مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم:

جامعه مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت، زنده و پویاست

حجت‌الاسلام «هنرمند» گفت: شهدا زنده‌اند و جامعه مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت، زنده و پویاست و هیچگاه از حرکت در مسیر مستفیم الهی باز نمی‌ایستد.
کد خبر: ۶۱۹۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۸ - 01October 2023

جامعه مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت، زنده و پویاست

حجت‌الاسلام «حسن هنرمند» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در قم، ضمن تکریم حماسه رزمندگان اسلام در طول هشت سال حماسه و ایثار اظهار داشت: استان قم در سطح کشور این افتخار را دارد که از آمار قابل توجهی در حوزه ایثار و شهادت برخوردار است.

وی افزود: مزار مطهر ششض هزار و ۹۰ شهید والامقام استان قم در ۹۲ گلزار، زیارتگاه عاشقان و دلدادگان فرهنگ عاشورایی جهاد و مقاومت است ضمن آنکه تعداد جانبازان استان ۱۳ هزار و۳۸۷ نفر، آزادگان ۶۰۸ نفر و جمعیت ایثارگران استان قم با منسوبین، ۱۲۰ هزار نفر ثبت شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با اشاره به تعبیر زنده بودن شهدا تصریح کرد: شهدا بر اساس نص صریح قرآن زنده‌اند و نزد پروردگار خویش از رزق و روزی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان شواهدی از حیات شهدا بعد از شهادت، عنوان کرد: امضای سرخ روحانی شهید حجت‌الاسلام صالحی خوانساری در پای کارنامه دخترش بعد از شهادت و شفای مادر و شال سبز شهید معماریان بر پای مادر تنها گوشه‌ای این نشانه‌هاست که شهدا به ما ارائه دادند و این‌ها از معجزات الهی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با بیان این نکته که کسانی که با تمام هستی خویش خالصانه در راه خدا جهاد می‌کنند، هرگز نمی‌میرند، تصریح کرد: این‌ها شهید زیستند و ابتدا در جهاد اکبر پیروز شدند و سپس در جهاد اصغر به مقام شهادت رسیدند.

وی افزود: شهدا فقط رضای خدا را جستجو کردند و جاودانه شدند؛ آنان بر اعمال و رفتار ما نظارت دارند و ما را مورد سوال قرار خواهند داد چرا که از جان خویش گذشتند تا اسلام و انقلاب زنده بماند و میهن اسلامی در مسیر پیشرفت و تعالی قرار گیرد. خیانت به هر شکل آن در این نظام که خون‌های بسیاری برای آن تقدیم شده، خیانت به خون شهدا محسوب می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم در خصوص راهکار‌های ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بویژه در بین نسل جوان عنوان کرد: فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت برگرفته از مکتب عاشورا و احیاگر دین و ارزش‌های الهی و حرکت در مسیر رشد و پویایی جامعه است؛ این فرهنگ بالاترین ارزش‌های انسانی در دین مبین اسلام است و لذا مقام شهدا فقط نزد خداوند قابل توصیف است.

وی با تاکید بر اینکه مادامی که این فرهنگ وجود دارد، جامعه زنده و پویاست، عنوان کرد: جامعه‌ای که شعارش «هیهات مناالذله» است زیر بار ستم نمی‌رود، فریاد عزت‌خواهی، آزادی و استقلال واقعی را سر می‌دهد، الگوی جهان می‌شود و ابرقدرت‌ها را ذلیل ساخته و به زانو در می‌آورد و جرات هرگونه تعرض و تجاوز را از آنان می‌گیرد.

حجت الاسلام هنرمند با اشاره به اینکه دشمن امروز با انواع هجمه‌های فرهنگی مبتنی بر فرهنگ منحط غربی، بدنبال اجرای نقشه‌های شوم برای نوجوانان و جوانان است، گفت: مقابله با این هجمه‌ها تنها با کار فرهنگی آن هم ترویج فرهنگ عالی ایثار و شهادت محقق می‌شود. این فرهنگ نجات بخش ایثار و شهادت است که روحیه مقاومت و پایداری را بسط می‌دهد و موجب حفظ دستاورد‌های شهدا که همانا دینداری، عزت، استقلال و آزادی است، می‌شود.

وی تصریح کرد: جوانان و نوجوانان این مرز و بوم سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی هستند که باید در مسیر رشد و تعالی قرار گیرند؛ آشناسازی این نسل با سیره شهدا و پیوند دادن آنان با نسل دوران دفاع مقدس که اغلب از سنین نوجوانان و جوانان بودند، مطمئنا می‌تواند تاثیر بسزایی در رسیدن به قله‌های سرافرازی و افتخار داشته باشد.

حجت الاسلام هنرمند در خصوص ارتباط فرهنگ ایثار و شهادت با ارزش‌هایی همچون عفاف و حجاب، عنوان کرد: شهدا در دامان پاک شیرزنان فاطمی و زینبی پرورش یافتند و در مسلخ عشق به معراج شهادت راه یافتند؛ زنانی که از عزیزان شان گذشتند تا اسلام و ارزش‌ها زنده بماند و در این راه صبر کردند و با حفظ عفاف و حجاب، مسیر شهدا را ادامه دادند.

وی ادامه داد: امروز این بانوان فاطمی با مشاهده برخی صحنه‌ها در جامعه اسلامی دل شکسته‌ترین و غصه دارترین افراد هستند؛ آنان که جوانانشان را در راه حفظ ارزش‌ها فدا کردند، امروز تنها درخواست شان حفظ ارزش‌هایی، چون عفاف و حجاب است، چون آگاهند که این فریب دشمن و بی اعتنایی به خون شهیدان است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم با اشاره به اهمیت مطالعه وصیتنامه‌های شهدا، خاطرنشان کرد: همانطور که حضرت امام (ره) تاکید فرمودند «یک عمر عبادت کردید ساعتی را هم برای مطالعه وصایای شهدا وقت بگذارید»، مطالعه این وصایا چراغ راه پیش روی ما است.

وی در خصوص محور‌های احصا شده وصیتنامه‌های شهدا گفت: تبعیت از ولایت فقیه، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف از فراز‌های وصتینامه‌های شهداست که دشمن هم نسبت به این فراز‌ها هجمه دارد. شهدا بربحث حجاب بسیار تاکید کردند و در مورد اهمیت آن همین بس که چادر ناموس این مملکت را از خون خویش معتبرتر و با اهمیت‌تر دانستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم گفت: دشمنان می‌دانند برای تسلط و چپاول کشورها، ترویج فساد می‌تواند غیرت، مقاومت، پایداری و روحیه ایثار و شهادت را در آن کشور تضعیف کند؛ در آن صورت است که همه در لذات دنیایی غرق می‌شوند و براحتی می‌توان بر چنین کشور و مردمانی مسلط شد که البته مطالعه تاریخ آندلس شاهدی بر این ماجرای شوم است.

حجت‌الاسلام هنرمند گفت: البته منشاء این انحراف آن است که عده‌ای قلیل نسبت به اهداف شوم دشمن ناآگاهند و بحمدالله قاطبه ملت بصیر و انقلابی ما پایبند به اصول و ارزش‌ها هستند و این را در عرصه‌های مختلف نیز به نمایش گذاشته‌اند. شهدا در این محور‌های مورد تأکیدشان همه ما را مورد سوال قرار می‌دهند و گاه به صراحت گفته‌اند در آخرت جلوی بی حجاب و مروج بی‌حجابی را می‌گیرند و از آنان بازخواست می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار