در نشست مشترک شهردار مشهد و مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی مطرح شد؛

شهردار مشهد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی باید به سمت اجرای اقدامات الگوپایه حرکت کند/ سردار یوسفعلی‌زاده: روزانه ۳۰۰ دانش‌آموزان از موزه دفاع مقدس مشهد بازدید می‌کنند

«قلندر شریف» گفت: در تمام فعالیت‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت، از جمله ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، شهرداری مشهد در کنار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خواهد بود مرکز فرهنگی دفاع مقدس بایستی به سمت کارهای الگوپایه حرکت کند تا دیگران از آن‌ها استفاده و الگوبرداری کنند.
کد خبر: ۵۹۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱ - 19June 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «محمدرضا قلندر‌شریف» شهردار مشهد روز گذشته با حضور در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان خراسان رضوی ضمن دیدار با سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در بازدید از مجموعه در جریان روند پیشرفت عملیات عمرانی احداث این مرکز قرار گرفت.

قلندر شریف در نشست مشترک خود با سردار یوسفعلی‌زاده که در ادامه این بازدید انجام شد، ضمن قدردانی از زحمات صورت گرفته در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سطح استان، بیان داشت: متاسفانه تاکنون در کشور در حوزه حفظ ارزش‌ها و هویت و معرفی شخصیت‌ها غفلت شده است به طوری که در سایر کشورها از شخصیت‌های داستانی و ساختگی اسطوره‌سازی می‌شود حال آنکه ایران اسلامی دارای بیش از ۲۵۰ هزار شهید است که همه آن‌ها اسطوره هستند و هریک در سطوح مختلف قرار دارند و قابل الگو شدن هستند.

وی با بیان اینکه همه مجموعه‌ها؛ بایستی ۱۸ هزار شهید استان را به‌عنوان اسطوره‌های واقعی به مردم معرفی کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آثاری که از دوران دفاع مقدس به صورت آرشیو در اختیار است؛ بسیاری از آثار آن دوران مثل عکس‌های رزمندگان هنوز در دست اقشار مختلف مردم قرار دارد که هنوز به آن‌ها دسترسی پیدا نکرده‌ایم و بایستی ترتیب اتخاذ شود که ضمن جمع‌آوری اسناد و مدارک و عکس‌ها به نحو شایسته‌ای از آن‌ها بهره‌برداری شود.

شهردار مشهد یادآور شد: حفظ خاطراتی از این دست زحمت بسیاری برای متولیان امر دارد چراکه در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نهاد یا سازمانی به دنبال مستند کردن اسناد مربوط به وقایع و رویدادهای این دو حماسه نبوده است. در آن دوران، انقلابیون تنها در اندیشه حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودند و کارها بیشتر جنبه عملیاتی داشت.

شهردار مشهد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی باید به سمت اقدامات الگوپایه حرکت کند

قلندر شریف با اشاره به حضور و خاکسپاری شهدای گمنام جبل‌النور کوهسنگی در ۲۰ سال قبل گفت: تا قبل از خاکسپاری این شهدای والامقام پارک کوهسنگی آن امنیت لازم را برای عموم مردم، به ویژه اقشار متدین و مذهبی مشهد، نداشت اما پس از آنکه در اردیبهشت ماه ۱۳۸۲ شهدای گمنام در مکان فعلی تدفین شدند، حضور خانواده‌های مذهبی سهل شد و آن جو ناامن از بین رفت.

وی تأکید کرد: در تمام امورات مربوط به شهدا و دفاع مقدس، از جمله ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، شهرداری مشهد در کنار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خواهد بود. مرکز فرهنگی دفاع مقدس بایستی به سمت کارهای الگوپایه حرکت کند تا دیگران از آن‌ها استفاده و الگوبرداری کنند.

شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه معتقدم با خرد کردن پروژه و توزیع اعتبارات تخصیص‌ یافته به بخش‌های مختلف، پروژه پیشرفت مناسبی نخواهد داشت، تصریح کرد: برای پیشبرد کار، سازمان عمران شهرداری بر احداث مرکز همایش‌های مرکز فرهنگی و ‌موزه دفاع مقدس که اکنون در مرحله فندانسیون است؛ متمرکز شود.

قلندر شریف اضافه کرد: تاکنون برخی از مسیرهای دسترسی در مجموعه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس توسط سازمان عمران احداث‌ شده است که در حال حاضر پاسخگوی نیاز این مرکز نیز است، لذا از این‌ پس تأکید داریم تا اعتباراتی که امسال و بخشی نیز از سال گذشته برای این پروژه مصوب شده است؛ بر تکمیل مرکز همایش‌های فرهنگی متمرکز شده و ساختمان آن تا پایان امسال تکمیل شود.

شهردار مشهد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی باید به سمت اقدامات الگوپایه حرکت کند

وی ادامه داد: پروژه باید به چند فاز تقسیم شود و در همین راستا شهرداری مشهد آمادگی دارد اعتبارات مورد نیاز برای سال آینده جهت احداث بخشی از ساختمان اصلی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را لحاظ کند.

در این نشست مقرر شد سازمان عمرانی شهرداری مشهد جهت استفاده عمومی از محوطه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان، نسبت به مرتب‌سازی اطراف ساختمان‌ها و محوطه کارگاهی سریعاً اقدام کند تا کل مجموعه از حالت محوطه کارگاهی خارج شود.

همچنین مقرر شد جهت تسریع در روند کاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، بودجه جداگانه‌ای از بودجه کلی سازمان عمران در نظر گرفته و مازاد بر بودجه جاری سازمان عمران شهرداری مشهد پرداخت شود.

شهردار مشهد در این نشست پیش‌بینی لازم جهت نحوه تبدیل، تهاتر و هزینه‌کرد در خصوص بخش غیر نقدی اعتبار اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و استفاده از ظرفیت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و همچنین موسسه فرهنگی شهرآرا در راستای فعالیت‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس را ضروری دانست.

قلندر شریف در پایان خطاب به مسئولین سازمان عمرانی شهرداری مشهد تأکید کرد: روند پیشرفت کار می‌بایست به نحوی باشد که شهرداری مشهد بتواند در متمم بودجه نسبت به اختصاص اعتبار جدید به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی اقدام کند.

شهردار مشهد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی باید به سمت اقدامات الگوپایه حرکت کند

دغدغه‌مندی مسئولان استانی نسبت به تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی

در این دیدار سردار یوسفعلی‌زاده در سخنانی ابراز داشت: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همواره بر این مهم تمرکز داشته که برنامه احداث، تکمیل و فعالیت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با یک ریل‌گذاری صحیح، به صورت علمی، مهندسی شده و روندگرا پیش برود.

وی افزود: طی سال‌های اخیر و در ادوار مختلف از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد تلاش‌های خوبی صورت گرفته است که به نوبه خود از اهتمام و تلاش‌های انجام گرفته تشکر و قدردانی می‌کنم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: انتظار می‌رود کار خیری که در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی به جریان افتاده است؛ در تکمیل آن تسریع شود و توقف‌های پیاپی در حین کار از بین برود چراکه در بخش عمرانی، متأسفانه یک سال است پروژه دچار توقف شده‌ است. امیدواریم بازدید امروز عملیات عمرانی را شتاب دهد.

این مسئول با تأکید به اینکه خواسته مشخص اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از شهرداری مشهد اجرایی کردن مصوبات و توافقات است، تصریح کرد: به دنبال اقدامات صورت گرفته تاکنون این مرکز خود را معطل تکمیل پروژه ننموده‌ و در همین راستا با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته؛ روزانه ۳۰۰ نفر از دانش‌آموزان شهر مشهد در این مکان حضور یافته و با کمک راویان دفاع مقدس از برنامه‌های پیش‌بینی شده بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این، کتابخانه و مرکز اسناد دفاع مقدس به صورت دائم مورد استفاده پژوهشگران این عرصه قرار می‌گیرد.

شهردار مشهد: مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی باید به سمت اقدامات الگوپایه حرکت کند

یوسفعلی‌زاده گفت: کارکنان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی؛ همچون دوران دفاع مقدس با روحیه جهادی مشغول به فعالیت هستند و در این راه انگیزه دارند تا نقش‌های موثری را ایفا کنند. به عنوان نمونه؛ در حال حاضر تعداد زیادی از تصاویر دوران دفاع مقدس مربوط به رزمندگان یگان‌های رزم خراسان در مرکز فرهنگی دفاع مقدس جمع‌آوری شده که قابلیت چاپ در قالب آلبوم را دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی درباره اثربخشی یاد شهدا در جامعه تأکید کرد: سال گذشته وقتی که پیکر ۱۲ شهید گمنام در ایام فاطمیه وارد استان خراسان رضوی شد؛ نزدیک یک ماه تشییع و خاکسپاری آن‌ها به طول انجامید. در این مدت؛ نزدیک به هزار و ۲۰۰ برنامه استقبال، وداع و تشییع و خاکسپاری در مکان‌های مختلف برگزار شد. این برنامه‌ها همانند یک ابر رحمت، غبار آشوبگری‌ها و فتنه سال گذشته را از ساحت جامعه زدود.

این مسئول تأکید کرد: تنها انتظاری که داریم این است که تمامی مسئولان استانی‌ نسبت به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی دغدغه داشته باشند و در تکمیل این پروژه ارزشمند مشارکت و تسریع نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها