رئیس کمیسیون‌های اسرای عراقی و ایرانی: 

شیوه رفتار ایران با اسرای عراقی بر اساس ارزش‌های اسلامی بود

امیر سرتیپ «نجفی» با اشاره به تأکیدات امام خمینی (ره) بر لزوم رفتار مهربانانه و عادلانه با اسرا، گفت: شیوه رفتار ایران با اسرای عراقی بر اساس رهنمودهای قرآن، ارزش‌ها و اصول اسلامی بود.
کد خبر: ۶۱۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ - 16August 2023

عبدالله نجفیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «عبدالله نجفی» فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش و رئیس کمیسیون‌های اسرای عراقی و ایرانی صبح امروز (چهارشنبه) در اولین گردهمایی مسئولان کمیسیون نگهداری از اسرای عراقی در دوران دفاع مقدس با عنوان «میهمانان ناخوانده» که در مجموعه فرهنگی رفاهی مروارید دژبان برگزار شد، اظهار داشت: هدف از برگزاری این گردهمایی جهاد تبیین در نحوه نگهداری از اسرای عراقی است و باید این اهداف را به مرحله اجرا دربیاوریم تا حق مطلب را ادا کنیم.

امیر سرتیپ نجفی ادامه داد: دفاع مقدس هشت سال به طول انجامید، اما نگهداری از اسرای عراقی ۲۳ سال طول کشید که بر اساس کلمه به کلمه پیام‌ها و رهنمود‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۳ عمل شده است و این اعتبار و آگاهی می‌خواهد.

وی افزود: امام راحل در پیام‌های‌ خود می‌فرمودند که رفتار با اسرا همواره بر اساس عطوفت، عدالت، رحمت الهی و همچون رفتار امیرالمومنین (ع) با اسیران باشد و به گونه‌ای با آن‌ها رفتار کنید که هرگاه آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند، هرکدام از آن‌ها یک مبلّغ انقلاب اسلامی شوند.

رئیس کمیسیون‌های اسرای عراقی و ایرانی اضافه کرد: امام راحل فرموده بودند که اگر این‌گونه عمل شود، خدمت بسیار بزرگی به اسلام و کشور شده است.

امیر نجفی با بیان اینکه شیوه رفتار ایران با اسرای عراقی بر اساس رهنمودهای قرآن، ارزش‌ها و اصول اسلامی بود که حکمتی در آن نهفته بود، گفت: رفتار خوب با اسرای عراقی باعث شد که مسئولان عراقی از آزادی اسرای عراقی خوشحال نبودند و ۱۳ سال از مذاکرات در این موضوع استقبال نمی‌کردند.

وی یادآور شد: در آن مقطع خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی گزارش کار دادیم که معظم‌له فرموده بودند وقتی برای آزادی اسرای ایرانی دعا می‌کنم در ذهن خود برای آزادی اسرای عراقی هم دعا می‌کنم.

رئیس کمیسیون‌های اسرای عراقی و ایرانی افزود: ما در طول ۱۳ سال و ۱۳ مرحله حدود ۱۲ هزار اسیر عراقی را یکجانبه آزاد کردیم و این آزاد کردن موجب خنثی‌سازی تبلیغات منفی بعثی‌ها شده بود؛ این در حالی بود که رژیم بعثی عراق حتی یک نفر از ایرانی‌ها را آزاد نکرده بود.

امیر نجفی در پایان به راهپیمایی عظیم و نورانی اربعین حسینی اشاره و خاطرنشان کرد: امروز برپایی ۷۰ هزار موکب در مسیر راهپیمایی نورانی اربعین حسینی در نجف به کربلا و در سراسر عراق نتیجه همان رفتار منطبق با عطوفت اسلامی با اسرای عراقی است.

بنابراین گزارش، گردهمایی مسئولان کمیسیون نگهداری از اسرای عراقی در دوران دفاع مقدس با هدف بررسی تحلیلی نحوه نگهداری اسرای عراقی در اردوگاه‌های ویژه نگهداری اسرای جنگی در ایران اسلامی، برگزار شد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار