رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

نسل‌های آینده به‌واسطه هنر با انقلاب آشنا می‌‎شوند

حدادعادل بهره‌گیری از هنر را برای حرکت فزاینده‌ و رو به رشد مستمر انقلاب ضروری دانست و گفت: آشنای نسل‌های بعدی که خودشان شاهد انقلاب نبوده‌اند به واسطه‌ی هنر، آسان‌تر و زودتر صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۹۹۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵ - 26June 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پس، ولی منصوریان؛ سردار «عباس بایرامی» رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» دبیر بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس با «غلامعلی حدادعادل» رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی دیدار کردند. 

در این دیدار صمیمی سردار «عباس بایرامی» رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و حجت‌الاسلام «محمدحسین انصاری‌نژاد» دبیر بیست و پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس از غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بخاطر حضور در اختتامیه بیست و چهارمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که سال ۱۴۰۱ در شیراز برگزار شد، قدردانی کردند. 

در ادامه، انصاری‌نژاد گزارشی از روند دوره جدید کنگره ارائه داد و گفت: کنگره شعر دفاع مقدس در دوره جدید رویکردها و رویدادهای نو و تازه تدارک دیده است؛ امسال چهارده محور برای این دوره از کنگره پیش‌بینی شده است و بین‌الملل یکی از بخش‌های مهم آن خواهد بود که به اشعار عربی به‌طور ویژه خواهد پرداخت.

نسل‌های آینده به‌واسطه هنر با انقلاب آشنا می‌‎شوند

سپس، حدادعادل به ذکر توصیه‌هایی پرداخت با بیان اینکه شاید بشود گفت که انقلاب‌ها دو نوع‌اند، افزود: یک دسته انقلاب‌هایی که بعد از پیروزی به تدریج از حرکت و حرارت آن‌ها کاسته می‌شود و بعد از چند سال به یک واقعه ی تاریخی مبدل می‌شوند. دسته‌ی دوم، انقلاب‌هایی هستند که شروع یک حرکت بالنده محسوب و هرچه زمان می‌گذرد جدی تر می‌شوند. در کشور خودمان انقلاب مشروطه از نوع اول و انقلاب اسلامی از نوع دوم است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: برای اینکه این حرکت فزاینده‌ی رو به رشد مستمر، تسریع و تصحیح شود باید مخصوصا از هنر مدد گرفت؛ نسل‌های بعدی که خودشان شاهد انقلاب نبوده‌اند، شاید آشنایی‌شان با واقعیت انقلاب به واسطه‌ی هنر، آسان‌تر و زودتر صورت بگیرد و این یک مدخل و دروازه‌ای شود برای ورود آن‌ها به سایر ابعاد انقلاب. مخصوصا نسل جوان با خصوصیات روحی و احوالات قلبی که دارد، دل و جانش برای تأثیرپذیری از هنر آماده‌تر است.

وی گفت: در میان هنرها، شعر و ادبیات، فاخرترین و در دسترس‌ترین است، هیچ ماده و مصالحی خارج از وجود انسان نمی‌خواهد و بی واسطه به دیگران منتقل می‌شود. به قول فرخی سیستانی: «با حله تنیده ز دل بافته ز جان» یعنی از دل و جان خود انسان بافته می‌شود و بر دل و جان انسان می‌نشیند.

نسل‌های آینده به‌واسطه هنر با انقلاب آشنا می‌‎شوند

حدادعادل ادامه داد: مشاهده‌ی انقلاب در آیینه‌ی شعر و معرفی آن توسط شعر یک وظیفه و ضرورت است و برگزاری کنگره‌های سالانه برای انتخاب بهترین ها، در واقع یکی از فوایدش انتقال حقیقت انقلاب به نسل های آینده است و با حوادثی که مرتبا پدید می آید، تاریخ انقلاب قطور تر شده و فصل های تازه ای به آن افزوده می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: به قول شاعر که می‌گوید: «در باغ شهادت باز باز است» این سرمایه‌های انقلاب، مثل گوهرهایی هستند که جواهرسازها باید تراش دهند و روی رکاب انگشتر سوار کنند. و این دقیقا کاری است که هنرمندان انجام می‌دهند؛ یک عده در سینما، یک عده در تئاتر و...، ولی از همه گسترده‌تر و عمیق‌تر در فرهنگ ما هنر شعر است، که بحمدلله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شما دوستان در سال‌های اخیر موفق بوده‌اید در برگزاری این کنگره و ان شالله امسال هم بهتر از سال‌های قبل برگزار کنید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار