یادداشت/ رحیم محمدی

نقش تکنولوژی در جنگ‌های دریایی آینده

نقش و کاربری نیروی انسانی در جنگ‌های احتمالی آینده آن هم در دریا، کاهش می‌یابد؛ زیرا جنگ در دریا تحت تأثیر تکنولوژی خواهد بود.
کد خبر: ۶۲۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۰ - 11November 2023

نقش تکنولوژی در جنگ‌های دریایی آیندهگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ هفته گذشته همایشی تحت عنوان تهدیدات نوپدید دریایی به میزبانی نیروی دریایی سپاه برگزار شد که نشان‌دهنده لزوم توجه به تهدیدات آینده در حوزه دریاست؛ این موضوع از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم در جنوب کشور هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و در شمال کشور هم حدود ۶۰۰ کیلومتر ساحل داریم و این یعنی ایران باید برای مقابله با تهدیدات فراروی این حوزه، تدبیر بیندیشد.

یکی از این تهدیدات حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در آب‌های جنوب کشور است؛ زیرا در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم نیرو‌های فرامنطقه‌ای که در خلیج فارس حضور داشتند در راستای کمک به ارتش بعثی عراق با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیری مستقیم داشتند که صرف نظر از نتیجه این درگیری‌ها، وجود آن‌ها باعث ایجاد ناامنی دریایی شده بود.

بر این اساس، نیرو‌های دریایی ارتش و سپاه برای مقابله با تهیدات دریایی ناشی از وجود نیرو‌های فرامنطقه‌ای در شیوه رزم و تجهیزات دریایی خود تغییراتی را ایجاد کردند؛ به‌عنوان مثال، سال گذشته اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش متشکل از یگان‌های شناور سطحی و زیرسطحی با امکان حمل انواع پهپاد‌های رزمی، شناسایی و انهدامی رونمایی شد و نیروی دریایی سپاه نیز از شناور‌های تندرو با سرعت ۹۰ تا ۱۱۰ گره دریایی که توانایی پرواز پهپاد را دارند، بهره می‌برد.

این در حالی است که در گذشته نیروی دریایی سپاه از شناور‌هایی استفاده می‌کرد که دارای یک قبضه تیربار سنگین دوشکا و یا راکت‌های ۱۰۷ میلی‌متری بود؛ ولی امروز شناور‌های تندروی سپاه موشک‌هایی شلیک می‌کنند که تا دو هزار کیلومتر برد دارند.

علاوه بر این، امروز نیروی دریایی سپاه برای مقابله با تهدیدات پیشِ رو و نیز کاهش استفاده از شناور‌های سرنشین‌دار، از تجهیزاتی که دارای هوش مصنوعی و شبکه‌ای باشند، استفاده می‌کند و همچنین به جای بکارگیری تجهیزات بزرگ و گران‌قیمت از سامانه‌ها و تجهیزات کوچک، هوشمند، ارزان، ولی پرشمار آن هم با ویژگی پنهان‌کاری بهره می‌برد.

چون در جنگ‌های احتمالی آینده نقش و کاربری نیروی انسانی در تجهیزات و سامانه‌های نظامی کاهش می‌یابد و در مقابل، عملیات‌ها با بهره‌گیری از شیوه حمله دسته‌ای صورت می‌گیرد و این یعنی جنگ در دریا تحت تأثیر تکنولوژی خواهد بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار