دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

میراث شوم رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا

منطقه غرب آسیا پس از جنگ جهانی دوم، شکل و ظاهر کاملا متفاوتی را نسبت به زمان و دوران قبل از این جنگ به خود گرفته است. دقیقا از همین زمان تا امروز بود که این نقطه از جهان کانون عمده بحران‌ها و جنگ‌ها دوران معاصر جهان حال حاضر بوده است.
کد خبر: ۶۲۶۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۴ - 30October 2023

هفت دهه تجاوز و کشتار میراث شوم رژیم صهیونیستی در منطقهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: منطقه غرب آسیا پس از جنگ جهانی دوم شکل و ظاهر کاملا متفاوتی را نسبت به زمان و دوران قبل از این جنگ به خود گرفته است. دقیقا از همین زمان تا امروز بود که این نقطه از جهان کانون عمده بحران‌ها و جنگ‌ها دوران معاصر جهان حال حاضر بوده است. اما در این میان بخش عمده‌ای از این نزاع‌ها و درگیری‌ها مربوط به اعراب و اسرائیل بوده است که اخرین نمونه آن نیز عملیات طوفان‌ الاقصی گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی است.

انجام موفقیت‌آمیز و غافلگیرکننده عملیات «طوفان‌الاقصی» را می‌توان آخرین برگ از دفتر بزرگ و طولانی تاریخ درگیری‌های میان اعراب و اسرائیل دانست که بعد از ظلم و ستم‌های فراوانی که رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان صهیونیست در حق مردم و ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین روا داشتند توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی به اجرا گذاشته شد. در حقیقت می‌توان گفت که تاریخ درگیری‌های میان فلسطین و رژیم صهیونیستی با این عملیات شکل تازه‌ای به خود گرفت و دوران جدیدی را پس از آن شاهد خواهیم بود.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به سیر تحولات و درگیری‌های میان اعراب و اسرائیل داشته باشیم باید به سال ۱۹۴۸ میلادی بازگردیم. زمانی که «دیوید بن گوریون» در روز ۱۴ مه این سال تاسیس دولت یهودی را اعلام عمومی و رسمی کرد. اما این رویداد فقط یک روز دوام داشت و فردای آن روز اتحادیه عرب در نامه‌ای رسمی مخالفت خود را با تاسیس دولت یهود اعلام کرد.

از طرف دیگر، همان روز ارتش‌های پنج کشور مصر، عراق، سوریه، لبنان و اردن به «اسرائیل» حمله نظامی کردند و به این صورت نخستین جنگ اعراب و «اسرائیل» آغاز شد. اما این ارتش تازه شکل گرفته «اسرائیل» بود که ضمن اینکه تهاجم کشور‌های عربی را دفع کرد، بخش‌هایی از کشور‌های عربی حمله کننده به خود را نیز اشغال کرد. البته این جنگ در سال ۱۹۴۹ با امضای قراردادی بین طرفین به پایان رسید.

درگیری بعدی مابین اعراب و «اسرائیل» به سال ۱۹۶۷ برمی‌گردد. در این سال رژیم صهیونیستی یک حمله غافلگیرانه را علیه مصر و سوریه انجام داد و یک جنگ شش روزه را آغاز کرد که پس از آن کرانه باختری بیت المقدس شرقی که از اردن تصرف کرده بود و بلندی‌های جولان سوریه را اشغال کرد. این جنگ نقطه عطفی در تاریخ نظامی و سیاسی جهان به شمار می‌آید، زیرا با توجه به پیامد‌های آن هنوز هم بعد از بیش از نیم قرن همچنان قابل مشاهده است.

اما درگیری‌های اعراب و «اسرائیل» فقط به این جنگ ختم نشد و درگیری بعدی بین آن‌ها در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت. این جنگ که به «یوم کیپور» نیز معروف است را می‌توان آخرین درگیری گسترده میان اعراب و «اسرائیل» دانست که در این جنگ نیز هرچند که در ابتدای آن شاهد پیروزی‌هایی برای اعراب بودیم، اما در نهایت این اسرائیل بود که فاتح این جنگ شد.

در ادامه جنگ‌های میان اعراب و «اسرائیل» شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۲ میلادی به کشور «لبنان» حمله کرد و هزاران مبارز فلسطینی تحت رهبری یاسر عرفات پس از ۱۰ هفته تحمل محاصره، در نهایت از طریق دریا تخلیه شدند.

علاوه بر این جنگ‌ها، دو انتفاضه یا قیام فلسطینی؛ یکی بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ و دیگری در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ نیز رخ داد. انتفاضه دوم با موجی از عملیات‌های مقاومتی جنبش «حماس» علیه رژیم صهیونیستی همراه بود.

جنگ بعدی مابین اعراب و «اسرائیل» در سال ۲۰۰۶ روی داد. در این سال به دنبال تجاوزات مکرر نظامیان رژیم صهیونیستی به لبنان، شاهد بودیم که حزب‌الله لبنان دو سرباز اسرائیلی را به اسارت گرفت. تجاوز همه جانبه ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان که از زمین و هوا و دریا در ۲۲ تیرماه سال ۱۳۸۵ آغاز شد و خسارت فراوانی را به مردم لبنان وارد کرد؛ سرانجام بعد از گذشت ۳۳ روز مقاومت و ایستادگی مردم این سرزمین و حزب‌الله، منجر به ناکامی رژیم صهیونیستی و شکست سنگین آن‌ها شد.

از طرف دیگر شاهد بودیم که در سال ۲۰۰۵ اسرائیل از غزه که در سال ۱۹۶۷ از مصر تصرف کرده بود، بیرون آمد. اما غزه در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ شاهد شعله‌ور شدن درگیری‌هایی بود که شامل حملات هوایی اسرائیل و شلیک راکت‌های فلسطینی و گاه تهاجمات فرامرزی بین آن‌ها بود.

اما قبل از انجام عملیات «طوفان‌الاقصی» یک جنگ ۳ روزه مابین رژیم صهیونیستی و جهاد اسلامی فلسطین درگرفت که در ان نرو‌های مقاومت فلسطین ضربات سخت و دردناکی را به دشمن صهیونیستی وارد کردند و ارتش اسرادیل نیز با تحمل تلفات و خسارات فراوان از شهر جنین عقب نشینی کرد.

در پایان باید گفت نیرو‌های مقاومت فلسطین، صبح روز شنبه ۱۵ مهرماه، در پاسخ به جنایات‌های رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی عملیاتی را تحت عنوان «طوفان الاقصی» آغاز کردند که به دنبال این عملیات بزرگ، دست‌کم ۱۵۰۰ صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند. کابینه رژیم صهیونیستی نیز در پی عملیات مقاومت وضعیت جنگی اعلام کرد و آب و برق نوار غزه را قطع کرد و ارتش رژیم صهیونیستی در این حمله بسیاری از تأسیسات غیرنظامی از جمله چند بیمارستان، تعداد زیادی مسجد و خانه‌های مسکونی فراوانی را در نوار غزه هدف قرار داده و تخریب کرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها