وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد؛

حوزه «فرهنگ و هنر» هدف اصلی دشمن در جنگ ترکیبی و فتنه فرهنگی

«اسماعیلی» حوزه فرهنگ و هنر را هدف اصلی در جنگ ترکیبی و فتنه فرهنگی دانست و گفت: نزاع اصلی ما با غرب بر سر تمدن بوده و دنیایی با فضای اخلاقی از اهداف تمدن اسلامی است لذا اکنون در جنگ نور و ظلمت قرار داریم گرچه بسیاری از مشکلات اقتصادی در دولت از گذشته‌ها به ارث رسیده است.
کد خبر: ۶۲۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳ - 03November 2023

حوزه «فرهنگ و هنر» هدف اصلی دشمن در جنگ ترکیبی و فتنه فرهنگی است/ ۳۴ میلیون نفر در کشور بازی‌های رایانه‌ای می‌کنندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (جمعه) در جلسه هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی استان، اظهار داشت: دهه ۹۰ در حوزه فرهنگ به شدت دچار مشکل بودیم و یک جریان داخل دولت تلاش می‌کرد حکمرانی فرهنگ را از حاکمیت بگیرد.

وی بیان داشت: سال ۱۳۸۴ تمام اقتصاد کتاب حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۰ میلیارد تومان برای مدیریت حوزه کتاب در اختیار داشت و سال ۱۴۰۰ که وزارتخانه را تحویل گرفتیم، اقتصاد کتاب در کشور هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰ میلیارد تومان برای مدیریت کتاب در اختیار داشت که این اعداد روشن است و هر فرد متخصص یا عادی می‌تواند آن‌ها را بررسی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تبیین کرد: در سایر بخش‌ها نیز همین طور است برای مثال در حوزه سینما تولیدات نمایشی امروز بسیار مهم است زیرا باید مفاهیم را منتقل کند و در موضوعات روز اکنون به طور ساعتی پیگیری می‌کنیم که کار ساخت یک فیلم سینمایی شروع شود.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه سینما یک مجموعه خصوصی تقویت شده دو تا سه هزار میلیارد تومان در اختیار داشت و بودجه دولتی کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان بود لذا نگاهی که دولت قبلی داشت این بود که پای خود را از فرهنگ بیرون کشید و در این صورت فضای فرهنگی در اختیار سایر جریان‌ها قرار می‌گیرد.

لزوم تولید و عرضه بازی‌های ایرانی

وی تصریح کرد: در حوزه مدیریت فرهنگی ناترازی ایجاد شده و ۳۴ میلیون نفر در کشور بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند لذا باید بازی‌های ایرانی تولید و عرضه شود و سالی ۱۰ تا ۱۵ بازی جدید باید ساخته شود تا در این عرصه با وجود هوش مصنوعی عقب نمانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر حاکمیت بخواهد فضای فرهنگی را مدیریت کند این کار نیاز به پشتیبانی و سرمایه‌گذاری دارد، مطرح کرد: هر چند ما حوزه فرهنگ را منوط به بودجه نمی‌کنیم و خیلی اوقات یک فرد انقلابی با جهاد خود اثراتی ایجاد می‌کند که چندین سازمان دولتی نمی‌توانند اما حاکمیت موظف به ایجاد زیرساخت‌هاست.

اسماعیلی حوزه فرهنگ و هنر را هدف اصلی در جنگ ترکیبی و فتنه فرهنگی دانست و بیان داشت: نزاع اصلی ما با غرب بر سر تمدن بوده و دنیایی با فضای اخلاقی از اهداف تمدن اسلامی است لذا اکنون در جنگ نور و ظلمت قرار داریم گرچه بسیاری از مشکلات اقتصادی در دولت از گذشته‌ها به ارث رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کل ظرفیت جبهه انقلاب در ابتدای دولت پنج فیلم بود اما امسال بیش از ۲۰ فیلم سینمایی تولید، چهار هزار گروه سرود در مساجد تشکیل و در حوزه فعالیت‌های قرآنی هم عملکرد خوبی داشته‌ایم، اضافه کرد: رونق مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری از رویکردهای دولت است.

فرهنگ؛ زیربنای اصلی انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ را زیربنای اصلی انقلاب اسلامی دانست و مطرح کرد: تفکیک سکولاری در حوزه فرهنگ را قبول نداریم و مهم‌ترین کتب عرفانی، اخلاقی و فقهی توسط رهبران انقلاب اسلامی نوشته شده به همین دلیل فرهنگ فقط در حوزه فرهنگ و ارشاد نیست بلکه همه در این خصوص وظیفه دارند.

اسماعیلی مهم‌ترین حامی حوزه فرهنگ طی دو سال گذشته را وزارتخانه‌های نفت و صمت دانست و تبیین کرد: رهبر معظم انقلاب بارها از رشد ضعیف در دهه ۹۰ گلایه داشتند و در آغاز دولت مردمی اعداد گویا است، فصل بهار با گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی به هفت و ۲ دهم رسید اگرچه دشمن می خواهد جلوی امید در جامعه را بگیرد اما طرح‌ها و پروژه‌ها روشن است.

قول‌های وزیر

وی با اعلام اینکه با گام‌های مهمی که دولت تاکنون برداشته، حوزه فرهنگی ارتقا خواهد یافت و تا پایان دولت سیزدهم مردم این جهش و تغییر در الگوی مدیریتی کشور را مشاهده خواهند کرد، گفت: ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان با اختصاص بودجه مستقل از ماه آینده محقق می‌شود که رقم آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پروژه نیمه‌تمام تالار بزرگ شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: وضعیت پروژه‌ای که سال ۱۳۹۰ شروع شد و هفت میلیارد تومان برای آن هزینه شده باعث ناراحتی است لذا این مسئله را پیگیری و حل خواهیم کرد و هفته جاری هم خبر آن به اطلاع مردم می‌رسد.

اسماعیلی در خصوص کتابخانه‌ها خواستار ارائه گزارش کامل از نیازمندی‌ها شد و افزود: جشنواره ویژه تجلیل از مفاخر خراسان جنوبی دی‌ماه برگزار خواهد شد و ارتقای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه به دو انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ نیرو در جذب جدید به چارت سازمانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه می‌شود که فراخوان این موضوع در چند روز آینده اعلام می‌شود و نمایندگان مجلس هم به این مسئله کمک خواهند کرد.

روحیه مقاومت؛ مهم‌ترین پیامد صدور انقلاب اسلامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوادث رخ داده در غزه، تبیین کرد: بیش از ۱۰۰ سال موضوع حضور غاصبان سرزمین پاک فلسطین به‌وجود آمده و بعد استقرار دولت نامشروع در ۷۵ سال گذشته چنین روزهایی که مقاومت خلق کرده را نداشته‌ایم.

اسماعیلی با بیان اینکه در طول یک قرن همواره شاهد ظلم و ستم بسیار بودیم و مردم زیادی زیر این ظلم جان خود را تقدیم کردند، اضافه کرد: موفقیتی که در عملیات «طوفان‌الاقصی» خلق شد سابقه نداشت این تعداد صهیونیست در یک روز به درک واصل شوند و مردم قهرمان فلسطین اینطور بدرخشند.

وی شهادت زنان و کودکان را دردناک دانست و با بیان اینکه مردم همچنان محکم ایستاده که همه از برکات انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این افراد کوته‌بین تصور می‌کنند صدور انقلاب در حمایت نظامی و پشتیبانی مالی است در حالی که روحیه مقاومت مهم‌ترین مسئله از صدور پیام انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: روزی که جنگ تحمیلی به پایان رسید برخی ساده‌لوحان می‌گفتند جنگ فقط هزینه بوده اما امام راحل فرمودند؛ «جنگ ما برکات زیادی داشت که یکی از آن آزادی فلسطین خواهد بود و نزدیک می‌بینیم در قدس عزیز نماز را برپا خواهیم کرد و اضمحلال رژیم صهیونیستی را از نزدیک شاهد خواهیم بود».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار