دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش آمریکا در شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران

آمریکا به عنوان کشوری که سابقه آغاز بیشترین تعداد جنگ در جهان را دارد، در آغاز تهاجم صدام به ایران نیز نقش مستقیمی داشت و در جریان حمله نظامی با ارائه کمک‌های مالی و لجستیکی نفش عمده و اصلی را در ادامه پیدا کردن این جنگ تحمیلی و وارد آمدن تلفات و خسارات بسیار فراوان به کشورمان داشته است.
کد خبر: ۶۱۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 25September 2023

نقش آمریکا در شروع جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ رژیم بعث صدام با انجام چندین حمله هوایی به فرودگاه‌های کشورمان و همچنین تجاوز زمینی به خاک ایران و ورود و پیشروی به مناطق و شهر‌های غربی کشور عملا جنگی تحمیلی و ویرانگر را به کشورمان تحمیل کرد که هشت سال به طول انجامید. این جنگ خیلی زود و سریع به کانون توجهات جهانی تبدیل شد.

اما با مطالعه تمامی وقایع روی داده در قرن بیستم متوجه می‌شویم که جنگ ایران و عراق از جنگ‌های خاص و منحصر به فردی بود که تاثیر فراوانی بر تحولات منطقه و جهانی و همچنین شرایط دو کشور ایران و عراق داشت. در حقیقت می‌توان تهاجم نظامی عراق به کشورمان را پس از دو جنگ جهانی اول و دوم به عنوان تنها جنگ منحصر به فرد ۲۰۰ سال اخیر جهان به شمار آورد.

این در حالی است که رژیم بعث صدام در جریان تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی ایران از حمایت و پشتیبانی بی‌نظیر دنیای غرب و کشور‌های اروپایی و آمریکا نظیر فرانسه، انگلیس در غرب و شوروی و چین در شرق برخوردار بود. در واقع این کشور‌ها در صدر کشور‌های صادرکننده سلاح به صدام برای تداوم حمله به ایران و تقیت ارتش بعث صدام قرار داشتند.

البته تمامی حمایت‌هایی که صدام برای آغاز و تداوم تهاجم نظامی خود به کشورمان داشت فقط منحصر به کشور‌هایی که ذکر کردیم نبود و از آلمان به عنوان یکی از کشور‌های یاد می‌شود که تامین‌کننده عمده و اصلی سلاح‌ها و جنگ افزار‌های شیمیایی عراق یاد می‌شود. ضمن اینکه از کشور‌های عربی منطقه و خلیج فارس نیز به عنوان دولت‌ها و کشور‌هایی یاد می‌شود که تامین‌کننده اصلی نیاز‌های نفتی، مالی و ترابری عراق در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران بودند.

از طرف دیگر با توجه به شرایط آن روز‌های کشورمان و آمادگی بسیار بالای ارتش رژیم بعث صدام، آمریکا تصور می‌کرد که ارتش صدام در مدت کوتاهی خواهد توانست ایران را اشغال کند و نظام اسلامی برخواسته از انقلاب اسلامی را سرنگون کند. اما وقتی که دید روند وقایع و تحولات میدان جنگ آنطوری که می‌خواهند پیش نرفت و دشمن متجاوز بعثی با گذشت زمان وادار به عقب نشینی شده است تصمیم گرفت روابط خود را با رژیم صدام رسما از سر بگیرد و حمایت‌های پنهان خود را از این دیکتاتور به صورت موجه و قانونی دربیاورد.

اما در این میان حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا از رژیم صدام یک سر و گردن از بسیار کشور‌ها برتر و بالاتر بود. به صورتی که آمریکا در کنار کمک‌های مالی و تسلیحاتی در حوزه‌های اطلاعاتی و فرماندهی جنگ نیز کمک‌های بسیار قابل توجه و تاثیرگذاری به ارتش صدام انجام داد. نهاد‌ها و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا با استفاده از نیرو‌های جاسوس و نفوذی خود در منطقه و همچنین با کمک گرفتن از ماهواره‌های جاسوسی، تحرکات و اتفاقات میدان‌های نبرد را دائما به صدام و فرماندهان او گزارش می‌دادند.

موضوع مهم دیگر اینکه دولت ریگان از نخستین ماه‌های سال ۱۹۸۵، در‌های فروش تکنولوژی بسیار پیشرفته آمریکایی را به روی عراقی‌ها کاملاً باز کرد و حتی صدور تکنولوژی و کالا‌هایی که فروش آن‌ها به شوروی و بلوک شرق ممنوع شده بود را برای عراق آزاد اعلام کرد.

حال در این میان روزنامه «واشنگتن پست» نیز در دسامبر ۱۹۹۰ با استناد به یک سند رسمی دولت آمریکا می‌نویسد: دولت آمریکا در پنج سال گذشته معادل یک و نیم میلیارد دلار تجهیزات، انواع ماشین آلات، دستگاه‎های حساس و کامپیوتر‌های فوق العاده قوی که در امر تولید سلاح‌های شیمیایی، موشکی و هسته‌ای نقش حساسی دارند به دولت عراق فروخته است.

شکبه تلویزیونی «ان. بی. سی» آمریکا نیز در گزارشی اعلام کرد که در اوایل دهه ۱۹۸۰ مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده، باکتری‌های کشنده برای دانشمندان عراقی (به منظور ساخت سلاح‌های میکروبی) ارسال کرده است تا فرماندهان ارتش بعث صدام از آن‌ها برای کشتار رزمندگان و مردم ایران در جبهه‌های نبرد استفاده کند.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که واقعیت این است که آمریکا حتی از در اختیار گذاشتن تکنولوژی تولید سلاح‌های شیمیایی و میکروبی و اتمی نیز به عراق خودداری نکرد تا دیکتاتور خونخوار عراق با استفاده از آن‌ها بتواند دست به کشتار نیرو‌های ایرانی در جبهه‌های نبرد زده و بتواند روند شکست‌های متوالی خود در برابر نیرو‌های اسلام را متوقف کرده و به پیروزی‌های موردنظر صدام و دولتمدران آمریکایی دست پیدا کند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار