نماینده ولی فقیه در استان مازندران:

لزوم تبلیغ و تشویق در حوزه «وقف»/ حفظ موقوفات کار بسیار بزرگی است

آیت الله «محمدی لائینی» حفظ موقوفات را کار بسیار بزرگی دانست و بر لزوم تبلیغ و تشویق در حوزه «وقف» تأکید کرد.
کد خبر: ۶۱۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳ - 29September 2023

حفظ موقوفات کار بسیار بزرگی است/ لزوم تبلیغ و تشویق در حوزه وقفبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، آیت‌الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در استان مازندران امروز در دیدار با حجت‌الاسلام «حیدری جناسمی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و مدیران شهرستان‌ها که به‌مناسبت هفته وقف صورت گرفت، ضمن گرامی‌داشت مناسبت‌ها، اظهار داشت: یکی از مبارک‌ترین کار‌ها تولی‌گیری، ساماندهی، نظارت، حفظ و مصرف بهینه سرمایه آخرتی همین موقافات مردم است.

وی افزود: انسان در زندگی خودش یک مصارف لازم و مازاد‌هایی دارد که مدیریتش مهم است، به فرموده پیامبر بزرگ اسلام (ص)، مال مازاد را باید انفاق کرد، اما حرف و کلام مازاد را باید نگه داشت و از نظر آیت الله کوهستانی ضرر حرف لغو کمتر از لقمه حرام نیست و باید مدیریت کرد.

آیت الله محمدی لائینی تصریح کرد: وقف یکی از مصادیق بارز مدیریت مازاد است، البته وقف باید به‌روز باشد، در این حوزه مسائلی وجود دارد که باید به‌صورت میدانی استحصا شود و خوب است که تا حد امکان این مسئله با صلح تمام شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران خطاب به مدیران حاضر، یادآور شد: شما هم اختیاراتی دارید و طرف مقابل یا معترض هم عقل و فطرتی دارد، بحث بیمه خادمین اوقاف یک مسئله کشوری بوده و نیاز به تصمیم سراسری دارد.

این مسئول تاکید کرد: باید حق بدهیم که هم بخشی از مدیران و هم گروهی از مردم خیلی با موازین فقهی و وقف آشنا نیستند و نمی‌دانند، بیخود نباید انتظار مازاد داشته باشیم، تبیین فقهی باید صورت بگیرد بعد اگر باز هم خواستند توقعاتی داشته باشند معلوم می‌شود که متشرع نیستند.

وی ضمن اظهار خشنودی از موقوفات زیاد در استان مازندران، آن را نشانه تدیّن، انسانیت و وجدان دانست و گفت: حفظ این حجم از این موقوفات هم بسیار کار بزرگی است و افزودن بر آن با تبلیغات و تشویقات بسیار لازم و ضروری است.

آیت الله محمدی لائینی با تاکید بر اینکه خدا به ما اجازه نداده که به هیچ قیمتی وقف را ضایع کنیم، عنوان کرد: عملی مازاد بر اختیارات جایز نیست و انسان را وارد جهنم می‌کند، نکته دیگر اینکه همیشه هم نگاه اینطور نباشد که گناه را به گردن دیگران بی‌اندازیم و باید نیم نگاهی به خودمان بکنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: باید ملاحظات را کنار گذاشته و مصلحت را در نظر بگیریم و همه جا دغدغه وقف داشته باشیم، گاهی انسان ممکن است بگوید که‌ای کاش مسئول همه چیز بودم، اما مسئول وقف نبودم، باید به ضوابط، قوانین، احکام شرعی و اختیارات کاملا آشنا شده و با یک تدبیر اجتماعی و زبان دیپلماسی درست رفتار کنید.

این مسئول در پایان اظهار داشت: همه ما نقاط قوت و ضعف‌هایی داریم از خدا می‌خواهیم که قوت‌های ما را تقویت و ضعف‌ها را اصلاح کند، شاید در بحث وقف از برخی از کشور‌هایی که وزارتخانه وقف دارند عقب هستیم و باید عملکرد بهتری در بحث تشویق و تبیین وقف داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار