در گفت‌وگوی اختصاصی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

جانشین فرمانده کل سپاه: انهدام ناوها و زیردریایی‌های آمریکا با فناوری‌های محرمانه سپاه/ آمریکایی‌ها را در خلیج فارس مستأصل کردیم+ فیلم و تصاویر

سردار فدوی گفت: پرداختن به نبرد‌های خلیج فارس به نسبت نبرد‌های زمینی مهم‌تر است؛ برای اینکه آمریکایی‌ها دارای توان نظامی دریا‌پایه هستند که اگر غلطی بخواهند انجام دهند از طریق همین توانمندی نظامی دریاپایه خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹ - 01October 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: سردار دریادار پاسدار «علی فدوی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌مناسبت هفته دفاع مقدس از خبرگزاری دفاع مقدس بازدید کرد. در خلال این بازدید فرصتی فراهم شد برای انجام گفت‌و‌گویی تفصیلی که ماحصل آن‌را در ادامه می‌خوانید.

جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها را در خلیج فارس مستأصل کردیم/ بکارگیری فناوری‌های محرمانه سپاه موجب انهدام ناوها و زیردریایی‌های آمریکا خواهد شد

دفاع‌پرس: چرا جنگ تحمیلیِ رژیم بعثی عراق علیه ایران هشت سال به طول انجامید؟

رژیم بعثی عراق طرف جنگ با جبهه حق جمهوری اسلامی ایران نبود، بلکه نوک پیکان حمله، ارتش رژیم بعثی عراق بود؛ ولی در پشت این پیکان ۸۷ کشور اعم از آمریکا، شوروی سابق، اروپایی‌ها، کشور‌های جنوب خلیج فارس رسماً اذعان کردند که در جنگ پشتیبان ارتش صدام بودند؛ البته در این میان فقط سوریه در کنار سایر کشور‌ها قرار نداشت؛ این نشان می‌دهد که جنگ مورد اشاره، جنگ عراق با ایران نبود.

به عبارت دیگر، جبهه حق انقلاب اسلامی ایران ندای حقی را در جهان طنین‌انداز کرد که جبهه باطل آن را برنتافت و تلاش کرد تا این جبهه حق را نابود کند؛ این موضوع خیلی مهمی است؛ اهمیت کار زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تنها مقطعی که آمریکایی‌ها و شوروی سابق در کنار هم قرار گرفتند، زمانی بود که از ارتش صدام در برابر ایران حمایت می‌کردند.

وقتی مسئولان آمریکایی خود به این موضوع اعتراف می‌کنند، ما باید به‌صورت خیلی مفصل‌تر به آن بپردازیم؛ دفاع مقدس روایت کردن از جنگ جبهه حق انقلاب اسلامی و جبهه شیطان بزرگ است و همه کسانی که همراه آن‌ها بودند.

یک‌سری قاعده‌هایی هم وجود دارد که قرآن خیلی صریح و واضح آن‌ها را عنوان کرده است؛ بدین معنی که وقتی دو جبهه حق و باطل مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، امکان ندارد که جبهه باطل پیروز شود و به‌طور حتم جبهه حق پیروز است؛ چون خدا اراده کرده تا این جبهه پیروز باشد؛ البته کیفیت پیروزی را هم خداوند مشخص کرده است؛ لذا ما باید با این نگاه به هشت سال دفاع مقدس و به‌صورت کلی از بعد پیروزی انقلاب اسلامی به این موضوع نگاه کنیم.

البته همین الان هم جنگ میان حزب‌الله و حزب شیطان ادامه دارد و استثنا هم ندارد؛ یعنی شما در این ۴۵ سال عمر انقلاب اسلامی ایران نمی‌توانید حتی یک پیروزی هم برای حزب شیطان پیدا کنید.

جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها را در خلیج فارس مستأصل کردیم/ بکارگیری فناوری‌های محرمانه سپاه موجب انهدام ناوها و زیردریایی‌های آمریکا خواهد شد

دفاع‌پرس: به نظر شما که سال‌ها فرمانده نیروی دریایی سپاه بودید، با وجود رشادت‌های بسیاری که در حوزه نیروی دریایی سپاه صورت گرفته، چرا تاکنون درخصوص این رشادت‌ها، آن‌گونه که باید مطلبی بیان نشده است؟

من از زمان تشکیل قرارگاه نوح یعنی به مدت ۳۵ سال در نیروی دریایی سپاه حضور داشتم؛ در دنیا جنگ تحمیلی به‌عنوان «جنگ اول خلیج فارس» و حمله آمریکا به عراق در زمان اشغال کویت «جنگ دوم خلیج فارس» نام‌گذاری شده است و این نام‌گذاری‌ها نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد خلیج فارس است.

در خلیج فارس فقط آمریکایی‌ها بودند و مابقی کشور‌ها دنباله‌روی آن‌ها؛ همه شکست‌هایی هم که به آمریکایی‌ها تحمیل شده در خلیج فارس بوده است؛ ولی کمتر به آن پرداخته می‌شود، در حالی که به عملیات‌های کوچک زمینی بسیار پرداخته شده است؛ لذا یکی از رسالت‌های خبرگزاری دفاع مقدس این است که به این قبیل موضوعات بپردازد.

پرداختن به نبرد‌های خلیج فارس (نبردهای دریایی) به نسبت نبرد‌های زمینی مهم‌تر است؛ برای اینکه آمریکایی‌ها دارای توان نظامی دریاپایه هستند که اگر غلطی بخواهند انجام دهند از طریق همین توانمندی نظامی دریاپایه خواهد بود؛ بر این اساس شناخت دریا، جنگ‌های دریایی و کار‌هایی که صورت گرفته، خیلی مهم است.

اولین اقداماتی که از سوی سپاه در خلیج فارس صورت گرفت از یکم فروردین ۱۳۶۶ بوده است و دستگیری تفنگداران نیروی دریایی آمریکا که سال ۱۳۹۴ توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس رخ داد، اولین رویارویی سپاه با آمریکا در خلیج فارس نبود؛ برای اینکه اولین رویارویی در سال ۱۳۶۶ اتفاق افتاده است، اما آنچه بیشتر به یاد می‌آید، همان رویارویی آخری است.

دفاع‌پرس: سپاه برای مقابله با نیروی دریایی ارتش آمریکا در خلیج فارس، مبنای عمل خود را بر پایه قایق‌های تندرو قرار داد؛ آیا نیروی دریایی سپاه برای مقابله با آمریکا در خلیج فارس، همچنان طبق همان شیوه عمل خواهد کرد؟

کاری که در سپاه صورت گرفت، بدین صورت بود که به محض ابلاغ مأموریت، پای کار رفت. درباره چگونگی پیش بردن کار دو سوال اساسی مطرح بود؛ اینکه آیا باید همانند دیگر کشور‌ها که از توان دریایی استفاده کردند، نیروی دریایی داشته باشیم و یا اینکه متناسب با آنچه مربوط به ما و آمریکایی‌ها می‌شود، باید توان دریایی داشته باشیم.

به لطف خدا توانستیم تعریف جدیدی از توان دریایی ارائه دهیم؛ این تعریف جدید مثل هیچ‌کدام از تعریف‌های قبلی نیست، بلکه از مشخصه‌ها و اقتضائاتی که مربوط به ما می‌شود، برخوردار است؛ به عبارت دیگر اصلی‌ترین عامل این تعریف جدید، انسان است؛ یعنی انسان‌های مؤمن، متخصص، کارا، خبره، شجاع و با ایمان شاخصه اصلی این توانمندی است.

جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها را در خلیج فارس مستأصل کردیم/ بکارگیری فناوری‌های محرمانه سپاه موجب انهدام ناوها و زیردریایی‌های آمریکا خواهد شد

وقتی این شاخصه وجود داشته باشد، همه تعریف‌ها میسر می‌شود؛ لذا تقارن‌سازی مبنا قرار نگرفت؛ زیرا تقارن‌سازی امکان پیروزی را برای ما از بین می‌برد و از سوی دیگر به لحاظ توانمندی‌های اقتصادی و سایر موارد هم تحقق این امر برای ما امکان‌پذیر نبود.

حتی اگر به لحاظ اقتصادی و صنعتی هم توان داشتیم، نباید تقارن‌سازی می‌کردیم؛ چون ضرر محض بود؛ لذا ما روالی را که متناسب با شرایط خودمان بود، پیش گرفتیم؛ البته این هم با استفاده از راهنمایی‌های خداوند انجام شد و به همین دلیل خیلی سریع جواب داد.

کمتر از سه ماه بعد از اینکه سپاه در خلیج فارس و دریای عمان وارد حوزه دریایی شد، یکی از فرماندهان پنتاگون گفت «ناو‌های اعزامی ما به خلیج فارس نه‌تنها قادر نیستند مأموریت‌های محوله را انجام دهند، بلکه حتی نمی‌توانند از خود در برابر قایق‌های تندرو دفاع کنند».

خداوند در دل و ذهن ما انداخت تا از این روش استفاده کنیم؛ آن هم با آنچه که در اختیار داشتیم و این باعث شد که آمریکایی‌ها را در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ مستأصل کنیم؛ ما در یک سال و نیم پایانی جنگ، آمریکایی‌ها را در خلیج فارس از هر لحاظی که تصور کنید، مستأصل کردیم و در درگیری‌هایی که بین ما و آن‌ها به‌وجود آمد، آمریکایی‌ها مستأصل شدند و به آن معترف هم هستند.

آمریکایی‌ها در عملیات متعددی همچون رویارویی با قایق‌های تندرو، موشکی، مین‌ریزی و... مستأصل شدند و این در تاریخ هم ثبت شده است. خداوند می‌فرماید که شما کار نمی‌کنید من کار می‌کنم؛ حضرت امام (ره) همین معنی را با بیان اینکه «خداوند کارگر است» مطرح کردند.

خداوند می‌خواهد توجه ما را به این موضوع جلب کند که بندگانش تکالیفی دارند که اگر این تکالیف را انجام دهند، او نتیجه را رقم می‌زند؛ در تمام ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی هم این اتفاق در دفاع مقدس و به‌خصوص در دریا افتاده است.

در زمین و جبهه مقابل به ظاهر ارتش عراق حضور داشت، اما در دریا فقط ارتش آمریکا را می‌دیدیم؛ آیا امکانات مادی و دنیایی ما باعث شد این پیروزی‌ها به دست آید؟ نه اینکه فقط در دهه ۶۰ امکانات آنچنانی نداشتیم، بلکه الان هم از تجهیزاتی که ما را همتراز آن‌ها قرار دهد، برخوردار نیستیم و امکانات مادی و دنیایی دشمنان اکنون هم با امکانات ما قابل مقایسه نیست؛ ولی چرا پیروزی حاصل می‌شود؟ به خاطر وعده خداوند است.

خداوند می‌فرماید شما تکالیفی دارید که اگر این تکالیف را انجام دهید، من برای شما پیروزی حاصل می‌کنم. وقتی مردم در مدار حق و خداوند قرار گرفتند، خداوند بهترین نتایج و پیروزی‌هایی را برای آن‌ها رقم می‌زند؛ نه ابزار و امکانات مادی و دنیایی.

جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها را در خلیج فارس مستأصل کردیم/ بکارگیری فناوری‌های محرمانه سپاه موجب انهدام ناوها و زیردریایی‌های آمریکا خواهد شد

ممکن است که با گذشت سال‌های طولانی امکانات مادی و دنیایی ما از دشمنان بیشتر شود، اما پیروزی‌های ما بر دشمنان از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برقرار بوده است؛ امکانات مادی و دنیایی جبهه حق انقلاب اسلامی قابل مقایسه با دشمنان ما نیست، ولی پیروزی از آنِ جبهه حق انقلاب اسلامی است.

حدود ۷۰ روز پیش وزیر خزانه‌داری آمریکا که مسئول جنگ اقتصادی با ایران هم هست، عنوان کرده که «۴۴ سال گذشته تمام اقداماتی که علیه ایران انجام دادیم با شکست مواجه شده و حتی یک پیروزی هم به دست نیاوردیم»؛ لذا باید باور‌های مردم را تقویت کنیم؛ زیرا داشتن باور قوی و اطمینان نسبت به تحقق وعده‌های الهی، از داشتن موشک و سایر تجهیزات نظامی، مهم‌تر است.

در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، صدام با حمایت آمریکا و بسیاری از کشور‌های جهان در جبهه مقابل ما قرار داشت؛ البته در این جنگ سوریه در کنار آن‌ها حضور نداشت و لیبی هم مقطع کوتاهی با دشمنان ما همراهی نمی‌کرد؛ ولی بعد از مدتی لیبی را هم با خود همراه کردند و این کشور هم به جبهه مقابل جمهوری اسلامی ایران پیوست؛ البته کره شمالی هم در سطحی محدود به ایران کمک‌هایی کرد؛ اما اکثر کشور‌های جهان علیه ما بودند؛ یعنی آمریکا، شوروی‌ سابق، اروپا و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس با رژیم بعثی همراهی می‌کردند و حتی حجم سلاح و تجهیزاتی که چینی‌ها در اختیار ارتش عراق گذاشتند، قابل مقایسه با خرید‌هایی که ما از آن‌ها داشتیم، نیست.

دفاع‌پرس: شما در جایی عنوان کردید «فناوری‌هایی در اختیار داریم که کسی از آن‌ها خبر ندارد»؛ در صورت امکان در این رابطه توضیحی بفرمایید؟

در تمامی زمینه‌ها اگر شما تکالیف خود را به درستی انجام دهید، خداوند هم نتایج بزرگی را برای شما رقم می‌زند. علم دنیا و کل بشریت همچنان ناقص است؛ به‌عنوان مثال علم بشریت درباره شناخت اثرات متقابل چند متر زیر آب و چند متر بالای آب ناقص است؛ لذا خداوند به ذهن ما انداخت تا بر این موضوع تمرکز کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه: آمریکایی‌ها را در خلیج فارس مستأصل کردیم/ بکارگیری فناوری‌های محرمانه سپاه موجب انهدام ناوها و زیردریایی‌های آمریکا خواهد شد

اینکه قایق تندرو اساس و مبنای توانمندی سپاه قرار گرفته به لحاظ عنایت خداست که در ذهن کسانی که باید قرار دهد، انداخت. در دریا سرعت خیلی مهم است؛ سرعت متوسط شناو‌های نیروی دریایی سایر کشور‌ها اعم از آمریکایی‌ها و... معادل ۳۵ نات است و البته اغلب از سرعت زیر ۳۰ نات برخوردارند؛ لذا چنانچه سرعت ناو‌های آمریکا را رصد کنید، به ندرت موردی را پیدا می‌کنید که از سرعت بیش از ۳۰ نات برخوردار باشد.

امروز سرعت در نیروی دریایی سپاه به ۹۴ نات (۱۸۰ کیلومتر بر ساعت) می‌رسد و برای اینکه شناوری به چنین سرعتی برسد و موشک شلیک کند، باید از تکنولوژی بالا و ویژه‌ای برخوردار باشد؛ ما سال‌هاست که با این دانش صد درصد بومی شناور‌هایی را تولید می‌کنیم؛ علاوه بر این شناور‌هایی که داریم را دشمن نباید با رادار و سونار و امثالهم شناسایی کند؛ بنابراین آنچه که درباره دانش و فناوری‌هایی که داریم، منتشر شده، بسیار کمتر از آن تجهیزاتی است که خبرش منعکس نشده است؛ چون اگر عنوان شود، دشمن هم متوجه می‌شود و امکان غافلگیر کردن دشمن در جنگ‌ احتمالی کاهش می‌یابد؛ لذا به‌منظور رعایت اصل غافلگیری، نباید خبری از این تجهیزات و فناوری‌ها نباید منتشر شود؛ البته دشمن زمانی متوجه خواهد شد که یا ناو‌های آن‌ها به زیر آب رفته و یا زیردریایی‌های‌شان غرق شده‌اند.

دفاع‌پرس: جنابعالی حدود دو سال پیش مطلبی را در رابطه با «کوانتوم» مطرح کردید که در رسانه‌ها سروصدای زیادی کرد؛ لطفا توضیح بیشتری در این رابطه بفرمایید.

از زمانی که به کوانتوم اشاره کردم، جلسه‌ای نیست که در نیرو‌های مسلح و خارج از آن‌ها برگزار شود و در آن موضوع کوانتوم مطرح نشود؛ کوانتوم علمی خیلی قدیمی است که غربی‌ها این نام را بر آن نهادند. کوانتوم علمی بر اساس فیزیک نیوتومی و فیزیکی که الان مبنای علم مادی دنیا قرار گرفته، نیست.

قدمت این علم در ایران به ۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و این نشان‌دهنده توجهی است که دانشمندان ایرانی و مسلمان از دیرباز به این علم داشتند؛ اما تعریفی که دو سه سال پیش به‌عنوان یکصدمین سال کوانتوم مطرح شد، از تعاریف مربوط به غربی‌هاست.

این زمینه در نزد ایرانیان وجود دارد که در این قضیه جلوتر از همه باشند؛ ولی اکنون نمی‌توان به میزان پیشرفتی که در این حوزه داشته‌ایم، اشاره کرد. بعد‌ها وقتی که این موضوع عنوان شود، مشخص خواهد شد که ما چقدر در این زمینه از سایرین جلوتر هستیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار