در همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی؛

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیرو‌های مسلح: استفاده رژیم صهیونیستی از فناوری‌های نوین در نسل‌کشی/ تضمین امنیت داخلی و حفظ منافع ملی از دستاورد‌های فناوری‌ نوپدید است

سردار مهدی‌نژاد تضمین امنیت داخلی و حفظ منافع ملی را از دستاورد‌های دستیابی به فناوری‌های نوپدید دانست و گفت: با کشور‌های همپیمان باید تعامل و همکاری کنیم تا با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر به فناوری‌های نوپدید دست پیدا کنیم.
کد خبر: ۶۲۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶ - 08November 2023

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیرو‌های مسلح: استفاده رژیم صهیونیستی از فناوری‌های نوین در نسل‌کشی/ تضمین امنیت داخلی و حفظ منافع ملی از دستاورد‌های فناوری‌ نوپدید استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سردار سرتیپ پاسدار «محمد مهدی‌نژاد نوری» معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیرو‌های مسلح در «همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدات نوپدید دریایی» که به‌همت نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زیباکنار برگزار شد، با بیان اینکه فناوری‌ها در طول تاریخ همواره دچار تحول بوده‌اند، اظهار داشت: امروزه عمر فناوری‌ها در عرصه‌های الکترونیک و سایبری و... در حد یک یا دو سال است و بلافاصله موارد جدید جایگزین می‌شوند.

سردار مهدی‌نژاد با اشاره به فناوری‌های پیشرو و متحول‌کننده دنیای امروز تصریح کرد: اتفاقات اخیر غزه جلوه‌گاهی از به‌کارگیری انواع فناوری‌های توسعه‌یافته است و رژیم صهیونیستی از این ابزار‌ها برای کودک‌کشی و ظلم و جور استفاده کرده است.

معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستادکل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: آنچه که به‌عنوان تهدید در عرصه دریا مطرح است، تحت تاثیر سه مؤلفه فناوری، منابع و مناسب خواهد بود؛ بنابراین فقط توانایی تعیین‌کننده سناریوی جنگ نیست، بلکه مناسبات و مباحث ژئوپلیتیکی نیز تعیین‌کننده خواهد بود.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در عرصه پیشرفت علمی کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز در عرصه علمی حرف برای گفتن داریم در واقع مرهون تفکرات، فرمایشات و پیگیری رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

سردار مهدی‌نژاد ادامه داد: در سال ۲۰۲۳، آمریکا هفت فناوری را معرفی کرد تا بر سایر قدرت‌ها از جمله چین غلبه کند که ارتباطات پایدار، دیجیتال، فناوری کوانتومی و زیستی و استفاده از ظرفیت‌های ملی و فناوری‌های فضایی و هوش مصنوعی و رباتیک از جمله فناوری‌های مد نظر بوده است، از طرفی چین مدعی شد که در حوزه هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی، علوم مغز، زیست‌فناوری و سلامت و بیمارستانی و... باید حرف اول را در دنیا بزند و در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های بسیار کردند.

معاون عتف ستادکل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه بشر به سمت تحولات دیجیتالی در حال حرکت است، تصریح کرد: فناوری‌های مدنظر ایران نیز شامل هوش مصنوعی، کوانتوم، ارتباطات امن و یکپارچه، پیشرانش هسته‌ای، ریز الکترونیک، واقعیت مجازی، واسط انسان و ماشین، انرژی مستقیم، فراصوت‌ها، سایبر و حس‌گری یکپارچه، مواد و ساخت پیشرفته و چاپگر‌های چند بعدی و فناوری‌های برگرفته از هسته‌ای بوده که همه این موارد توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: هوشمندی، خودمختاری، شبکه‌ای و همچنین تغییرات سریع فناور و قابلیت‌ها و غلبه بخش نرم‌افزار بر سخت‌افزار و تغییر رویکرد از بزرگ، نفیس، گران و اندک به سامانه کوچک، هوشمند، ارزان و پرشمار، کاهش حامل‌های انرژی و افزایش پنهان‌کاری از ویژگی‌های عمومی سامانه‌ها و آرایه‌های آینده ناشی از فناوری‌های نوپدید به‌شمار می‌روند.

سردار مهدی‌نژاد با اشاره به سناریوی متحمل جنگ دریایی آینده گفت: بی‌سرنشین بودن و خودمختاری وسایل، شناورها، شبکه‌سازی و عملیات فوجی با تاکید بر ناپیدایی سناریوی آینده خواهد بود و به عبارت دیگر نقش انسان در صحنه جلویی نبرد کم‌رنگ یا حذف می‌شود.

وی سناریوی جنگ آینده دریایی را تحت تأثیر سه عامل فناوری، منابع و مناسبات بین‌المللی، تحت اراده الهی دانست و بیان کرد: با وجود تحولات علمی متعدد، اما انسان همچنان نقش تعیین‌کننده و اساسی خواهد داشت و هرچقدر که از صحنه نبرد فاصله بگیرد، اما اراده اوست که تعیین‌کننده است و مؤلفه‌هایی همچون روحیه شهادت‌طلبی و... باید مورد توجه باشد و تصور نکنیم که ابزار می‌تواند جایگزین این مؤلفه‌ها شود.

معاون عتف ستاد کل نیرو‌های مسلح تضمین امنیت داخلی و حفظ منافع ملی با دستیابی به بازدارندگی و دست برتر نظامی را از جمله دستاورد‌های دستیابی به فناوری‌های نوپدید دانست و اضافه کرد: در تعامل با کشور‌هایی مانند چین و همکاری در عرصه علم و فناوری باید با معامله «برد برد» با این کشور‌ها کار کنیم و نقش خود را ایفا کنیم تا با سرعتِ بیشتر و کیفیت بهتر به فناوری‌های مد نظر دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار