه بخواهید و چه نخواهید از زندان آزاد خواهد شد.»

شاگرد مدرسه‌ای اسیر رژیم صهیونیستی

«نورهان عواد» دختری که در مدرسه شاگرد اول بود در یکی از شب‌های سال ۲۰۱۵ در حالی که با دختر عموی ۱۴ ساله خود در خیابان مشغول پیاده روی بود مورد اصابت تیر سرباز اسرائیلی قرار گرفت و سه تیر به پا، کمر و شکم او اصابت کرد. دختر عموی او در جا شهید شد و نورهان به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شد. هنوز حال او خوب نشده بود که به زندان منتقل شد و دادگاه‌های رژیم صهیونیستی او را به ۱۳ سال حبس و ۳۰ هزار شکِل محکوم کرد.

نورهان عواد
 
ملک سلمان که ۱۴ سالگی به اسارت درامد و پس از ۹ سال آزاد شد
 
ساره عبدالله

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار