دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عاشورا الهام‌بخش مبارزه با استکبار

واقعه عاشورا با توجه به هدف امام حسین (ع) به منظور مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از ظالم در برابر مظلوم، بهترین نمونه برای استکبارستیزی و نبرد با ستمگران عالم است.
کد خبر: ۶۰۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 28July 2023

عاشورا الهام بخش مبارزه با استکبار ستیزیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: واقعه عاشورا و نبرد امام حسین (ع) در صحرای کربلا علیه یزید زمان به واسطه هدف این امام بزرگ شیعیان که نجات بشریت از گمراهی و ضلالت را در دستور کار خود قرار داده بود از هزاران سال پیش تا امروز توسط عاشقان و پیروان ایشان گرامی داشته می‌شود. ضمن اینکه قیام امام سوم شیعیان علیه یزید را می‌توان نمونه و سمبل مبارزه با ظالمان و ستمگران و شاهدی شایسته برای فرهنگ استکبار ستیزی دانست.

اما واقعه عاشورا را نه یک حادثه که باید یک جریان تاریخی پیرامون مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم و خیر و شر دانست که همواره در تمامی دوره‌های تاریخی وجود داشته است. هرچند که امام حسین (ع) در واقعه کربلا به شهادت رسیدند، اما هدف ایشان از این قیام که بیدار کردن مردم و آگاهی بخشیدن به آن‌ها به منظور ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم بود به درستی منتقل شد. بر همین اساس است که امروز شاهد هستیم مبارزه با ظلم و ستم در اقصی نقاط جهان در دستور کار مسلمانان و آزادی خواهان دنیا قرار گرفته است.

امر به معروف و کسب عزت و شرف و تلاش برای به دست آوردن آزادی از دیگر اهداف بزرگ و متعالی امام حسین (ع) در واقعه عاشورا و در نبرد با یزید در صحرای کربلا بود. قیام این امام عزیز به خوبی به همگان و به تمامی آزادی خواهان نشان داد که باارزش‌ترین کالایی که بشر می‌تواند به دست بیاورد آزادی و مهمترین انگیزه انسان برای زیستن، نرفتن زیر بار ظلم و ستم و مقاومت و ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران عالم است.

حال در این میان می‌توان از استکبار ستیزی در مکتب امام حسین (ع) به عنوان یکی از مهمترین اصول و پایه‌های قیام ایشان نام برد. چرا که همانطور که در دنیای امروز و در منطقه خاورمیانه مشاهده می‌کنیم ظلم ستیزی و مبارزه با ستمگران با عنوان یادگار و سرمشقی از قیام امام سوم شیعیان در دستور کار گروه‌های مبارز و مقاومتی منطقه قرار گرفته که مبارزه با ماشین جنگی و متجاوز رژیم صهیونیستی یکی از این موارد است.

البته یادگار و درس بزرگ‌تری که از قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا برای بشریت باقی مانده را مردم فهیم و انقلابی ایران در جریان مبارزه با رژیم سراسر ظلم و ستم پهلوی آموختند و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کردند. مردم ایران با الگو گرفتن از اهداف قیام و نبرد این امام بزرگ شیعیان در برابر حکومت ظالم و ستمگر شاهنشاهی به پاخواستند و همانگونه که ایشان در برابر ظلم سر فرود نیارودند و تا آخرین قطره خون خود در برابر یزید زمان بپاخواستند، انقلابی بزرگ و شکوهمند را در سرزمین ایران رقم زدند و حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را در ایران سرنگون کردند.

اما باید در این میان به این نکته هم اشاره کنیم که فقط مردم ایران نبودند که از واقعه و فرهنگ عاشورا به عنوان درسی بزرگ و تاریخی برای مبارزه با حکومت طاغوت استفاده کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سرنگونی نظام شاهی، شاهد بودیم که فرهنگ مبارزه با ظلم و ستم و قیام در برابر استکبار جهانی خیلی زود در سراسر منطقه خاورمیانه و همینطور در سایر نقاط جهان رشد و گسترش پیدا کرد و در این میان مردم فلسطین به عنوان مردمی که سرزمین آن‌ها توسط رژیم اشغالگر و نامشروع صهیوینستی اشغال شده بود شروع به تشکیل هسته‌ها و گروه‌های مقاومت در سرزمین خود کرده به صورتی که امروز با چندین گروه مقاومت روبرو هستیم که خواب را از چشمان صهیونستی ربودند و تا این رژیم را از سرزمین مادری خود بیرون نکنند برای یک لحظه آرام نخواهند کرفت.

دیگر مردم و ملتی که با درس گرفتن از قیام امام حسین (ع) به مبارزه با استکبار و اشغالگری سرزمین خود توسط رژیم صهیونیستی پرداختند مردم مبارز و مقاوم لبنان بودند. مردم لبنان نیز همانند مردم فلسطین با الگو قرار دادن واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) حزب‌الله لبنان را که یکی از قوی‌ترین و قدرتمندترین گروه‌های مقاومت منطقه است را پایه گذاری کردند و در نهایت نیز توانستند با مبارزه‌های فراوان و با خفت تاریخی ارتش متجاوز رژیم صهونیستی را از سرزمین خود بیرون کنند و درسی تاریخی و شکستی بزرگ را بر آن‌ها تحمیل کنند.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که بزرگ‌ترین درسی که بشریت می‌تواند از واقعه عاشورا و از قیام امام حسین (ع) علیه یزید زمان فرا گیرد این است که هیچگاه شایسته انسان‌های آزاده و ملت‌های بزرگ این نیست که گرفتار ظلم و ستم شده و در برابر ظالمان زمان خود تسلیم شوند. بلکه باید تا آخرین قطره خون خود با ظلم و ستم مبارزه کرده و قهرمانانه و سربلند خون خود را در مسیر آزادی و آزادگی خون نثار کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار