یادداشت/ سید جلال امینی

وقایع دوران اسارت؛ حقایقی غیرقابل انکار

در دوران پرفراز و نشیب اسارت، یعنی از لحظه اسارت تا آزادی وقایع غیرقابل انکاری رخ داد که یکی از آن‌ها تونل مرگ استخبارات ارتش بعث بود که بسیاری، مستندات آنرا دیده‌اند.
کد خبر: ۶۱۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷ - 17August 2023

وقایع دوران اسارت؛ حقایقی غیرقابل انکارگروه‌ استان‌های دفاع‌پرس- «سید جلال امینی» آزاده دفاع مقدس، ۳۳ سال پیش در چنین روزی (۲۶ مرداد ۱۳۶۹) اولین گروه از آزادگان وارد مهین اسلامی شدند و برگ دیگری از افتخارات و پیروزی‌های ملت ایران در تاریخ دفاع مقدس رقم خورد.

در دوران پرفراز و نشیب اسارت، یعنی از لحظه اسارت تا آزادی وقایع غیرقابل انکاری رخ داد که یکی از آن‌ها تونل مرگ استخبارات ارتش بعث بود که بسیاری، مستندات آنرا دیده‌اند. با اینکه اکثر اسرا در لحظه اسارت مجروح بودند، اما بعثی‌ها آن‌ها را با کابل، مشت، لگد و دسته بیل و دسته کلنگ می‌زدند که عده‌ای از آن‌ها همانجا به شهادت رسیدند. اسرای ایرانی در دوران اسارت در بیش از یکصد مورد در تحریم بودند، یک دوره طولانی قرنطینه‌‌ای با اعمال شاقه.

در طول اسارت، جمعی از آزادگان در اوج مظلومیت ولی مقاوم، به شهادت ‌رسیدند و لقب شهدای غریب اسارت را از آن خود کردند. سیدالاسرا سرلشکر شهید «حسین لشکری» اولین نفری بود که به اسارت درآمد و آخرین نفری بود که بهمراه دو خلبان دیگر آزاد شد. این آزاده سرافراز از ۱۸ سال اسارت خود، ۱۲ سال را در تک سلولی بوده که برای مدت ۵ دقیقه حتی آفتاب و یک برگ سبز را ندید.

شهید غریب اسارت، «محمدجواد تندگویان» وزیر نفت، سال‌های اسارت را در سیاه چال‌های بعثی‌ها گذراند و مقاومت کرد و سرانجام زیر شکنجه دژخیمان ارتش بعث عراق به شهادت رسید.

سرور آزادگان، مرحوم حجت‌الاسلام «علی‌اکبر ابوترابی» با وجود تحمل انواع شکنجه‌ها، اما چشم و چراغ و راهنمای اسرا بود. پاسدار غواص، شهید «محمد رضایی» که از مقاومتش شکنجه‌گران خسته شدند او را با بدترین وضع به شهادت رساندند. شهدای غریب اسارت تا شهدای مدافع حرم همچون شهید حججی‌ها، سیدالشهدای مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی، پیام رسایی داشتند و آن، مقاومت و اطاعت از ولایت فقیه بود.

اسرا در دوران اسارت با روش‌های پیچیده از طریق نامه‌های صلیب سرخ برای مقامات عالی نظام، پیام می‌دادند که مبادا برای آزادی ما، به دشمن باج بدهید. به هیچ وجه، حاضر به تحقیر ملت و انقلاب اسلامی نبودند. در اوج فشارهای روحی و روانی، آزادگان دست عنایت الهی را حس می‌کردند. همین اعتقادات، آن‌ها را امیدوار، سرزنده و مقاوم نگه می‌داشت. در اوج تحریم‌ها که بیش از یکصد مورد بود، آزادگان از تاسوعا و عاشورا، محرم و صفر چشم‌پوشی نکردند، بلکه تعظیم شعائر موجب پویایی و بالندگی آن‌ها شد.

ملت غیور بارها پیام رسای شهدا را عمل کرده که راه نجات از فتنه‌ها، اطاعت از خط اصیل ولایت فقیه است، وعده الهی، سیره معصومین، راهبرد امامین انقلاب اسلامی مقاومت است که نتیجه قطعی آن پیروزی است، برای تحقق این مهم مسئولین با هم‌افزایی و هم‌پوشانی مضاعف، توکل بر خدا، حرکت پرشتاب در ریل انقلاب اسلامی و خط ولایت فقیه و همچنین عدم اعتماد به دشمن، فرصت خدمت به مردم و اهداف انقلاب اسلامی را مغتنم شمرده و دشمنان اسلام را در دستیابی به اهداف شومشان ناکام بگذارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار