در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: کارآمدی حرکت بسیج به اثبات رسیده/ نقش‌آفرینی بسیج و حل چالش‌های کشور/ مقاومت؛ الگوی نهادینه شده بسیج در جهان اسلام است

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: بسیج پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران است و هرکجا که پیشروندگی انقلاب اسلامی با موانعی روبرو شده؛ حضور این شجره طیبه باعث رفع آن شده است.
کد خبر: ۶۳۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ - 22November 2023

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: کارآمدی حرکت بسیج به اثبات رسیده/ نقش‌آفرینی بسیج و حل چالش‌های کشور/ مقاومت؛ الگوی نهادینه شده بسیج در جهان اسلام استگروه استان‌های دفاع‌پرس: نام بسیج تداعی‌کننده تشکلی مخلص و نمادی از ایثار و مقاومت است. برای برخی یادآور رشادت جوانان این مرز و بوم از دوران هشت سال دفاع مقدس تا روزهای دفاع از حرم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در کشورهای سوریه و عراق است و برای برخی دیگر برقراری امنیت پایدار در شهر و دیارشان مجسم می‌شود؛ برخی دیگر خدمت‌ بی‌منت بسیج سازندگی در مناطق محروم توسط بسیجیان را مثال می‌زنند چراکه رهبر و مقتدای آن‌ها معتقد است: «بسیج یک فرهنگ است، بسیج یک گفتمان است، بسیج یک تفکّر است. این تفکّر چیست؟ این فرهنگ چیست؟ این فرهنگ عبارت است از خدمت بی‌تظاهر و بی‌توقّع به اجتماع و به کشور.»

در روزهای اخیر و پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» شاهد هستیم که گستره تفکر بسیجی از مرزهای ایران عبور کرده و در بین کشورهای محور مقاومت جای خود را پیدا کرده است.

در ۴۴ سالگی این شجره طیبه برای تشریح ماهیت داخلی و بیرونی آن؛ با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی که خود از پیشکسوتان بسیج است گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: شما بسیج را چگونه معرفی می‌کنید؟

ابتدا لازم می‌دانم فرارسیدن این عید عمومی ملت ایران؛ یعنی سالروز تأسیس بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی (ره) را تبریک بگویم. بسیج را می‌توان به عنوان معجزه قرن تعبیر کرد. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران؛ بسیج را مدرسه عشق، میقات پابرهنگان و مکتب شاهدان و شهیدان می‌دانست. امام راحل این نهاد را به درخت پرثمر و تناوری تشبیه کرده بودند که شکوفه‌هایش بوی بهار وصل و طراوت یقین می‌دهند و در ادامه رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ بسیج را راه خدا و بسیجی را بنده سربلند خدا در این راه توصیف می‌کنند.

دفاع‌پرس: به لحاظ تاریخی؛ بسیج در چه شرایطی در ایران تشکیل شد؟

قبل از پاسخ به این پرسش لازم است به نکته‌ای اشاره شود. کسانی که روندشناس و اهل رصد تحولات تاریخی باشند؛ می‌دانند که اصولاً تشکیل بسیج به بلندای تاریخ، از صدر اسلام تاکنون، قدمت دارد. پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم منحوس پهلوی جز با بسیج و حضور مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و دفاعی ممکن نبود، چراکه حضور مردمی آحاد ملت در صحنه‌های مختلف با تشکیل بسیج هم‌ذاتی دارد. البته این مطلب فقط مختص به دوران انقلاب اسلامی نیست بلکه در گذشته نیز هرگاه در کشور پیروزی محقق شده، آن نصرت با هدایت‌های علمای بزرگ و با حضور و جانفشانی مردم بوده است. طبیعتاً اگر بخواهیم نگاهی فوری نسبت به عملکرد و جایگاه بسیج در داخل و حتی خارج از مرزهای جغرافیایی کشور داشته باشیم؛ باید این نکته را مدنظر قرار دهیم؛ که در روزهای آغازین انقلاب و اوایل تشکیل شجره طیبه بسیج نگاه دقیق و عمیق امام خمینی (ره) این بود که؛ ملتی که دشمنان قسم‌خورده و بی‌رحم و جنایتکار دارد، باید توانایی دفاع از خود را داشته باشد و الا در مقابل حجم سنگین دشمنی‌ها دوام نخواهد آورد.

امام خمینی (ره) در روز چهارم آذرماه ۱۳۵۸؛ در جمع کارکنان سپاه پاسداران مرکز تهران‏ با این سخن تاریخی خود که فرمودند: «یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد بیست‏‎ ‎‏میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد و این یک چنین مملکتی‏‎ ‎‏آسیب‌بردار نیست» فرمان تشکیل بسیج مستضعفان را صادر کردند. ابتدا این طور برداشت شد؛ که این، یک فرمان داخلی است چراکه این فرمان تاریخی با فاصله کمتر از یک ماه از تسخیر لانه جاسوسی در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸؛ صادر شده بود. بر اساس آنچه که گفته شد؛ تشکیل بسیج در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حقیقتاً شبیه به یک معجزه است که آثار و برکات گسترده و بی‌نظیری را در جهت پیروزی و تثبیت انقلاب و نقش‌آفرینی همراه با پیروزی و سربلندی در دوران دفاع مقدس و تا امروز به ارمغان آورده است. بسیج در جای‌جای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرین، پیروزی‌آفرین و امیدآفرین بوده و حرکت بسیج رو به جلو و توام با پیشرفت و عدالت را در انقلاب اسلامی، داشته است.

امروز در ایران اسلامی در قریب به ۲۱ قشر از اقشار جامعه؛ سازمان بسیج دارای هویت است؛ از مردم عادی شهر و روستا گرفته تا متخصصان عرصه‌های مختلف مثل اساتید دانشگاه‌ها، اساتید حوزه‌های علمیه، طلاب، دانشجویان، دانش‌آموزان، بانوان، رسانه، هنر و سایر قشرهای تخصصی؛ بسیج به عنوان نهاد مکتبی و ارزشی حضور و نمود عملیاتی دارد.

دفاع‌پرس: لطفاً به صورت مصداقی بفرمایید؛ اگر در ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ جریان بسیج برای پایان‌‌دهی به آن آشوب‌ها وارد میدان نمی‌شد، برای کشور چه اتفاقی می‌افتاد؟

سال گذشته یک توطئه هماهنگ بین‌المللی، که فرماندهی آن در اتاق‌های مطالعات و طرح‌ریزی سرویس‌های امنیتی نظام سلطه بود، شکل گرفت که در ادامه، معارضین و گروهک‌های ضدانقلاب در کشور در این عرصه، با تکیه بر یک جنگ ترکیبی میدان‌داری کردند. در چنین هنگامه‌ای، بسیج به عنوان باطل‌السحر توطئه‌ها و اقدامات امنیتی دشمن، وارد میدان شد و به عنوان سپر حوادث انقلاب اسلامی، این حادثه را پایان داد و جامعه را از لوث وجود اراذل و اوباش امنیتی پاک کرد.

در اینجا وقتی که می‌گوییم؛ بسیج منظورمان تمام آحاد جامعه است از مرد و زن تا جوان و کهنسال در بین تمامی اقشار جامعه نه فقط بسیجیان مدافع امنیت. آن‌ها هم نظام و کشور خود و هم ارزش‌های دینی و انقلابی خود را دوست می‌دارند. این افراد وقتی که می‌بینند عده‌ای برای مقابله با ارزش‌های دینی قد علم کرده‌اند، وارد میدان می‌شوند؛ بر همین اساس در پاسخ به پرسش یاد شده باید گفت: نه تنها در اتفاقات سال گذشته بلکه برای مقابله با هر توطئه‌ای اگر مردم و بسیجیان به آن ورود پیدا نکنند، در آنجا خواسته دشمن عملیاتی می‌شود مثل نابودی جمهوری اسلامی ایران، تجزیه کشور و ناامیدی از آینده درخشان کشور. این جریان و منطق از ابتدای پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تا به امروز و حتی در آینده برقرار خواهد بود و ما و جامعه بسیجیان بایستی هوشیار و بیدار باشیم.

بسیج پشتوانه نظام جمهوری اسلامی ایران است و هرجا که انقلاب دچار تزلزلی شده است؛ آن مانع یا تزلزل با حضور این شجره طیبه برطرف یا مهار شده است.

دفاع‌پرس: نمود بین‌اللملی تفکر بسیجی را چطور تحلیل می‌کنید؟

بلافاصله پس از تشکیل این شجره طیبه؛ دامنه شعارهای انقلابی ملت ایران عرصه‌های جغرافیایی کشور را درنوردید و به عرصه‌های بین‌المللی تسری پیدا کرد و به جهان اسلام و ملل مستضعف و مظلوم جهان رسید. برای نمونه؛ وقتی که آرمان فلسطین و رهایی از چنگال رژیم اشغالگر قدس در عرصه انقلاب اسلامی ایران مطرح شد امام خمینی (ره) فریاد نابودی اسرائیل را سر داده و فرمودند: «رژیم صهیونیستی باید از صفحه روزگار محو شود». با چنین گفتمانی، طرح یا ایده «بسیج جهان اسلام» توسط ایشان مطرح شد. از آن زمان، شکل‌گیری بسیج در جای‌جای جهان اسلام و گسترش این تفکر که نباید زیر بار ظلم زندگی و سکوت کرد؛ ملل مسلمان در دفاع از خود و منافع امت اسلام به یک خودباوری و درک هویت مشترک اسلامی رسیده و به حرکت ملت ایران تأسی کردند و چنین حرکتی در جهان فراگیر شد.

جریان مقاومت؛ همان جریان مبارک بسیج و الگوی نهادینه شده در امت اسلام بر اساس سنن و آداب کشورهای مختلف اسلامی است. امروز تفکر مبارزه با ظلم و ظالم؛ به فراتر از جهان اسلام گسترش یافته است، به طوری که ملت‌هایی که اگرچه مسلمان نیستند اما بر ضد ظلم و ظالم موضع دارند و ارزش‌های انسانی آن‌ها زنده است. برای نمونه امروز در جغرافیای جهان و در کشورهای مختلف، جنایات اسرائیل در غزه محکوم می‌شود؛ به طوری که دامنه این محکومیت به داخل کشورهای حامی رژیم صهیونیستی، مثل آمریکا، انگیس، آلمان و فرانسه و حتی درون خود رژیم صهیونیستی کشیده شده است! به بیان دیگر؛ این مسئله تحقق عینی همان کنایه‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به سران این کشورها داشتند و فرمودند: «یک ابلهی پیدا می‌شود می‌گوید اجتماع مردم در انگلیس کار ایران است؛ لابد بسیج لندن این کار را کرده، بسیج پاریس این کار را کرده!» بر همین اساس؛ مخالفان ظلم و ظالم؛ همگی بسیجی و آزاده هستند و تحت تأثیر القائات حاکمان خود نیستند. این تفکر بسیجی؛ همان سیل بنیان‌کنی هست که طواغیت زمان و مستکبرین عالم از بدو تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایران، خطر آن را برای خود درک کرده و هرروز ضرب‌آهنگ این خطر برای آن‌ها شدیدتر از قبل می‌شود.

امروز ملت مظلوم فلسطین؛ به رغم اینکه تحت شدیدترین بمباران‌ها و جنایات جنگی قرار دارند اما حتی به اندازه یک وجب هم از خواسته خود کوتاه نمی‌آیند. این ایستادگی، حکایت از همان فرهنگ بسیجی دارد.

دفاع‌پرس: در طول سال‌های اشغال فلسطین؛ گروه‌های مبارزی با تفکرات مختلفی ظهور کردند. این گروه‌ها برخلاف گروه‌های مقاومت مثل حماس یا جهاد اسلامی در طول حیات خود به توفیقاتی در راه آزادی قدس دست پیدا نکردند. به نظر شما ریشه این عدم توفیق در چه مسئله یا مسائلی است؟

درباره سیر چنین جنبش‌ها و حرکت‌هایی بایستی نسبت به آن‌ها آسیب‌شناسی داشت؛ بزرگترین آسیب آن‌ها این است که در عرصه ایستادگی در مقابل ظلم و ظالم، ثبات قدم و مبانی فکری و اعتقادی محکمی نداشتند هرچند که شور و حال ملی یا حزبی درون آن‌ها وجود داشته است.

طی ۴۵ روز اخیر در غزه؛ به رغم جنایات رژیم صهیونیستی و حامیان آن‌ها، جریان مقاومت پیروز میدان است. به بیان دیگر، این پایمردی در هر ملت یا تشکیلاتی که باشد آن ملت پیروز است. در کنار آنچه که گفته شد؛ نباید جریان سازش با اسرائیل توسط سایر دولت‌های اسلامی را نادیده گرفت. متأسفانه برخی دولت‌ها در این زمینه ملت خود را در غفلت یا خواب نگه می‌دارند به طوری که پس از عملیات «طوفان الاقصی»؛ مشاهده می‌کنیم جریان سازش، نسخه به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را تجویز کرده و ایده تأسیس دو کشور اسرائیل و فلسطین را طرح می‌کند! حال آنکه در تاریخ، اصلاً وجود رژیم صهیونیستی قابل پذیرش نیست و این منطقه، از بحر تا نهر، فلسطین هست.

برخلاف چنین رویکردی؛ حرکت و الگوی بسیج، صادق و کارآمد است. چنین ساختاری در هر کشوری از محور مقاومت؛ مثل فلسطین، عراق، لبنان و یمن شکل گرفته، دارای سازمان شده و استحکام درونی پیدا کرده، کارآمد شده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
پربیننده ها