یادداشت/ علی عبدالصمدی

گره خوردن نام قهرمانان آتش نشانی با تاریخ دفاع مقدس

در هفتمین روز از مهر ماه سال 1359 یعنی در هشتمین روز از آغاز جنگ تحمیلی هواپیماهای دشمن پالایشگاه آبادان را مورد هدف قرار دادند. آتش سوزی مهیبی رخ داد به طوری که برخی از آتش نشانان از سایر شهرهای استان خوزستان رهسپار آبادان شدند تا اطفای حریق کنند.
کد خبر: ۶۱۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ - 29September 2023
گره خوردن نام قهرمانان آتش نشانی با تاریخ دفاع مقدسگروه اجتماعی دفاع‌پرس - «علی عبدالصمدی؛  بسیاری از مشاغل فی نفسه دارای سختی‌ها و مشقات فراوانی هستند و  اشتغال در این نوع حرفه‌ها به نوعی جهاد به شمار می‌آید. یکی از این حرفه‌ها قطعا آتش نشانی است. اطفاء حریق و نجات جان کسانی که در آتش سوزی یا سایر حوادث با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، در ذیل وظایف آتش نشانی آمده است. ادای احترام و ارج نهادن به این قشر از جامعه برعهده همه ی مردم و مسئولین است.
 
هفتم مهر ماه در تقویم عمومی کشورمان روز گرامی‌داشت آتش نشانی و ایمنی نام گذاری شده است. در هفتمین روز از مهر ماه سال 1359 یعنی در هشتمین روز از آغاز جنگ تحمیلی هواپیماهای دشمن پالایشگاه آبادان را مورد هدف قرار دادند. آتش سوزی مهیبی رخ داد به طوری که برخی از آتش نشانان از سایر شهرهای استان خوزستان رهسپار آبادان شدند تا اطفای حریق کنند. در حالی که  جان بر کفان آتش نشانی مشغول خاموش کردن آتش بودند، موج دوم حملات جنگنده‌های دشمن آغاز شد و بسیاری از قهرمانان آتش نشانی به شهادت رسیدند.
 
علی حیاتی، نوروز میرزایی، غلامحسین نظافت، مرتضی عمارستانی، عبدالرضا دیراوی نژاد، محمدصادق صدیقی، احمد صمیمی، محمد حسین زاده دشتی، علی اکبر بری هدیجانی، کیامرث پرویززاده، عبدالغنی ثامری و قیاسم تنگستانی اسامی سیزده شهید قهرمان آتش نشانی در این روز (هفتم مهر) است.
 
مقاومت جانانه ی آتش نشانان حتی زیر حملات هوایی دشمن بی بدیل بود و ایثار و از خودگذشتگیشان مثال زدنی بود؛ قهرمانانی که از حیاتشان گذشتند تا به رسالت خود به نحو احسن عمل کنند. از هفتم مهر ماه سال 1379 یعنی بیست سال پس از این حماسه ی غرور آفرین، این روز به عنوان روز ملی آتش نشانی و ایمنی ثبت شد.
 
ثبت چنین روزی در تقویم عمومی کشورمان با تاریخ و فرهنگ دفاع مقدس گره خورده است؛ از سویی دیگر دقیقا یک روز پس از پایان هفته آغازین دفاع مقدس این جنایت از سوی ارتش عراق رخ داد. به عبارتی دیگر حتی با گذشت هفته گرامیداشت دفاع مقدس، هنوز یادمان های مربوط به رشادت آن قهرمانان از خاطر بیرون نمی رود و جاودانه زنده است. در سال‌های بعدی نیز رشادت آتش نشانان غیور در حوادث مختلف مانند پلاسکو و... متجلی شد و رشادت و شهامت و جان بر کفی این قهرمانان هویدا شد.
 
انتهای پیام/133
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار