در نشست رؤسای ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت؛

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: تلاش دشمن برای ایجاد شکاف بین جوانان و فرهنگ دفاع مقدس/ از یک میلیون بانوی پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل می‌شود

جعفری با بیان اینکه دشمن برای ایجاد شکاف بین جوانان و فرهنگ دفاع مقدس تلاش می‌کند، گفت: امسال و همزمان با هفته گرامیداشت دفاع مقدس از یک میلیون بانوی پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل می‌شود.
کد خبر: ۶۱۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ - 12September 2023

تجلیل از یک میلیون بانوی پیشکسوت دفاع مقدس/ تولید فیلم‌های دفاع مقدس سیر صعودی گرفتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، ششمین جلسه رؤسای ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت با حضور «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جمعی از نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مختلف در آستانه گرامیداشت هفته دفاع مقدس امروز (سه‌شنبه) در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. 

جعفری در این نشست، با تاکید بر اینکه هرچه از دوران دفاع مقدس فاصله بگیریم نیاز نسل جدید نسبت به مبانی و فرهنگ این دوران پرافتخار بیشتر احساس می‌شود، اظهار داشت: هرجا از این فرهنگ‌ و ارزش‌ها درست استفاده کردیم، پیش‌برنده بودیم و هرچقدر جدا و دور افتادیم، خسارت و زیان دیدیم.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه با اشاره به تحریف دشمنان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تاکید بر اینکه، بیش از ۳۵۰ شبهه در حوزه دفاع مقدس احصاء شده است، گفت: دشمن تلاش می‌کند، جوانان ما را نسبت به فرهنگ دفاع مقدس بیگانه کند یا این فتح‌الفتوح را در مقابل چشم آن‌ها کوچک و کم‌اهمیت جلوه دهد. 

وی بروز و رشادت مدافعان حرم را وامدار دفاع مقدس دانست و با بیان اینکه اگر فرهنگ دفاع مقدس نبود کشور‌های اسلامی زیر چکمه داعش له می‌شدند، بیان داشت: حفظ فرهنگ‌ ناب دفاع مقدس نیازمند یک اقدام هوشمندانه، دائمی و همگانی است؛ چرا که دفاع مقدس صرفاً متعلق به نیرو‌های مسلح نبوده است، بلکه متعلق به همه مردم با هر سلیقه سیاسی و گرایش قومی و صنفی بود.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در چهلمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: در چهلمین سالگرد گرامیداشت هفته دفاع مقدس، ستادی در سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و استان‌ها شکل گرفت و همه با اجرای باشکوه برنامه‌های خود مقابل هجمه دشمن ایستادند.

وی افزود: در این راستا رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تمهیدی اتخاذ کرد تا این ستاد به‌صورت مجمع‌های دائمی با عنوان «ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت» شکل بگیرد که از سال ۱۴۰۰ ستادی به همین نام پایه‌گذاری شد تا متناسب با حوزه‌های مدیریتی و خدمات هر سازمان و نهاد با حوزه فعالیت‌هایی که دارند برنامه‌هایی را اجرا کنند.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۲۴ هزار و ۸۶۸ برنامه و ۹ هزار گزارش کار در سامانه مربوطه ثبت شده است، گفت: مجموع سه هزار و ۷۹۰ کاربر از سوی دستگاه‌ها معرفی شدند که بیش از دو هزار کاربر فعال برنامه‌ها را ثبت می‌کنند. همچنین پنج هزار و ۶۶۶ برنامه از سوی نزدیک به ۴۰ دستگاه در این سامانه برخط ثبت شده است.

جعفری به برنامه‌های برگزار شده در هفته دفاع مقدس طی سال‌های گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه، تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس از سال ۱۳۹۶ با تجلیل از ۵۰۰ پیشکسوت شروع شد، ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ هر سال از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل شد.

وی گفت: نشست‌های سالانه و تکریم یک میلیون نفر در سال بسیار تاثیرگذار بود و همه سازمان‌ها تا روستا‌ها از پیشکسوتان خود تجلیل کردند و این موضوع کمی از غبار فراموشی آن دوران را زدود و امسال هم از یک میلیون بانوی پیشکسوت دفاع مقدس قرار است تجلیل شود.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ بیش از چهار هزار عنوان کتاب دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر روند تولید فیلم در حوزه دفاع مقدس سیر صعودی پیدا کرده است و امسال هم با توجه به گزارش‌های واصله این روند رو به افزایش است. 

جعفری در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار نهادهای فرهنگی در ارتباط‌گیری با جوانان و نوجوانان، از این نهادها خواست که در حوزه مسئولیت سازمانی بیشتر احساس تکلیف کنند و با تاکید براینکه، نقش دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در دفاع مقدس باید تبیین شود اظهار داشت: نیاز است حداقل یک جلد کتاب به چاپ برسد تا بدینوسیله خاطرات ایثارگران هر سازمانی ثبت و ماندگار شود. 

وی با اشاره به اینکه طبق قانون هر دستگاهی موظف است بخشی از بودجه فرهنگی خود را به بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهد، تصریح کرد: تجلیل از پیشکسوتان، برگزاری اردو‌های راهیان نور، برگزاری یادواره‌ها به‌عنوان برنامه‌های پیشنهادی در اختیار سازمان‌ها قرار داده شده است که امیدوارم دستگاه‌های اجرایی کشور این برنامه‌ها را که در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، عملیاتی کنند. 

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در پایان، اهتمام به نقش جوانان و بانوان در دفاع مقدس را ضروری و مهم دانست و با بیان اینکه جوانان و بانوان نقش مهمی در دفاع مقدس داشتند، گفت: اگر محتوای خود را در قالبی زیبا و هوشمندانه تولید کنیم قطعاً تاثیرگذار خواهد بود و در این خصوص نباید از فضای مجازی غافل شد.

در بخشی از این نشست نمایندگان سازمان‌ها و نهادها به ارائه گزارش کوتاهی از عملکرد خود در خصوص برنامه‌های ترویجی فرهنگ ایثار و شهادت پرداختند.

انتهای پیام 141

نظر شما
پربیننده ها