وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد؛

لزوم نظارت بر اجرای قوانین بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار/ بستری مهم برای تربیت کارگر ماهر باید ایجاد شود

مرتضوی با تاکید بر اینکه دولت باید بستری برای تربیت کارگر ماهر ایجاد کند، گفت: امروز سازمان‌ فنی و حرفه‌ای در این حوزه به خوبی عمل می‌کند و کارفرمایان نیز باید دانش کارگران را به روزرسانی کنند.
کد خبر: ۶۱۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴ - 30September 2023

لزوم نظارت بر اجرای قوانین بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار/ ایجاد بستری مهم برای تربیت کارگر مهاربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (شنبه) در نخستین همایش ملی چشم انداز ایمنی و بهداشت شغلی با محوریت مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان بین‌المللی کار با اشاره به گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان در بمباران پالایشگاه آبادان اظهار داشت: آتش‌نشانان با گذشت از جان خود می‌سوزند تا جان دیگران را نجات دهند.

مرتضوی گفت: یکی از مهمترین موضوعات در محیط‌های کار، بنگاه‌های اقتصادی، مراکز اداری و آموزشی پرداختن به موضوع ایمنی و بهداشت کار است.

وزیر کار با بیان اینکه گرچه شعار اول ایمنی و بعد کار تقریبا در تمام کارگاه‌ها و مراکز آموزشی ایمنی کار اجرا می‌شود، افزود: براساس آمار غیر قابل قبول در رابطه با حوادث و سوانح باید پیش از پیش به این موضوع پرداخته شود.

وی با اشاره به آمار‌های سازمان بین المللی کار اظهار کرد: سالیانه حدود چهار درصد تولید ناخالص کشور‌ها بابت خسارات بیماری و حواث شغلی هزینه می‌شود این رقم قابل توجه است نه از این حیث که چرا هزینه می‌شود بلکه از این حیث که چه خساراتی بر انسان‌های شریف و کارگران سختکوش در سراسر جهان می‌شود.

این‌ مقام مسئول ادامه داد: حوادث و بیمار‌ی‌های شغلی تاثیرات بسیار زیان باری به طور مستقیم برای بازماندگان دارد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سازمان تامین اجتماعی جمع کثیری از کارگران ما در معرض حوادث و سوانح است و این رسالت همگانی اعم از حاکمیت و دولت و جامع کارفرمایی و کارگری و رسالت صاحبنظران و رسانه‌ها است که به این موضوعات به خوبی بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است و این‌ پیشگیری هم از حیث روانی و  اجتماعی مقدم است و هم از حیث هزینه کرد باید مقدم باشد چراکه اساسا هزینه پیشگیری کمتر از درمان است، اظهار داشت: از مهمترین و اصلی ترین وظایف شرکای اجتماعی دولت، نظام کارگری و شخص کارگر و کارفرما حفظ و صیانت از نیروی انسانی و سرمایه ملی است.

وزیر کار افزود: دولت در راستای حفظ و صیانت از نیروی انسانی حتما باید قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون داشته باشد چراکه صرف تصویب لایحه و ابلاغ قانون کفایت نمی‌‌کند و باید نظارت جامع داشته باشد.

وی‌ اضافه کرد: ما مسئولیت داریم در این حوزه به عنوان حاکمیت و دولت برای صیانت از نیروی انسانی نسبت به تدوین قوانین و مقررات و نظارت صحیح بر اجرای قوانین اقدام کنیم.

این‌مقام‌ مسئول خاطرنشان کرد: اگر‌ کارفرما دنبال رشد تولید و درآمد مناسب است باید کارگاهی داشته باشد که مجهز به تجیهزات به روز و دستگا‌ه‌های شناسایی آلایندگی زیست محیطی باشد و نسبت به دغدغه روحی و روانی کارگران توجه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید بستری برای تربیت کارگر ماهر ایجاد کند، گفت: امروز سازمان‌های فنی و حرفه‌ای در این حوزه به خوبی عمل می‌کند و کارفرمایان نیز باید دانش کارگران را به روز رسانی کنند.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار