در نماز جمعه مشهد مطرح شد؛

امام جمعه مشهد: لزوم توجه مسئولان به وضعیت معیشت مردم/ عضویت در معاهدات شانگهای و بریکس از موفقیت‌های دولت در شرایط جنگ ترکیبی است

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: عضویت در معاهدات اقتصادی بین‌المللی همچون شانگهای و بریکس از موفقیت‌های دولت سیزدهم در شرایط جنگ ترکیبی است. این دولت با افزایش و صدور نفت در روز تا مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، تحریم دشمن را شکست داد.
کد خبر: ۶۱۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷ - 25August 2023

امام جمعه مشهد: عضویت در معاهدات اقتصادی «شانگهای» و «بریکس» از موفقیت‌های دولت در شرایط جنگ ترکیبی است/ لزوم توجه به ثبات معیشتی کشور توسط دولتبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امام جمعه در نخستین خطبه نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: جاده بندگی خدا همیشه هموار نیست و سنگلاخ‌ها، شداید و سختی‌های بسیاری هم وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، تعارضاتی باشد که میان زندگی دنیوی و عرصه بندگی پروردگار به وجود می‌آید. یکی از این تعارضات، غرایز و شهواتی است که در دوران جوانی بر انسان عارض می‌شود و امیال نفسانی، انسان را به تنگنایی می‌کشانند که باید از بندگی خدا دست بکشد.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: در هر حال، چه در دوران جوانی با شهوات جنسی و چه در دوران میان‌سالی با تمایل بی‌پایان به پیشرفت، هر انسان باید در زندگی خود این تصمیم را بگیرد که آیا غرایز و شهوات را آزاد می‌گذارد و از عبودیت پروردگار دست می‌کشد و به ولنگاری‌ها و گناهان تن می‌دهد یا بندگی خدا را ترجیح می‌دهد.

وی تصریح کرد: برادر جوان، خواهر جوان، این را بدان که خدا خطا و لغزش را می‌بخشد، اما اگر کار به جایی رسید که قبح گناه از چشمان شما ریخت، قصه به بی‌حیایی کشید و انسان گناه خود را سبک شمرد، دیگر نجاتی برای غرق شدن در دریای معاصی و گناهان وجود نخواهد داشت.

امام جمعه مشهد در ابتدای خطبه دوم نمازجمعه این هفته، ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: امروز روز دوم هفته دولت هست، در مسئله هفته دولت دو موضوع ارزیابی خدمات دولت و دوم، مطالبات از دولت مورد تذکر است.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام عظمت هفته دولت به خاطر ارائه یک اسوه کامل و یک نماد خالصانه در مدیریت اجرایی کشور هست، افزود: آن الگو، شهیدان رجایی و باهنر هستند که سالگرد شهادت این عزیزان هفته دولت است. معمولاً وجود این دو شهید نماد و معیار مقایسه و ارزیابی دولتی است که یک سال از مسئولیت‌های اجرایی در مدیریت‌های اجرایی کشور را سپری کرده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: در مقام ارزیابی دولت، نگاه به خدمات، آمار خدمات و پیشرفت‌های اجرایی کشور یک مسئله است، اما ارزیابی مدیریت دولت از نظر شرایط موجود و وضعیت خاص کشور، مسئله دیگری است، باید ارزیابی کرد که شرایط مدیریت کشور برای دولت در چه وضعی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت در میدان جنگ ترکیبی در حال اداره کشور است، در ادامه یادآور شد: جنگ ترکیبی با جنگ نظامی متفاوت است و تفاوت آن در میدان است؛ میدان جنگ نظامی سر مرز‌های کشور است در آنجا دشمن حمله می‌کند و نیرو‌های دفاعی در مقام دفاع برمی‌آیند، اما در جنگ ترکیبی، میدان جنگ همان نقطه‌هایی است که دولت می‌خواهد آنجا را اداره کند.

آیت‌الله علم‌الهدی در تکمیل این بخش از صحبت خود تأکید کرد: میدان جنگ در جنگ ترکیبی عبارت است از عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و امنیتی. دولت می‌خواهد در عرصه‌های اقتصادی، اقتصاد کشور را توسعه بدهد و معیشت مردم را اداره کند که همین نقطه خودش می‌شود میدان جنگ دشمن، و یا در توسعه عرصه دینی، درخصوص حجاب و دیگر عرصه‌ها دولت تصمیم دارد تا مدیریت داشته باشد، اما دشمن در همین میدان می‌جنگد و مبارزه می‌کند.

وی در تکمیل این بخش از صحبت خود گفت: در عرصه‌های امنیتی، دولت موظف است امنیت پایداری را در کشور ایجاد کند تا مردم در پرتو این امنیت در زندگی، رفت و آمد و کسب و کار؛ زندگی آرامی داشته باشند. دشمن دقیقاً در همین میدان با ایجاد ناامنی‌های مهلک، اخلال ایجاد می‌کند و در سایر عرصه‌ها نیز همین است. در عرصه رسانه و عرصه‌های مختلف دشمن می‌جنگند، دقیقاً همان عرصه‌ای که دولت باید مدیریت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دولت ما در طول سال گذشته در این عرصه‌ها می‌خواست مدیریت کند، یعنی برود در میدان جنگ و در عین مقابله با دشمن، کشور را اداره کند، دولت چنین فعالیت و وظیفه‌ای داشته است؛ از این رو اگر می‌خواهید دولت را ارزیابی کنید، باید با لحاظ این مطلب ارزیابی کنید.

وی با بیان اینکه در سایر عرصه‌ها، دولت علاوه بر این‌که توانسته دشمن را عقب براند، پیشرفت‌هایی را نیز به دست آورده است در ادامه اظهار داشت: دولت در عرصه اقتدار دفاعی تحول ایجاد کرده، در ظرفیت بالای دستیابی به فناوری هسته‌ای در شرایط تحریم موفق بوده، در رشد بالای فناوری و بالا بردن سطح فناوری دانش‌بنیان نیز تا سطح صادرات موفق بوده است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به تحولات مثبت در دیپلماسی و تعامل در عرصه بین‌المللی، گفت: دشمن می‌خواست این دولت و نظام را زمین‌گیر کند، اما دولت موفق شد جریان تعامل را در عرصه روابط بین‌المللی به جایی برساند که امروز دولت و ملت ما زنده‌تر از همیشه در این عرصه فعال هستند.

وی عضویت در معاهدات اقتصادی بین‌المللی همچون شانگهای و بریکس را از دیگر موفقیت‌های دولت سیزدهم در شرایط جنگ ترکیبی برشمرد و گفت: دولت با افزایش و صدور نفت در روز تا مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه، تحریم دشمن را شکست داد.

امام جمعه مشهد با بیان این مطلب که دولت در میدان جنگ وارد شد که علاوه بر عقب راندن دشمنان؛ کشور را نیز مدیریت کرد در ادامه یادآور شد: در عرصه اقتصاد که بزرگ‌ترین مسئله مورد توجه هست، دشمن سعی کرد ایجاد مشکلات بین‌المللی و حتی با راهزنی و دزدی در دریا ما را تحت فشار قرار بدهد، اما دولت توانست رشد اقتصادی را از صفر به چهار درصد برساند.

وی احیای کارخانه‌ها و مشاغل را بخشی از موفقیت‌های دولت برشمرد و اظهار داشت: دولت توانست کارخانجات از کار افتاده را احیای کند و تنها در این استان، ۳۰۵ کارخانه احیا شد. در مسئله تولید شغل و کسب و کار، کشور از حالت رکود درآمده و هزاران اشتغال به وجود آمده که سبب شد نرخ بیکاری به حداقل برسد و بزرگ‌ترین حرکت اقتصادی و پیشرفت در میدان جنگی که دشمن ایجاد کرده، رقم بخورد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به افزایش درآمد‌های غیر نفتی دولت گفت: درآمد در مالیات و گمرکات به حدی است که بر حسب آنچه در بودجه تصویب کرده‌اند، تا الان ۱۲۰ درصد مصوبه بودجه دولت مالیات دریافت شده است و در گمرکات نیز رشد ۷۰ درصدی داشتیم که دولت بتواند با این درآمد‌ها پیش برود و مشکلات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه دولت در اقتصاد موفق بود، اما در بخشی از ابعاد جنگ ترکیبی دچار مشکلاتی شده است، افزود: آنچه برای دولت در این میدان جنگ ترکیبی مشکل ایجاد کرده و نتوانسته در حل آن موفق باشد، عارضه این جنگ یعنی مسئله «ثبات معیشتی» است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‍که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کردیم و عارضه موشک دشمن را در شهرهایمان دیدیم، در ادامه یادآور شد: عارضه جنگ ترکیبی نیز برای مردم وجود دارد و از عوارضش، عدم ثبات معیشتی برای مردم است. وضع گرانی به‌اندازه‌ای است که معلوم نیست وضعیت سفره امروز مردم؛ فردا نیز به همین قیمت قابل تأمین باشد یا نه.

وی در تکمیل صحبت‌های خود افزود: یک بخش دیگر عدم ثبات معیشتی؛ به خاطر دزدی‌ها و سوءاستفاده یک عده عناصری است که از شکم مردم می‌کشند، پول جمع می‌کنند و هر روز درآمد‌های روز افزون برای خود جمع می‌کنند که این کار به جنگ ترکیبی دشمن کمک می‌کند.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه مطالبات ما از دولت در دو عرصه است، در ادامه افزود: نخست این‌که کشور در عرصه معیشتی باید ثبات پیدا کند؛ باید توسعه اقتصادی پیدا کنیم، اما این‌که معیشت مردم ثابت نباشد، درست نیست، معیشت و ثبات معیشتی برای مردم باید در اولویت دولت باشد. درآمد آقای تاجر و کاسب در توسعه کسبش، ابتدا در اداره درست زن و بچه‌‍‌هایش دیده می‌شود. او نمی‌تواند به خانواده‌اش بگوید شما گرسنه بمانید تا من توسعه پیدا کنم؛ دولت باید ثبات معیشتی را ایجاد کند؛ ولو با این که رشد اقتصادی کم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در پایان خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد دومین حوزه مطالبه از دولت را حوزه فرهنگ عنوان کرد و ضمن تقبیح بی‌حجابی، افزود: دولت باید با استفاده از همه ظرفیت‌های مقتدرانه و سیاستمدارانه‌اش، این مشکل فرهنگی را در کشور حل کند تا این نارسایی و ناهنجاری فرهنگی در کشور از بین برود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار