دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«مزدورانی» که اسم عوض می‌کنند

کسانی که در شرکت‌های خصوصی نظامی تأمین امنیت کار می‌کنند، همان مزدورانی هستند که امروز با تغییر اسم به‌عنوان «پیمانکار» شناخته می‌شوند.
کد خبر: ۵۹۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۳ - 04July 2023

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ سال ۲۰۱۳ میلادی که حکومت خودخوانده‌ی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) اعلام موجودیت کرد، فروش شرکت‌های اسلحه‌سازی هم رونق گرفت و البته در این زمینه رسانه‌ها هم با ترویج ناامنی زمینه را برای این‌گونه شرکت‌ها بیشتر فراهم ساختند؛ این باعث شد تا کارخانه‌های اسلحه‌سازی به روند تولید خود سرعت ببخشند به نحوی که در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ کشور شروع به خرید اسلحه کردند و بدین ترتیب رقمی بالغ بر ۳۷۵ میلیارد دلار سود حاصل از فروش سلاح نصیب صاحبان این کارخانه‌ها شد.

در این رابطه، کشور‌های عربی در سال ۲۰۱۵ با خرید مقادیری اسلحه از آمریکا، ۱۱۴ میلیارد دلار پول به خزانه اوباما ریختند و در دوران ترامپ هم دو شرکت «لاکهید مارتین» و «ریتون» که از بزرگترین شرکت‌های اسلحه‌سازی در آمریکا محسوب می‌شوند به سود زیادی دست یافتند.

البته این چرخه درآمد توسط شرکت‌های خصوصی نظامی تأمین امنیت تکمیل می‌شود؛ چون این شرکت‌ها در قبال دریافت مبالغ زیادی، خدمات امنیتی و نظامی ارائه می‌دهند؛ لذا کسانی که در چنین شرکت‌هایی فعالیت دارند به اسم «پیمانکار» شناخته می‌شوند؛ البته در گذشته به چنین افرادی «مزدور» اطلاق می‌شد.

رونق فعالیت این قبیل شرکت‌ها بعد از جنگ سرد بیشتر شد؛ اما پر رونق‌ترین دوران فعالیت این شرکت‌ها زمانی بود که افغانستان و عراق توسط آمریکا اشغال شد؛ زیرا آمریکایی‌ها خیلی زود متوجه شدند که نمی‌توانند نیروی نظامی لازم را در این کشور‌ها تأمین کنند و به همین دلیل تصمیم به خروج از عراق و افغانستان گرفتند و به جای ارتش، از نیرو‌های پیمانکاری استفاده کردند؛ این هم راه حلی بود که دولت بوش به آن رسید و دولت اوباما از آن حمایت کرد.

«مزدورانی» که اسم عوض می‌کنند

از جمله شرکت‌هایی که در این رابطه می‌توان نام برد، شرکت «بلک واتر» است که در سال ۱۹۹۷ در آمریکا تأسیس شد و اولین قرارداد خود را بعد از حمله به کشتی «یو اس اس کلن» در ساحل یمن به سال ۲۰۰۰ منعقد کرد؛ البته حادثه ۱۱ سپتامبر که رخ داد، این شرکت کوچک، فعالیت خود را از تأمین میدان تیر به پیمانکاری امنیتی تغییر داد و طی آن توانست قرارداد‌های میلیارد دلاری منعقد سازد.

بر این اساس، وظیفه تأمین امنیت دیپلمات‌ها و سیاستمداران آمریکا در عراق و افغانستان را در کنار ۶۰ شرکت پیمانکاری فعال در عراق بر عهده گرفت؛ اما کشتار ۱۴ غیرنظامی در میدان «النسور» عراق در سال ۲۰۰۷ توسط کارکنان این شرکت باعث شد که نام شرکت را به «ایکس‌ای سرویس» تغییر یابد (اسم این شرکت مجدد در سال ۲۰۱۰ به «آکادمی» تغییر یافت).

دلیل استفاده آمریکا از این‌گونه شرکت‌ها این است که دیگر نیازی به اجازه کنگره را ندارد؛ در حقیقت هر کجا که قرار باشد آمریکا مأموریتی انجام دهد و این مأموریت مستقیم متوجه دولت و ارتش نشود، از شرکت‌های خصوصی همچون «بلک واتر» استفاده می‌شود.

ناگفته نمانَد که خدمات این شرکت، محدود به ایالات متحده آمریکا نمی‌شود؛ چون این شرکت قراردادی هم با دولت امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۰ به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به‌منظور حفاظت از لوله‌های نفت، برج‌های مهم و حمایت لجستیکی از ارتش این کشور منعقد کرد و علاوه بر این، عملیات سرکوب اعتراضات مردمی علیه دولت امارات را نیز بر عهده داشت؛ بر این اساس برای کمک به ارتش امارات ۸۰۰ مزدور کلمبیایی و آفریقای جنوبی را به این کشور اعزام کرد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار