در سخنان پیش خطبه نماز جمعه تهران؛

سرلشکر سلامی: دفاع مقدس برگرفته از عاشورای حسینی است/ شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی هستند

فرمانده کل سپاه دفاع مقدس را برگرفته از عاشورای حسینی دانست و گفت: عاشورا بر نقطه بقا و استمرار حیات اسلام الی الابد قلب‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد و قله پرافتخاری از عظمت برای مسلمانان ایجاد کرد.
کد خبر: ۶۱۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸ - 22September 2023

دفاع مقدس جنگ جهانی در برابر ملت تازه به دوران رسیده بودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌، سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنرانی پیش‌خطبه نماز جمعه امروز تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز ۳۱ شهریور ماه سالروز آغاز یکی از پر افتخارترین و شکوهمندترین قطعات تاریخ اسلام و ایران عزیز است؛ سرآغاز یک حماسه عظیم در امتداد عاشورای ۶۱ هجری است.

سردار سلامی دفاع مقدس را برگرفته از عاشورای حسینی دانست و افزود: معمولاً بعضی از حوادث تاریخی برای ملت‌ها و امت‌ها نقشی حیاتی، سرنوشت ساز و ابدی ایفا می‌کند؛ عاشورا بر نقطه بقا و استمرار حیات اسلام الی الابد قلب‌ها و دل‌ها را تحت تأثیر خود قرار داد، قله پرافتخاری از عظمت برای مسلمانان ایجاد کرد و فرهنگ ظلم‌ستیزی کنار امام مومنان، فداکاری، ایثار و عظمت ایمان را به نمایش گذاشت.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دفاع مقدس نابرابرترین جنگ جهانی بود، گفت: دفاع مقدس یک جنگ جهانی در برابر ملت تازه به دوران رسیده و واکنش سرسختانه قدرت‌های آن روز و شرکای آن‌ها در برابر یک پدیده جدید استثنایی و انقلاب اسلامی بود که توانسته بود با طلوع دادن خورشید اسلام، زلزله سیاسی شدیدی در نظم قدرت‌های آن روز اسجاد کند.

وی یادآور شد: قدرت‌های آن روز می‌دانستند که این انقلاب در جستجوی عدالت، آزادی، حریت بشر و حاکم کردن ارزش‌های الهی در بخش‌های مختلف کره زمین است و بیرق‌دار تمدن نوین اسلامی خواهد بود؛ انقلابی که در منطقه‌ای صورت گرفته بود که تکیه‌گاه سیاسی آمریکا بود.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه پیش از انقلاب ثروت‌های مادی، هویت معنوی و ارزش‌های این ملت توسط آمریکایی‌ها به یغما رفته بود، عنوان کرد: کسی باور نمی‌کرد که ایران به استقلال برسد و حاکمیت اسلام را جای بیندازد.

فرمانده کل سپاه ادامه داد: این موج شوک که بر پیکره ظالمانه قدرت‌های استکباری ایجاد شد، برای قدرت‌های بزرگ آن روز قابل تحمل نبود که هندسه قدرت و نظام قدرت جهانی تحت تاثیر اسلام تغییر کند؛ چرا که می‌دانستند شعائر این انقلاب عظیم در مرز‌های جغرافیایی ایران عزیز نخواهد ماند و این انقلاب در جستجوی عدالت، آزادی، حریت بشر، حاکم کردن ارزش‌ها و فضایل الهی در بخش‌هایی از سیاره زمین است و بیرق‌دار یک تمدن بزرگ خواهد بود که فضای سیاسی تنفس قدرت‌ها را در جهان اسلام تنگ خواهد کرد.

وی اضافه کرد: انقلابی که در منطقه‌ای صورت گرفته بود که تکیه‌گاه سیاسی آمریکایی‌ها بود و ایران در زمان شاه یکی از ایالت‌های منفصل آمریکا به حساب می‌آمد.

سردار سلامی گفت: در جغرافیای سیاسی عالم نقش مستقلی برای ایران قائل نبودند و ثروت‌های مادی، هویت معنوی و ارزش‌های فرهنگی این ملت همه توسط قدرت‌های بزرگی نظیر آمریکا به یغما رفته بود؛ بنابراین کسی نمی‌توانست تحمل کند که در ایران آن روز که یکی از متحدان قدرتمند و مؤثر و آمریکا بود، چنین تکانه شدیدی صورت گیرد و ایران از نقشه سیاسی آن‌ها خارج شود و به استقلال برسد و حاکمیت اسلام را اعلام کند.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: تحمیل جنگ به ملت ایران برای احیای حقارت و تحقیر مجدد ذلت‌ها بود و این جنگ در شرایطی صورت گرفت که همه قدرت‌های شیطانی آن روز که حتی مخالفِ همدیگر نیز بودند، خصومت و دشمنی با یکدیگر را در عرصه مواجهه با انقلاب اسلامی کنار گذاشتند و همه دشمنان در مقابل ایران عزیز اسلامیِ تازه به استقلال رسیده متحد شدند.

وی یادآور شد: ما شاهد اتحاد استثنایی آمریکا و شوروی در دوره پایانی جنگ سرد علیه نظام و انقلاب اسلامی بودیم؛ لذا این جنگ جهانی‌ترین، استثنایی‌ترین و نابرابرترین جنگ تاریخ بود که در آن یک ملت تازه به استقلال رسیده که هنوز ارکان حاکمیت سیاسی خود را مستحکم و به قدرت دفاعی خود را برای مواجهه با تهاجمات بزرگ خارجی دست پیدا نکرده و دوران جوانی خود را می‌گذراند با بزرگترین اتحاد سیاسی، نظامی، اطلاعاتی، روانی و اقتصادی جهان مواجه شد.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه جنگ تحمیلی برای پشیمان کردن مردم ایران از انقلاب خود بود، افزود: دشمنان می‌خواستند ثابت کنند که الگوی حکومت اسلامی قابل بقاء نیست و مسلمانان قادر نیستند خارج از نظام قدرت‌های استکباری برای خود حاکمیت تشکیل دهند.

فرمانده کل سپاه بیان کرد: دشمنان می‌خواستند ثابت کنند که اسلام نمی‌تواند نسل سیاسی جهان را تحت تأثیر خود را قرار دهد؛ اما امام راحل در متن این میدان عظیم جهانی ایستاد و ملت بزرگ ایران با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا امام خویش را، چون حلقه زیبای یک انگشتر در میان گرفتند و یک سد مستحکم و نفوذناپذیر را از یک قدرت الهی که از مکتب عاشورا الهام می‌گرفت روی زمین شکل دادند که آیات الهی را روی جهان تفسیر می‌کرد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس بهترین فرصت بود که در میدان، حجم واقعی قدرت امپراطوری‌ها را بسنجیم، عنوان کرد: دفاع مقدس بهترین فرصت بود که‌ ملت عزیز ایران از شکوه ظاهری امپراطوری‌ها نهراسند و تحت رهبری ولی فقیه قدرتی بسازند که به عنوان یکی از اضلاع هندسی قدرت جهان باشد.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه جنگ تحمیلی جنگ عجیبی بود و ملت ایران در آن تهاجم غافلگیرکننده جهانی در برابر قدرت‌های استکباری و شرکای منطقه‌ای آنان که با تمام توان، قدرت، سیاسی، راهبرد خویش در اختیار صدام قرار داده بودند، ایستاد، گفت: در این جنگ، آمریکا مدیریت سیاسی را به عهده گرفت؛ جنگ تحمیلی یک عقبه جهانی داشت و در متن سیاست‌های تهاجمی دشمن آمریکای جهانخوار بود که مدیریت سیاسی را صورت و به لحاظ اطلاعاتی پیشرفته‌ترین آن‌ها را در اختیار صدام قرار می‌داد.

فرمانده کل سپاه افزود: آمریکایی‌ها تقسیم کار کردند؛ شوروی‌ها قدرت هوایی و زمینی عراق را تقویت کردند؛ در حین جنگ، ارتش صدام به یکی از قدرت‌های بزرگ زمینی جهان تبدیل شد. آمریکایی ها، اروپایی‌ها را به حمایت از صدام ترغیب کردند و آلمانی‌ها انبار‌های سلاح‌های شیمیایی عراق را مملو از سلاح‌های کشتار جمعی کردند. انگلیسی‌ها هم خطوط دفاعی صدام را در جبهه‌ها طراحی می‌کردند تا لایه‌های دفاعی ایجاد کنند.

وی یادآور شد: ما با توپ‌های اتریشی، میراژ‌های فرانسوی، سلاح‌ها و نیرو‌های مختلف، شوروی‌ها، پول نفت کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس و برخی همسایگان جنوبی که تا پایان جنگ تحمیلی نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار به صدام کمک کردند، می‌جنگیدیم؛ این واقعاً یک جنگ نابرابر بود؛ در حالی که ملت عزیز ایران از واردات سیم خاردار هم محروم بودند.

سردار سلامی با بیان اینکه در جنگ نفتکش‌ها کشتی‌ها را می‌زدند و موشک‌های دوربرد در اختیار صدام قرار می‌دادند، گفت: هواپیما‌هایی به صدام می‌دادند که می‌توانست جریان نفت ما را مختل کند و پرچم‌های خود را بر فراز کشتی‌های حامل نفت متحدان عراق برمی‌افراشتند تا یک انقلاب جهانی را در خلیج فارس در مقابل ما قرار دهند.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: فرزندان عزیز ایران باید از هور‌های عظیم می‌گذشتند؛ از رمپ‌ها عبور می‌کردند؛ باید کرخه و کارون و اروند را پشت سر می‌گذاشتند؛ باید صخره‌های سخت بازیگران را طی می‌کردند؛ در ارتفاعات، دشت‌ها، باتلاق با آن موانع عظیمی که دشمن روی زمین قرار داده بود و توپخانه‌ها و زیر باران آبکش‌ها و بمباران‌ها می‌جنگیدند.

وی اظهار داشت: جوانان غیور ایران‌زمین ترس و وحشت را به سنگر‌های دشمن وارد کرده بودند و با ندای بلند تکبیر و غرش ایمان شکوه و عظمت قلب‌های مستحکم را در میان جهادی عظیم به نمایش گذاشتند.

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه جوانان و شهدای غیرتمند ما ضامن بقای انقلاب اسلامی هستند، افزود: اگر رشادت‌ها و ایثارگری‌های جوانان ملت غیور ایران زمین نبود، کشورمان تجزیه و انقلاب با شکست می‌شد و ما تحقیر می‌شدیم و دوباره در نقشه ذلت جهانی جای می‌گرفتیم؛ اما آن دلاورمردان ایرانی با کار‌های الهی و انقلابی و مستحکم و ایمان قوی در مقابل دشمن ایستادند و باعث شدند که دشمن شکست بخورد؛ آن‌ها اراده و قدرت الهی خود را بر دشمن تحمیل کردند.

فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه شهدا مظهر قدرت ایران اسلامی هستند، یادآور شد: ما با قدرت شهدا جنگیدیم و بر سلاح‌ها تکیه نکردیم؛ قلب‌ها و ایمان‌ها جنگید و مردانی که هرگز از پای نمی‌نشستند و با دنیا وداع کرده بودند و از آرزو‌های خود چشم پوشیده بودند.

وی با بیان اینکه قدرت ایمان و الهی بود که ما را در جنگ تحمیلی پیروز ساخت، گفت: خداوند بر ملت ایران منت نهاد و ما را در شرایط سخت تحریم توأم با فشار جنگ نجات داد؛ خداوند متعال به دل‌های شهیدان، مناجات‌های شبانه آنان و دعای پدران و مادران شهدا پاداش داد؛ خداوند متعال اجر مؤمنین و محسنین را ضایع نکرد؛ همان‌گونه که عمل مفسدین را اصلاح نکرد.

سردار سلامی اظهار داشت: جنگ تحمیلی پایان یافت و خاطرات باشکوه آن در حافظه تاریخی ملت ایران الی الابد خواهد ماند؛ همچنین دین شهدا الی الابد بر گردن ما باقی خواهد ماند. امنیت، اعتبار، اقتدار، پیشرفت ما همه مدیون خون‌های پاک ریخته شده است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: امروز عظمت ایران اسلامی را در هر نقطه حتی در سرزمین استکبار می‌بینید؛ رئیس جمهور عزیز ما با مواضع انقلابی، منطقی، دقیق و عادلانه خود استکبار را به چالش کشانده است؛ بنده به عنوان یک سرباز، خادم کوچک و فدایی ملت از ریاست محترم جمهور تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: ما دشمنان بزرگ خود را مرتباً زیر نظر داریم. در جنگ رسانه ای، جنگ شناختی، نبرد اطلاعاتی، عملیات‌های ویژه، جنگ نیابتی، راهبرد انزوای سیاسی، جنگ فرهنگی در تمام نبرد‌هایی که دشمن علیه ما شکل داده و تلاش کرده قلوب و اذهان ملت ایران را در تسخیر فضاسازی‌های کاذب خویش قرار دهد، ملت ایران شجاعانه، مقتدرانه، باصلابت، مومنانه، آگاهانه، بابصیرت در تمام صحنه‌ها دشمن را با ناکامی بدرقه کردند و این آینده انقلاب، نظام و ملت را برای همیشه تضمین کرده است.

سرلشکر سلامی خاطرنشان کرد: مردمان عزیز امسال دشمن را کاملا مأیوس کردند و ابداً حتی یک نفر به فراخوان‌های دشمن لبیک نگفت و نشان دادند که اینجا سرزمین الهی برای دفاع از اسلام و مظلومین عالم است و دشمنان در منطقه جایی ندارند. دست ملت عزیز ایران را می‌بوسم و می‌گویم که ما برای همیشه تا آخرین قطره خون فدایی این ملت بزرگ و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) هستیم و راه شهیدان را ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار