در نماز جمعه مشهد مطرح شد؛

امام جمعه مشهد: درسی که از اسرای کربلا گرفتیم باید در اندیشه سیاسی متجلی باشد

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: چهل هزار آزاده دفاع مقدس، تابلوی تمام نمای عزت اسلام، عزت انقلاب و عزت این نظام و کشور را در دنیا بلند کردند و این تابلو در تاریخ ثبت شد.
کد خبر: ۶۱۰۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲ - 18August 2023

امام جمعه مشهد: آزادگان تابلوی تمام نمای عزت اسلام و انقلاب/ درسی که از اسرای کربلا گرفتیم باید در اندیشه سیاسی متجلی باشدبه گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان این‌که ۲۷ مرداد بین دو روز واقع هست که این دو روز در تحلیل تاریخ یک راهبرد حرکتی و سیاسی به ما نشان می‌دهد، اظهار داشت: روز ۲۶ مرداد روز بازگشت آزادگان با افتخار به این کشور و سرزمین و روز ۲۸ مرداد، سالروز کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد علیه ملت و دولت ملی ایران است.

وی با بیان این‌که این دو روز، دو خاطره و یک محور دارد که این باید مورد توجه ما قرار بگیرد، ادامه داد: ۴۰ هزار رزمنده در دفاع مقدس به دست دشمن اسیر شدند، دوران اسارت آنان از نظر بدرفتاری‌های دشمن بعثی، سخت‌ترین و شدیدترین مراحل زندگانی آنان بود؛ یک برادر آزاده می‌گفت تا مدتی شک داشتم زنده هستم یا مرده، گفت وضعیت ما در اسارت دشمن در این شرایط بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همه آزادگان ما در زندگی خود فراز و نشیب‌هایی داشتند اما سخت‌ترین و دردآورترین دوران زندگی آنان، دوران اسارت بود؛ آزاده واقعی این‌ها هستند که در غل و زنجیر دشمن، با همه شدائد و سختی‌های دشمن، شخصیت انقلابی و عشقشان به امام و اهل‌بیت پیغمبر را حفظ کردند.

علم‌الهدی افزود: آزاده این نیست که در زندگی خود راحت راه می‌رود و همه چیز آماده و در دسترس اوست، آزاده آن کسی است که در بند، آزاده است، او را به زنجیر کشیده‌اند و شکنجه‌اش می‌دهند تا اسم امام خمینی (ره)، انقلاب و جمهوری اسلامی را نبرد اما او می‌برد، مردانه می‌ایستد، شعار می‌داد و به دشمن نفرین می‌فرستد.

امام جمعه مشهد با تأکید بر این‌که آزادگان تابلوی رنگینی از ستاره‌های رنگارنگ در آسمان این کشور هستند که برای همیشه خواهند درخشید، تصریح کرد: یعنی هر آدمی بخواهد پایداری در دین و مقاومت در انقلاب اسلامی را ببیند، باید به تابلوی آزادگان نگاه کند و این عظمت را در تابلوی آزادگان ببیند.

سه عامل نشاط آزادگان

خطیب نماز جمعه مشهد به بیان خاطره‌ای از یکی از اسرای دفاع مقدس پرداخت و گفت: یکی از برادران آزاده می‌گفت در بند که بودیم، نماینده صلیب سرخ برای بازدید به بند ما آمد، نماینده صلیب سرخ گفت «در خیلی از جنگ‌ها به سراغ اسرا رفتم، افسرده، ناراحت، دست به انتحار و خودکشی می‌زدند، از همه چیز ناامید بودند، چرا وقتی به سراغ شما می‌آییم شما ناراحت و افسرده نیستید؟ با هرکه حرف می‌زنم با نشاط و خوشی که انگار بهترین اوقات زندگی‌اش را دارد اینجا می‌گذراند، این نشاط شما برای چیست؟» به او گفتیم ما به خط خودمان ایمان داریم، به امام خود و خدای خودمان ایمان داریم، این سه ایمان باعث شده ما با نشاط باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، آزادگان سرافراز را سرمایه افتخار کشور و نظام دانست و ابراز داشت: رزمندگان در دفاع مقدس جنگیدند، رزمیدند و مبارزه کردند، ۴۰ هزار اسیر شدند و ده‌ها و صدها هزار شهید شدند، ایستادند و نه تنها یک وجب خاک کشور را ندادند، جبهه جنگ را از سرزمین این مملکت عقب راندند، حتی تا کنار دریای مدیترانه دشمن را تعقیب کردند و به‌عنوان مدافعین حرم آنجا با دشمن می‌جنگند.

وی یادآور شد: چهل هزار آزاده دفاع مقدس، تابلوی تمام نمای عزت اسلام، انقلاب و این نظام و کشور را در دنیا بلند کردند و این تابلو در تاریخ ثبت شد.

مرگ دموکراسی با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد

علم‌الهدی، دومین رویداد این روزها را کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ عنوان کرد و گفت: در این روز، شاه را به‌عنوان یک مزدور و غلام حلقه به گوش که فراری شده بود، به کشور برگرداندند، دولت ملی مردم را ساقط کردند، دموکراسی را سرکوب کردند و مزدور دیکتاتور دستنشانده خود را با ساواک منحوس بر این مردم مسلط کردند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: این کودتا که به‌وسیله غربی‌ها راه افتاد، عاملی شد تا ملت ما به مدت ربع قرن در ذلت فرو برد، در این ۲۵ سال هرچه از سیاست و زندگی اجتماعی در این مملکت خاطره دارید، یا جنایت، یا آدم‌کشی یا قتل عام‌های ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور هست و یا دزدی‌های نجومی غیرقابل حساب از داخل به بانک‌های خارجی، در این ۲۵ سال، چنین بلاهایی بر سر این ملت آمد که معلول کودتای ۲۸ مرداد و مسلط شدن ۴۰ هزار چکمه‌پوش آمریکایی بر سر مردم به‌عنوان مستشار بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از جریان تطهیر رژیم جنایتکار پهلوی در کشور، بیان داشت: عده‌ای به دنبال تطهیر شاه و پهلوی هستند که در دو دسته تقسیم می‌شوند، یک عده که مزدور هستند، در خارج از کشور رسانه دارند، پول می‌گیرند و قلم به‌دست هستند، پول‌هایی که از ملت دزدیده‌اند را در این مزدوری خرج می‌کنند تا شاهِ جنایتکارِ سراپا نجاست را تطهیر کنند.

حقارت تطهیرکنندگان داخلی رژیم پهلوی

وی افزود: آنچه مایه تأسف است، حرکت برخی سیاسیون غرب‌زده و مدعی فهم سیاسی در تطهیر شاه است که خودشان را نیز مدعی همه چیز می‌دانند، اگر مزدور و پول‌بگیر هستند، پس چرا ادعای قدرت و سیاست در این مملکت دارند و اگر مزدور نیستند، پول نگرفتند و دست به این کار می‌زنند، از این‌ها دیوانه‌تر در این کشور پیدا نمی‌شود که یک لکه نجاست با این تعفن را تطهیر کنند، ۲۵ سال ذلت و پریشانی این مردم در نتیجه این کودتای آمریکایی و انگلیسی ۲۸ مرداد است.

علم‌الهدی به اعتراف انگلیس در مشارکت خود در کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرد و گفت: چند سال پیش که از این قضیه پرده برداشتند، خودشان گفتند باید در مقابل این جنایت از مردم ایران عذرخواهی کنیم، دو سال پیش رسانه‌های انگلیسی نوشتند «سیاسیون انگلیس باید به خاطر جنایتی که در کودتای ۲۸ مرداد کردند، از مردم ایران اظهار شرمندگی کنند» ربع قرن ملتی را با مزدوری ناپاک به چنگال کشیدند و تمام سرنوشت آنان را چه سرنوشت دینی و چه سرنوشت فرهنگی و اقتصادی آنان را مورد جنایت قرار دادند، این تحفه غرب و هدیه آمریکا و انگلیس برای مردم ما بود.

تحقیر آمریکا در جریان مبادله جاسوسان

وی ابراز داشت: غرب‌زده‌هایی که چشمشان به دروازه غرب است، از این‌ها توقع کمک و خدمت دارند؟ آنان مردمان ناپاک، بزدل و ترسویی هستند که به خاطر چند جاسوسی که از این‌ها گرفتند، نه برای اهمیتی که برای جان جاسوس‌ها قائل هستند بلکه برای اهمیتی که برای جلوگیری از رسوایی و جهانخواری آنان در دنیا با بازجویی از آنان قائل هستند، حاضر شدند شش میلیارد دلار پول ایران را با ذلت پس بدهند، باج بدهند و جاسوس‌هایشان را ببرند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: غرب‌زده‌ها به این دروازه چشم دارند؟ به این‌ها دل ببندیم؟ روی سیاستمان با این‌ها حساب کنیم؟ چقدر بدخت هستید که بعد از ربع قرن تجربه جنایت و ناپاکی آنان، بازهم بایستیم و بخواهیم روی آنان حساب کنیم.

مسئله اصلی در تحلیل‌های سیاسی، عزت است

وی خطاب به جوانان گفت: اگر می‌خواهید درباره اندیشه‌های سیاسی تحلیل کنید، تابلوی آزادگان را ببینید، تابلوی ۲۸ مرداد را نیز ببینید، تحلیل کنید و راهبرد سیاسی پیدا کنید، مسئله اصلی عزت است و عزت ما در گروی نظامی است که مردم بیش از ۴۰ سال پای آن خون و جان دادند و ایستادگی کردند.

علم‌الهدی به خاطره‌ای از دیدار شهید حاج قاسم سلیمانی و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از سفر به روسیه اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار خطاب به شهید سلیمانی تأکید کردند عزت و قدرت برای شما است، شما دشمن را تا کنار دریای مدیترانه عقب راندید و سرنوشت را شما باید تعیین کنید.

وی متذکر شد: دل به اندیشه‌های سیاسی افراد غرب‌زده و کسانی که مدعی دخالت خارجی در قدرت این کشور هستند نسپاریم و این‌ها را جلو نیندازیم؛ ما پیرو اهل‌بیت هستیم، دنباله‌روی عزیزان خدا هستیم و باید درسی که از اسرای کربلا می‌گیریم در اندیشه سیاسی امروز خودمان عملی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار