یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

لزوم تزریق امید و هویت‌بخشی به نخبگان

طبق تاکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسئولان باید به نخبگان هویت و امیدواری بدهند تا با اندیشه آنان کشور در زمینه علمی، صنعتی و هسته‌ای پیشرفت کند.
کد خبر: ۶۲۵۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۲ - 24October 2023

.گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ نخبگان و استعداد‌های برتر علمی همواره با دانش، مهارت، تخصص و نوآوری سبب پیشرفت جامعه می‌شوند.

این افراد ارزشمندترین سرمایه‌ها و موتور محرکه پیشرفت یک کشور هستند و هرکجا به تفکر نخبگان توجه شود توسعه و پیشرفت گسترش می‌یابد.

دغدغه همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی هم همواره توجه به این قشر مهم جامعه بوده که اخیرا هم در دیدار با آن‌ها فرمودند: «علم مسئولیت‌آور است، مثل همه‌ی دارایی‌های دیگر، مثل همه‌ی ثروت‌های دیگر. دارایی مسئولیت‌آور است؛ دارایی فکری، دارایی مالی، دارایی قدرت، این‌ها همه مسئولیّت‌آور است. هر دارایی‌ای که خدای متعال به شما داده، در قبالش مسئولیتی گماشته و قرار داده؛ علم هم از جمله‌ی همین دارایی‌های ارزشمند است. [شما که]علم دارید، این علم، شما را مسئول می‌کند. یعنی باید، هم از علمتان به نفع مردم استفاده کنید، هم از اعتباری که این علم به شما داده به نفع مردم استفاده کنید. گاهی یک عالم میتواند از اعتباری که در جامعه دارد، در زمینه‌ای غیر از زمینه‌ی علمِ خودش و تخصّصِ خودش به سود مردم استفاده کند. این مسئولیت هست. شما اگر در دانش هسته‌ای، دانش پزشکی، فیزیک، مدیریت یا هر دانش دیگری یک رتبه‌ی علمی‌ای به دست آوردید، این طبعاً برای شما در هر دو جهت مسئولیت ایجاد میکند؛ یعنی هم خود آن دانش در خدمت به مردم باید قرار بگیرد و هم آن اعتباری که شما به خاطر این علم پیدا می‌کنید. این جمله‌ی معروف امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در این زمینه، حرف را تمام میکند: وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلَماءِ اَلّا یُقِرّوا عَلیٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ (۶) یعنی خدای متعال این تعهّد را از علما گرفته، از دانشمندان گرفته که در این زمینه تحمّل نکنند «کِظَّة ظالم» و «سَغَب مظلوم» را؛ نباید تحمّل کنند پُرخوری ستمگر و گرسنگی ستمدیده را؛ اَلّا یُقِرّوا.»

نخبگان وقتی مسائل کشور را بشناسند می‌توانند برای حل مسائل راهکار ارائه دهند. اگر نخبه‌ای اساسا مسئولیت‌پذیر، وطن‌دوست و مردم‌دوست باشد بیش از پیش برای توسعه و آبادانی سرزمینش تلاش خواهد کرد.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در تعداد دانشجو در ۱۰ دانشگاه برتر دنیاست. نخبگانی که جزو قشر متوسط رو به بالا  هستند بعد از تحصیل و رسیدن به مدارج عالی در خارج از کشور پس از بازگشت باید بیشترین امکانات استخدامی در اختیارشان قرار بگیرد که متاسفانه آنگونه که باید حمایت نمی‌شوند.

مسئولان ذیربط طبق تاکیدات مستمر رهبر انقلاب اسلامی باید به نخبگان هویت و امیدواری بدهند تا نگرانی بابت پیدا کردن شغل نداشته باشند. امروز بدون شک یک کشور در بخش‌های تحقیق، اختراع و تولید نیازمند تفکر نخبگان است تا بتوان با اندیشه آنان پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور را محقق ساخت.

کشورهای مختلف همواره با انداختن دام به دنبال تطمیع نخبگان ایرانی هستند و با وعده‌های پول‌های کلان آنها را جذب می‌کنند؛ بنابراین با وجود این اقدامات توسط برخی از کشورها که با جمهوری اسلامی عناد دارند مسئولان یک بار برای همیشه باید بدانند که با حرف و دستورالعمل و تشکیل ستاد نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت و باید به فکر اقدامات عملی و افزایش سطح رضایت عمومی جامعه و افزایش امید به آینده باشند.

نخبگان در واقع بزرگترین ثروت ملی کشور محسوب می‌شوند و باید به ارزش افزوده تبدیل شوند تا کارایی خود را در عمل نشان دهند که این باز هم به نگاه دقیق و دلسوزی مسئولان بستگی دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار