امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر پاکستان دیدار کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهایش با مقامات ارشد پاکستان با «شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۶۰۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲ - 03August 2023

امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر پاکستان دیدار کردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب ۱۱ مرداد ماه در رأس هیأتی و در نخستین سفر دوجانبه خود و در پاسخ به دعوت «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی وارد اسلام‌آباد شد. وی دقایقی قبل با «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) ۱۲ مرداد ماه در محل وزارت خارجه پاکستان مورد استقبال همتای خود قرار گرفت و دو وزیر نهادل دوستی بین دو کشور را کاشتند. وزرای خارجه پس از آن با یکدیگر گفت‌وگو کرده و در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

این نخستین سفر دوجانبه رئیس دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم به پاکستان است. البته امیرعبداللهیان آذر ۱۴۰۰ و برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع افغانستان به اسلام‌آباد سفر و در حاشیه این نشست با برخی مقامات پاکستان از جمله عمران خان نخست‌وزیر پیشین این کشور دیدار و گفتگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی چهارشنبه شب در جمع خبرنگاران عنوان کرد: با توجه به تنوع موضوعاتی که در روابط دو کشور وجود دارد و مشترکات فراوانی که بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان وجود دارد، فصل جدیدی از مناسبات دو کشور در دولت جدید آقای رئیسی و نخست‌وزیر پاکستان در پی دیدار اخیرشان در منطقه پیشین -‌مند پایه گذاری کردند. بنا به دعوت مقامات عالی پاکستان و در جریان این سفر درباره زمان سفر آقای رئیسی به پاکستان در آینده گفتگو و توافق خواهیم کرد.

روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ شاهد افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان (پلان به جیوانی) با حضور حجت‌الاسلام رئیسی و شهباز شریف بودیم. رئیسی همچنین در سفر به استان سیستان و بلوچستان با حضور در منطقه مرزی پیشین-مند اقدام به افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان کرد. وی در دیدار «شهباز شریف» با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تأکید کرد و ساخت هفت بازارچه مرزی و تبادل برق بین ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور خواند و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.

وی حضور نخست‌وزیر پاکستان و هیأت همراه در نقطه صفری مرزی با ایران را نشانه پایداری امنیت در جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به دنبال ناامن کردن مرز‌های دو کشور باشند که این مسأله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد.

حسین امیرعبداللهیان نیز با اشاره به این ملاقات، پاکستان را یکی از حلقه‌های مهم سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران خواند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار