در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع‌پرس مطرح شد؛

فرمانده دانشگاه شهید ستاری: برخورداری تمامی پهپادهای نهاجا از شبیه‌ساز‌های بومی/ نیروی هوایی به سامانه‌های جدید مجهز می‌شود

امیر سرتیپ دوم خلبان «مروی‌نام» گفت: دانشگاه شهید ستاری قابلیت طراحی، ساخت و آموزش شبیه‌ساز‌های پهپادی را دارد که حسب تدابیر، در آینده بسیار نزدیک این موضوع رسانه‌ای خواهد شد.
کد خبر: ۶۰۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۲ - 13August 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ مهدی شهرودی؛ متولد سال ۱۳۴۶ در شهر یزد است. به دلیل علاقه‌ی زیادی که به خلبانی داشت در سال ۱۳۶۴ به استخدام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و دوره‌های خلبانی مقدماتی و پیشرفته در هواپیماهای F۴ و سوخو را پشت سر گذاشت.

معاونت طرح و برنامه نهاجا، و بازرسی و اشراف نیروی هوایی ارتش از جمله سوابق امیر سرتیپ دوم خلبان «محمدرضا مروی‌نام» فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری نیروی هوایی ارتش است.

در ادامه، ماحصل گفت‌وگوی دفاع‌پرس با امیر «مروی‌نام» را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: چه برنامه‌ها و اردو‌هایی در طول سال برای دانشجویان دانشگاه شهید ستاری تدارک دیده شده است؟

در منشور تربیتی دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی ارتش برخی از دروس هستند که در زمان‌های مختلف دانشجویی سال اول و دوم فراگیری دوره‌ها در روند آموزشی و تقویم تحصیلات تکمیلی، دانشجویان از چهار اقلیم موجود در کشور همچون کویر، کوهستان، جنگل و دریا بایستی دوره‌های به‌خصوصی را طبق تقویم آموزشی طی کنند.

برای انجام این دوره‌ها و نگاه و اهدافی که برای آن‌ها در نظر گرفتیم، بعضی از مقدمات همچون آشنایی با اقلیم‌های ایران اسلامی باید انجام گیرد. همه دانشجویان دانشگاه شهید ستاری، افسرانی خواهند شد که در چهار اقلیم مختلف کشور در پایگاه‌های مختلف نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بایستی مشغول به خدمت شوند؛ لذا لازم است که با این اقلیم‌ها آشنایی داشته باشند.

دومین هدفی که ما در دانشگاه دنبال می‌کنیم، این است که دانشجویان باید در یک بازه زمانی و در یک محیط خارج از حوزه دانشگاهی ساخته شوند؛ محیطی که شاید مقداری سخت‌تر از حوزه قرنطینه‌شده دانشگاه حضور داشته باشند و در دوره‌های کویر، کوهستان، جنگل و دریا حضور پیدا می‌کنند.

سومین نگاه‌مان در دانشگاه شهید ستاری، فعالیت‌های گروهی و تیمی است؛ در این بخش از برپایی چادر و دیگر فعالیت‌ها توسط گروه‌های دانشجویی انجام می‌شود و گروه‌ها در حوزه‌های مختلف در یک چادر با اقشار، اقوام، رسته‌ها و تفکرات مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نگاه حرکت جمعی در اردوگاه‌های ما رقم می‌خورد.

ما دانشجویان سال اول را طبق تقویم آموزشی به مدت مشخصی به اردوگاه کوهستان اعزام می‌کنیم؛ دانشجویان سال دوم را ابتدا به کویر و در بازه زمانی مناسب به جنگل کلاردشت اعزام می‌کنیم؛ در جنگل کلاردشت دوره‌های همزمان با دریا را نیز برگزار می‌کنیم.

در بازخوردی که از مربیان، اساتید و بازرسان داشتیم، عملکرد بسیار خوبی از دانشجویان را مشاهده کردیم و اهداف خود در حوزه‌های آموزشی و تربیتی را به نتیجه رساندیم.

روند آموزشی افسران به‌صورت طولی است و در بازه‌‎های زمانی طبق تقویم آموزشی در دانشگاه شهید ستاری دوره‌های بازآموزی داریم که در رشته‌های مختلف، متفاوت است؛ پس از فارغ‌التحصیلی، دانشگاه با دانشجو به جز درخصوص موضوعات پروازی، در زمینه دیگری ارتباطی ندارد.

در دانشگاه شهید ستاری تمامی رشته‌های مورد نیاز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تدبیر معاونت آموزش ارتش، به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

دفاع‌پرس: شبیه‌ساز‌ها در توانمندی دانشجویان چقدر نقش دارند و آیا در این حوزه به خودکفایی رسیده‌ایم؟

بکارگیری شبیه‌ساز‌ها در جهت کاهش هزینه‌های عملیاتی و آموزشی برای دانشجویان است. با این نگاه برای اینکه بتوانیم سامانه‌ای را طراحی و تولید کنیم و مورد بهره‌برداری آموزشی قرار دهیم، باید در سه حوزه نرم‌افزاری، مغزافزاری و سخت‌افزاری عمل کنیم و بیشترین تأکید ما در زمینه شبیه‌ساز‌ها هم معطوف به حوزه مغزافزاری است.

معتقدیم که اگر به سرمایه انسانی دانشگاه توانایی، قابلیت و امکان طراحی سامانه‌های به‌روز داده شود به اهداف‌مان می‌رسیم.

ما در حوزه شبیه‌ساز‌ها به خودکفایی کامل رسیده‌ایم که متولی آن هم جهاد خوکفایی نیروی هوایی ارتش است. تمامی هواپیما‌های بدون سرنشین‌ ما از شبیه‌ساز‌های بومی و به‌روز برخوردارند و پایوران پروازی و فنی ما از آن‌ها استفاده می‌کنند.

دانشگاه شهید ستاری امروزه در حوزه شبیه‌ساز‌های هواپیما‌های بدون سرنشین و سایر شبیه‌ساز‌ها توانمندی ساخت، بهره‌وری و آموزش حوزه‌های مختلف شبیه‌ساز‌ها را دارد که خوشبختانه نمونه‌هایی از آن رسانه‌ای شد و حسب نیاز نیروی هوایی ارتش در این راستا قدم برمی‌داریم.

در حوزه نرم‌افزاری به این باور رسیدیم و با بومی شدن سامانه‌ها و کسب علم این حوزه به تلفیقی از نرم‌افزار‌ها دست پیدا کردیم؛ بر این اساس، دانشگاه آموزش فراگیران خود را با شبیه‌ساز‌های ساخت داخل پیش می‌برد.

حسب سیاست‌های کلان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این توانمندی در حوزه خدمات‌دهی به حوزه‌های مختلف نظامی، دفاعی و همچنین حوزه‌های غیرنظامی در مجموعه دانشگاه شهید ستاری وجود دارد.

دفاع‌پرس: دانشگاه شهید ستاری چقدر در توسعه توان پهپادی نیرو‌های مسلح نقش دارد؟

علاوه بر رسالت اصلی دانشگاه شهید ستاری مبنی بر آموزش، و تربیت و پژوهش در حوزه هوانوردی، در چند سال اخیر سه حوزه جنگال، پهپاد و سایبری نیز به نیروی هوایی ارتش واگذار شده است. در حوزه پهپاد، ما میزبان فراگیران سایر نیرو‌های ارتش از افسران نزاجا، نداجا، نپاجا و نهاجا هستیم.

این قطب بودن، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. ما برای رسیدن به اهداف خود باید ملزوماتی را آماده کنیم که یکی از آن‌ها شبیه‌ساز‌ها هستند. دانشگاه شهید ستاری قابلیت طراحی، ساخت و آموزش شبیه‌ساز‌های پهپادی را دارد که حسب تدابیر، در آینده بسیار نزدیک این موضوع رسانه‌ای خواهد شد.

در حوزه جنگال هم ما دانشکده مخصوص جنگ الکترونیک ارتش را داریم که دانشجویان مختلف در آنجا آموزش می‌بینند و اساتید با تجربه و پیشکسوت، ما را در حوزه آموزش همراهی می‌کنند.

در حوزه پژوهش و پایان‌نامه‌ها نیز ما از چهار نیروی ارتش در راستای انجام سبد نظام مسائل ارتش در دانشگاه شهید ستاری بهره می‌بریم. ما در این سه حوزه در دهه‌های اخیر قطب بودیم و بنابر تدابیر، دانشگاه شهید ستاری به مرجعی در این حوزه‌ها تبدیل شده است.

دفاع‌پرس: دانشگاه شهید ستاری در پروژه جنگنده «قاهر ۳۱۳» چه نقشی داشته است؟

دانشگاه مبنی بر مباحث دانشی حوزه‌های مختلف رسالتی دارد و هیچ حوزه و سامانه‌ای را در نیروی هوایی ارتش ملاحظه نمی‌کنید که با وجود نقش‌آفرینی دانشگاه شهید ستاری به مرحله قابل قبولی نرسیده باشد.

بر اساس تصمیمات اخذشده در اتاق فکر نیروی هوایی ارتش، رسالت ما در حوزه‌های مختلف متفاوت است و درخصوص این پروژه هم افسران ما به‌عنوان مدیران پروژه‌ی مذکور، با نیروی هوایی همکاری لازم را داشتند.

دفاع‌پرس: دانشگاه شهید ستاری در زمینه بکارگیری فناوری‌های شالوده‌شکن چه اقداماتی انجام داده است؟

از مدتی پیش، حوزه‌های مختلف علوم روز همچون کوانتوم، هوش مصنوعی، جنگ‌های شناختی، انرژی‌های نوین و... به دانشگاه شهید ستاری محول شد و امروز با نگاه مرجعیت و محوریت این دانشگاه، در تعدادی از این حوزه‌های ۱۴گانه اقداماتی صورت گرفته است و به دستاورد‌های بسیار خوبی در این حوزه رسیدیم.

دانشگاه شهید ستاری در تعامل با نخبگان، پژوهشگران حوزه‌های دانشی ارتش و نیرو‌های مسلح و با تعامل دانشی با سایر مراکز علمی فعال است و در بسیاری از موارد اشاره‌شده، ما به عنوان قطب شناخته شده‌ایم.

دفاع‌پرس: تعامل دانشگاه شهید ستاری با سایر دانشگاه‌های کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در چه سطحی است؟

یکی از بند‌های حکم فرمانده نیروی هوایی ارتش تعامل با سایر حوزه‌های نیرو‌های مسلح و خارج از مجموعه نیرو‌های مسلح است و ما نیز از این مورد مستثنی نیستیم.

دانشگاه شهید ستاری در حوزه دانشی و پژوهشی با تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان همکاری و تعامل بالایی دارد.

معتقدیم  که ما می‌توانیم با نگاه «شبکه توانا و هسته دانا» سریع‌تر، دقیق‌تر و بهتر به اهداف خود برسیم. سلسله جلسات تخصصی و نشست‌های کارشناسی بسیار خوبی داریم و خوشبختانه با توجه به داشتن ظرفیت بالای دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید ستاری عناوین پایان‌نامه‌ها را به گونه‌ای سوق دادیم تا مطالبات دفاعی کشور به‌صورت کاربردی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و خروجی آن‌ها راهکاری برای برای برون‌رفت از مشکلات و رفع نیاز‌ها داشته باشد.

فرمانده دانشگاه شهید ستاری: تمامی هواپیما‌های بدون سرنشین‌مان شبیه ساز‌های بومی دارند/ تمامی هواپیما‌های بدون سرنشین‌مان شبیه ساز‌های بومی دارند

دفاع‌پرس: نقش دانشگاه شهید ستاری در رشد و توسعه نیروی هوایی ارتش چیست؟

دانشگاه شهید ستاری زمینه‌ساز تربیت افسران و آینده‌سازان نیروی هوایی ارتش است؛ لذا هرگونه اقدامی در دانشگاه هوایی شهید ستاری در بازه مدت خدمت این افسران، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

نگاه ما امنیت‌سازی و قدرت‌آفرینی است و لذا همه هزینه‌ها و اقدامات ما برای انجام این موضوعات است و هرگونه اقدام ما در توان و ارتقای ارتش و نیروی هوایی مؤثر خواهد بود.

رسالت دیگر دانشگاه شهید ستاری حل گلوگاه‌های دانشی سبد نظام مسائل نیروی هوایی ارتش و ارتش است. در جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش و دانشگاه شهید ستاری، موارد مرتبط با یگان‌های عملیاتی و مشکلاتی که به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان در بخش سامانه‌ها و پرنده‌های ما وجود دارد، مطرح و با کمک متخصصان، این مشکلات حل می‌شود.

به ندرت پیش آمده که مشکلی قابل حل نباشد و ما در دانشگاه شهید ستاری سعی می‌کنیم که به بهترین نحو ممکن مشکلات را حل کنیم.

دفاع‌پرس: آیا طی روزهای آتی، دستاورد جدیدی برای رونمایی و بکارگیری در نهاجا خواهید داشت؟

قطعاً مواردی وجود دارد. این دانشگاه تابع حوزه‌های مختلف ستادی است و لذا در بازه زمانی مناسب شاهد اتفاقات مبارکی در حوزه‌های مختلف خواهیم بود.

این دانشگاه بر اساس مأموریت‌های خود گام‌های بلندی برداشته و برای برون‌رفت از مشکلات اقدامات مؤثری داشته و سامانه‌هایی راهگشا برای کشور دارد.

دفاع‌پرس: دانشگاه شهید ستاری در حوزه فرهنگی چه دستاورد‌هایی داشته است؟

یکی از رکن‌های عمده تربیت افسران «معنویت» است. متخصص بدون تعهد جوابگوی اهداف کلان ایران اسلامی نخواهد بود. در این راستا سلسله اقداماتی را حسب تدابیر انجام می‌دهیم و با هم‌فکری دانشجویان دانشگاه شهید ستاری در حوزه ارتقای ابعاد معنویتی، اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ به‌عنوان مثال در زمینه قرآنی فعالیت‌های خوبی داشتیم و در مسابقات قرآنی ارتش مقام اول را کسب کردیم.

تلاش می کنیم که در سایر حوزه‌های فرهنگی هم اقدامات خوبی صورت بگیرد که در این راستا در اردوی اخیر دانشگاه شهید ستاری، دانشجویان با هماهنگی با مسئولان و مربیان در بخش‌های نهج‌البلاغه فعال بودند؛ زیرا معتقدیم که برای اقتدارآفرینی و تمدن‌سازی نیازمند ارتقای ابعاد معارفی و دینی هستیم.

همچنین معتقدیم که حضور در راهپیمایی نورانی و معنوی اربعین حسینی می‌تواند برای ما گنجینه‌ای عظیم از رشد و معنویت را در بر داشته باشد.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار