فرمانده دوران دفاع مقدس:

مقاومت، کلیدواژه آزادسازی غرورآفرین سوسنگرد بود

طاهرخانی با تاکید بر اینکه پیگیری و درایت مقام معظم رهبری در عملیات سوسنگرد نقش ارزنده‌ای داشت؛ گفت: با فرماندهی حضرت امام و همدلی نیرو‌های مسلح حصر سوسنگرد شکسته شد.
کد خبر: ۶۳۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۸ - 18November 2023

مقاومت، کلیدواژه آزادسازی غرورآفرین سوسنگرد بود

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین ، مهدی طاهرخانی با اشاره به ابعاد مختلف عملیات سوسنگرد اظهار داشت: ۲۶ آبان در تاریخ کشور ایران اسلامی روز سرنوشت‌سازی است چرا که در چنین روزی حماسه غرورآفرین آزادسازی سوسنگرد با تکیه بر مقاومت، ایثار و ازخودگذشتی مردم و نیرو‌های مسلح رقم خورد. 

وی در ادامه افزود: سال ۱۳۵۹ پس از عملیات گسترده‌ای که دشمن بعثی به کشور ایران داشت، مناطقی از کشور را به تصرف خود درآورد و از منطقه جنوب کشور وارد سرزمین ما شده و در محدوده شهر سوسنگرد سنگر گرفت و قصد تصرف این شهر را داشت. 

فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: دشمن با لشکر‌های زرهی، مکانیزه و تیم‌های نیرو مخصوص وارد این عملیات شده و در اطراف شهر سوسنگرد جهت تصرف این شهر مستقر شده بود تا بعد‌ها بتواند به شهر‌های دیگر منطقه خوزستان تسلط پیدا کند. 

وی تاکید کرد: در آن زمان رزمندگان اسلام، نیرو‌های ارتش و سپاه، بسیجیان و نیرو‌های مردمی و همچنین نیرو‌های جنگ‌های نامنظم شهید چمران در منطقه حضور داشتند همچنین تعدادی از رزمندگان قزوین در قالب نیرو‌های نامنظم شهید چمران در این عملیات شرکت داشتند. 

طاهرخانی بیان کرد: مقام معظم رهبری آن زمان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند که گزارشی درخصوص وضعیت سوسنگرد به محضر امام راحل ارسال کردند و امام خمینی (ره) هم فرمان تاریخی صادر کردند مبنی بر اینکه "سوسنگرد باید آزاد شود". 

وی ادامه داد: بر مبنای فرمان امام، نقش بعدی را مقام معظم رهبری داشتند که میدانی و ارزنده در این عملیات وارد شده و پیرو فرمان حضرت امام تدبیر کردند و در نیمه شب ۲۶ آبان ماه نامه‌ای را به فرماندهی وقت لشکر ۹۲زرهی سرهنگ قاسمی ارسال کرده و از ایشان خواستند که نیرو‌ها را برای آزادسازی سوسنگرد حرکت دهند، چون بنی‌صدر رئیس جمهور وقت کشور برای حرکت‌های این چنینی و شکستن حصر، ممانعت و مخالفت داشت. 

فرمانده دوران دفاع مقدس با تاکید براینکه پیگیری و درایت مقام معظم رهبری در عملیات سوسنگرد نقش ارزنده‌ای داشت؛ گفت: شهید چمران هم که آن زمان مسئولیت نیرو‌های نامنظم را برعهده داشت پیرو نامه مقام معظم رهبری یک نامه احساسی، عاطفی و پرمعنا را پیوست نامه مقام رهبری کرد که نشان‌دهنده برجستگی نقش شهید چمران در این عملیات بود. 

وی افزود: وقتی این دو نامه ارسال شد سرهنگ قاسمی فرمانده وقت لشکر، نیرو‌ها را برای شکستن حصر سوسنگرد حرکت داد ضمن اینکه امام راحل از سرلشکر فلاحی فرماندهی وقت نیرو‌های زمینی ارتش خواستند تا مباشر عملیات باشند و در واقع ایشان هم نقش ویژه‌ای در پیروزی عملیات سوسنگرد داشت. 

طاهرخانی خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی‌های نقش آفرین و در واقع رمز شکست حصر سوسنگرد، ولایت‌پذیری، همدلی و وحدت نیرو‌های ایرانی بود و یک هماهنگی خوب بین نیرو‌های مسلح سپاه، ارتش و نیرو‌های مردمی شکل گرفته بود برای اینکه فرمان امام اجرایی و عملیاتی شود و خوشبختانه حصر سوسنگرد روز ۲۶ آبان ماه سال ۵۹ شکسته شد. 

وی تصریح کرد: با فرماندهی حضرت امام و همدلی نیرو‌های مسلح این عملیات به پیروزی رسید و حصر سوسنگرد شکسته شد و دشمن از موقعیت‌هایی که بدست آورده بود عقب‌نشینی کرد. 

فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرد: این عملیات نیز همچون سایر عملیات‌هایی که پس از آن داشتیم با همدلی، انسجام، وحدت و پای کار بودن فرماندهان و ولایت پذیری آنان به پیروزی منتهی شد و امروز مردم و جوانان ایران اسلامی باید از حرکت‌های این چنینی که موجب حفظ نظام می‌شود، تاسی کنند. 

وی ادامه داد: همانگونه که امام راحل و مقام معظم رهبری فرمودند حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران امروز از واجبات است، لذا جوانان باید ایستادگی و مقاومت خود را در همه صحنه‌ها حفظ کرده و در مقابل استکبار جهانی بایستند. 

طاهرخانی با بیان اینکه باید فرهنگ مقاومت در کشور ما در همیشه ایام جاری و ساری باشد؛ گفت: در این ایام کاملا مشاهده می‌کنیم که دست استکبار از آستین اسرائیل بیرون زده و در حال کشتار مردم بیگناه فلسطین و غزه است.  دفاع مقدس گنجینه‌ای از مقاومت و جانفشانی رزمندگان ایرانی است 

وی عنوان کرد: دفاع مقدس گنجینه‌ای از مقاومت، پایمردی و جانفشانی رزمندگان ایرانی در هشت سال جنگ تحمیلی است و شهدای زیادی در مسیر حفظ و اعتلای انقلاب و نظام تقدیم کرده‌ایم و باید با الگوگیری از شهدا ادامه‌دهندگان واقعی این مسیر باشیم و در مقابل دشمن تا دندان مسلح بایستیم، زیرا هر جا مقاومت کردیم دشمن عقب‌نشینی کرده است. 

طاهرخانی در پایان گفت: امیدواریم در جنگ رژیم صهیونیستی با مردم غزه، همه کشور‌های اسلامی حامی ملت فلسطین باشند، زیرا پیروزی امروز در مقابل استکبار و صهیونیسم جهانی، پیروزی اسلام بر کفر است. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار