سودان حریم هوایی خود را بسته نگه می‌دارد

سودان حریم هوایی خود را برای همه پرواز‌ها به جز پرواز‌های بشردوستانه بسته نگه می‌دارد.
کد خبر: ۵۸۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳ - 14May 2023

سودان حریم هوایی خود را بسته نگه می‌داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تلویزیون العربیه گزارش داد سودان حداقل تا پایان ماه می‌یعنی تا بیش از دو هفته دیگر همچنان حریم هوایی خود را برای همه پرواز‌ها به جز ارسال کمک‌های بشردوستانه بسته نگه می‌دارد.

مقامات هواپیمایی سودان «ممنوعیت پرواز‌ها به این کشور را تا پایان ماه می‌امسال تمدید کردند». براین اساس، پرواز‌ها فقط برای هواپیما‌هایی که حامل محموله‌های بشردوستانه برای مردم سودان هستند، امکان پذیر خواهد بود.

پیشتر، کابینه وزیران سودان مسیر‌هایی را برای ارسال بین المللی کمک‌های بشردوستانه تعیین کرده بود. محموله‌های بشردوستانه از طریق بندر دریایی و فرودگاه بندر سودان در دریای سرخ، فرودگاه بین المللی خارطوم پایتخت سودان و پایگاه هوایی وادی سیدنا در شمال خارطوم وارد می‌شوند. همچنین دولت سودان تصمیم گرفت شهر «ود» مدنی در حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی خارطوم را به مرکز اصلی پذیرش کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی تبدیل کند. طی هفته‌های گذشته، آوارگان داخلی از مناطق درگیری زده سودان به «ود» مدنی سرازیر شده اند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ۱۱ مه گفته بود که بیش از ۱۵۴ هزار نفر از سودان گریختند و حدود ۷۰۰ هزار نفر در نتیجه درگیری‌های مسلحانه در سودان آواره داخلی شده‌اند.

اوضاع در سودان در بحبوحه اختلافات بین فرمانده ارتش، عبدالفتاح البرهان، که ریاست شورای حاکم را نیز بر عهده دارد، و رئیس نیرو‌های شبه نظامی پشتیبانی سریع (RSF)، محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی که معاون البرهان در شورای حاکمیتی بود، دچار آشفتگی است.

موضوعات اصلی اختلاف بین این دو فرمانده نظامی مربوط به جدول زمانی و روش‌های متحد کردن نیرو‌های مسلح سودان و همچنین اینکه چه کسی باید به عنوان فرمانده کل ارتش منصوب شود، است.

از ۱۵ آوریل یعنی حدود یک ماه پیش تا کنون، درگیری‌های مسلحانه بین جناح‌های نظامی رقیب در نزدیکی یک پایگاه نظامی در پایتخت، خارطوم، رخ داد و به گفته وزارت بهداشت، از زمان آغاز درگیری‌ها بیش از ۶۰۰ نفر در این کشور کشته شده‌اند.

روزگذشته نیز یک دیپلمات سعودی در گفتگو با رویترز آخرین جزئیات از گفتگو‌ها میان نمایندگان دو طرف درگیری در سودان را ارائه کرد و گفت: دور جدید این مذاکرات از روز یکشنبه در شهر جده عربستان، با هدف بررسی چگونگی رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق درگیر جنگ و عقب‌نشینی نظامیان از مناطق شهری از سرگرفته می‌شود.

وی افزود: نمایندگان ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع در جریان دور اول مذاکرات خود که روز پنج‌شنبه هفته گذشته به پایان رسید، درباره اجرای تدابیری برای حمایت از غیر نظامیان به توافق رسیدند.

براساس، این توافق دو طرف اعلام کردند که در زمینه ارائه کمک‌های فوری بشردوستانه به جنگ‌زدگان سودانی، تسهیلاتی را در نظر خواهند گرفت.

مقامات عربستان سعودی نیز «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی نظامی سودان را به نشست سران اتحادیه عرب که قرار است در روز ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت ماه) در جده برگزار شود، دعوت کرده‌اند.

هیات وزیران سودان نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از آمادگی فرودگاه بین‌المللی خارطوم برای پذیرش کمک‌های بین‌المللی خبر داده بود. این در حالی است که فرودگاه خارطوم از ابتدای درگیری‌ها در سودان میان ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در ۱۵ آوریل گذشته، از روند خدمت‌رسانی خارج شده بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار