یادداشت/ ابوالقاسم محمدزاده

بصیرت عاشورائیان بسترساز سعادت ابدی

بسیاری در آزمون کربلا مردود شدند و یاران اباعبدالله علیه‌السلام به حیات معنوی و فوض عظیم دست یافتند چراکه بصیرت عاشورائیان باعث حمایت دین، اطاعت از ولی خدا و زمینه‌ساز سعادت ابدی شد.
کد خبر: ۶۰۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱ - 28July 2023

بصیرت عاشورائیان بسترساز سعادت ابدی گروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ «ابوالقاسم محمدزاده» پیشکسوت دفاع مقدس؛ زندگی، صحنه‌های گوناگون آزمون و آزمایش است و فلسفه آزمایش هم روشن ساختن صدق، توانایی و قابلیت‌های نهفته در جوهره انسان‌هاست. ادعای ایمان و حق‌جویی در صحنه عمل است که حقانیت و صدق خود را نشان می‌دهد.

گاهی انسان‌ها به وسیله سختی‌ها، فقدان عزیزان، از کف رفتن مال و جان، یا گذشتن از عزیزترین‌ها و گاه به وسیله شهادت انجام می‌گیرد و میدان جهاد یکی از بهترین صحنه‌های آزمون ایمان و اخلاص و صدق انسان‌هاست و کربلا شاخص‌ترین میدان نبرد آزمون حق و باطل بود که صادقان را به حضور و نثار جان طلبید.

بسیاری در آزمون کربلا مردود شدند و جمعی هم به حیات معنوی و ابدی و فوض عظیم دست یافتند و با عروس شهادت هم‌آغوش شدند.

امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا، یاران خود را میان «ماندن» و «رفتن» مخیر گذاشت. در قیام عاشورا بصیرت، نقشی حیاتی و سرنوشت‌ساز داشت، به نحوی که سبب تشخیص جبهه حق از باطل گردید و این سیره در وجود تک‌تک اصحاب امام حسین (ع) با وجود اینکه امام آن‌ها را آزاد گذاشته و از حق ولایت خود بر آنان چشم‌پوشی کرده بود، اما بین رفتن و ماندن، ماندن را انتخاب کردند و این از امتیازات عاشورائیان بود تا جایی که امام یارانش را ستوده و جزو بهترین اصحاب قلمداد کرد.

بصیرت به‌گونه‌ای در وجود یاران شریف امام جلوه پیدا می‌کند که حبیب ابن مظاهر، با بصیرتی که دارد و با شناختی که این بصیرت به امام‌شناسی او کمک کرده، در کربلا از امام حسین (ع) می‌خواهد که به او اجازه دهد تا به میان قبیله خود برود.

این خواسته موجب تعجب برخی از یاران می‌شود و گمان می‌کنند که حبیب قصد ترک میدان جهاد را دارد، در حالیکه از امام اجازه می‌گیرد که به میان قبیله خود برود و از قبیله خود برای یاری امام استمداد بطلبد.

با اجازه امام به میان مردم خود می‌رود و چنین می‌گوید: «من بهترین چیزی را که هرکس برای قوم خود به ارمغان می‌آورد را برای شما هدیه آورده‌ام. دعوت‌تان می‌کنم که پسر پیغمبرتان را یاری کنید.

سپس ضمن تشریح وضعیت کربلا و در محاصره بودن امام و یارانش، توصیه می‌کند که در راه بصیرت او از من اطاعت کنید تا به شرافت دنیا و آخرت برسید.

این دیدگاه حبیب، نشان از بصیرت او در شناخت امام زمان خود و تشخیص جبهه حق از حبهه باطل دارد.

بصیرت باعث آشکار شدن چهره واقعی حق می‌گردد و ملاک تشخیص می‌شود و باعث زدودن سایه غفلت از تفکرات انسان می‌گردد. در پناه بصیرت است که غفلت از وجود آدمی رخت بر می‌بندد و چشم دل روشن می‌گردد و آنگاه ملاک انتخاب درست در دوراهی‌هایی که حتی باطل در قامت حق جلوه کرده، نمود پیدا کرده و ملاک تشخیص می‌شود. کربلا می‌شود آموزگار و قهرمانانش می‌شوند الهام‌بخش و الهام‌دهنده.

از همین رهگذر، بصیرت عاشورائیان باعث حمایت دین، اطاعت از ولی خدا و زمینه‌ساز سعادت ابدی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار