اعتراض سودان به نشست شورای حقوق بشر

در حالی که خارطوم به نشست شورای حقوق بشر درباره تحولات سودان اعتراض کرده است، فرودگاه‌های خارطوم و «وادی سیدنا» و فرودگاه و بندر «پورت سودان» برای دریافت کمک‌های بشردوستانه بازگشایی شد.
کد خبر: ۵۸۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱ - 13May 2023

اعتراض سودان به نشست شورای حقوق بشربه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از المیادین، وزارت امور خارجه سودان برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر را در خصوص شرایط استثنایی که سودان از سر می‌گذراند، محکوم کرد.

خبرگزاری سودان (سونا) به نقل از وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به نشست شورای حقوق بشر اعلام کرد: حمایت از حقوق بشر در سودان و گسترش دامنه آن، یک دستور کار ملی با اهمیت بالا و در رأس اولویت‌های دولت است و اقدامی نیست که خارطوم در راستای اجرای خواسته‌های خارجی به آن پرداخته باشد.

در بیانیه وزارت خارجه سودان از بی‌توجهی به همکاری و تعامل مثبت دولت سودان با سازوکار‌های شورای حقوق بشر با بهره‌برداری از شرایط دشواری که این کشور از آن عبور می‌کند، انتقاد شده است.

این وزارتخانه همچنین بر مخالفت خود با برگزاری جلسه ویژه این شورا و همچنین رد قطعنامه تصویب شده در آن، با استناد به اصول تعیین شده منشور ملل متحد در مورد احترام به حاکمیت و استقلال کشور‌ها تأکید کرد.

وزارت خارجه سودان قبلاً تأکید کرده بود که دستیابی به حل و فصل مورد نیاز در این کشور یک مسئله داخلی است که باید به دور از مداخله بین المللی به خود سودانی‌ها واگذار شود.

از سوی دیگر، هئیت وزیران سودان دیروز جمعه از آمادگی فرودگاه بین‌المللی خارطوم، فرودگاه و بندر «پورت سودان» و فرودگاه «وادی سیدنا» برای دریافت کمک‌های بشردوستانه خبر داد. این تحول پس از بیانیه جده در مورد امور بشردوستانه که روز پنجشنبه گذشته بین نیرو‌های مسلح سودان و نیرو‌های واکنش سریع امضا شد، اتفاق می‌افتد.

فرودگاه بین المللی خارطوم از اولین روز آغاز درگیری‌های مسلحانه ارتش و نیرو‌های واکنش سریع از خدمت خارج شده است و درگیری‌ها در این کشور با وجود امضای جده همچنان بین دو طرف ادامه دارد.

در خصوص اوضاع انسانی، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که از زمان شروع جنگ در ماه گذشته، نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از سودان به کشور‌های همسایه گریخته اند، از جمله بسیاری از کودکانی که به سو تغذیه مبتلا هستند، طی چند روز گذشته وارد چاد شده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که خواستار حمایت فوری مالی برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در سودان شده است، تا کنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر در نتیجه درگیری‌ها در این کشور آواره شده‌اند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها