معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل:

برای رسیدن به آتش بس دائمی در سودان تلاش می‌کنیم

حق خواستار توقف خشونت‌ها و درگیری داخلی در سودان شد و گفت: «ما به همکاری با دو طرف درگیر در سودان برای دستیابی به آتش بس دائمی ادامه می‌دهیم.»
کد خبر: ۵۸۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ - 30April 2023

برای رسیدن به آتش بس دائمی در سودان تلاش می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از الجزیره، «فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن درخواست برای توقف خشونت‌ها و درگیری داخلی در سودان گفت: «هیچ حزبی نمی‌تواند در جنگ سودان پیروز شود.»

حق همچنین افزود: «طرف‌های درگیر در سودان را به مذاکره سیاسی خواهیم کشاند، هرچند هنوز تصمیمی در مورد مذاکرات گرفته نشده است و در حال کار روی آن هستیم.»

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: «ما به همکاری با دو طرف درگیر در سودان برای دستیابی به آتش بس دائمی ادامه می‌دهیم.»

ساعاتی پیش از این، منابع آگاه اعلام کردند که انفجار مهیبی در شهر خارطوم پایتخت کشور سودان شنیده شده است.

به گزارش این رسانه، حادثه ساعاتی پیش در خارطوم روی داد و تا کنون از علت وقوع آن اطلاع بیشتری در دست نیست.

این انفجار در حالی روی داد که ارتش سودان و نیرو‌های پشتیبانی سریع دیروز جمعه توافق کردند که آتش بس میان خود را از نیمه شب ۲۸ آوریل به مدت ۷۲ ساعت دیگر تمدید کنند.

مشاور سیاسی نیرو‌های پشتیبانی سریع دیروز جمعه اعلام کرد: ما آتش‌بس کنونی را یک آتش‌بس بشردوستانه می‌دانیم و اعلام کردیم که آن را می‌پذیریم.

مشاور سیاسی نیرو‌های پشتیبانی سریع در ادامه تاکید کرد که تنها هدف نیرو‌های پشتیبانی سریع برگرداندن رژیم قبلی به قدرت نیست. به گفته این مقام سودانی، دشمن نیرو‌های پشتیبانی سریع، نیرو‌های مسلح سودان نیست، بلکه بقایای رژیم سابق است.

از سوی دیگر، وزارت بهداشت سودان امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: شمار کشته شدگان در جریان درگیری‌های سودان به ۵۲۸ نفر رسیده است.

در بیانیه صادره از سوی وزارت بهداشت سودان در این ارتباط آمده است: شمار مجروحین درگیری‌های اخیر هم تا کنون به ۴ هزار و ۵۹۹ تَن افزایش یافته است.

گزارش این نهاد سودانی در این خصوص اضافه می‌کند: آمار اعلامی از ابتدای آغاز درگیری‌ها تا ۲۷ آوریل (۲ روز پیش) به این شکل تأیید می‌شود.

بامداد ۱۵ آوریل جاری در خارطوم، پایتخت سودان و شهر‌های مختلف این کشور بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع درگیری‌های مسلحانه آغاز شد و به مناطق دیگر گسترش یافت که در پی آن، تخلیه شهروندان کشور‌های خارجی از سودان شروع شد.

هارون محمود مدیخیر مشاور فرمانده نیرو‌های پشتیبانی سریع سودان پیشتر گفته بود: ما به آتش بس پایبندیم و این درگیری باید تمام شود. ما به توافق چارچوب و تحویل قدرت به غیرنظامیان پایبندیم. ما مایل به این جنگ نبودیم، اما فرمانده نیرو‌های مسلح ما را مجبور کرد. جریانات افراطی وارد فاز درگیری در کشور شده‌اند.

هارون محمود مدیخیر گفت: این جنگ تمام نخواهد شد مگر با تسلیم شدن البرهان. عبدالفتاح البرهان در حالی که هم اکنون در مخفیگاه است چگونه می‌خواهد سودان را به پیش ببرد. نیرو‌های پشتیبانی سریع بر نود درصد از مراکز دولتی و حاکمیتی مسلط هستند در حالی که ارتش بر شبکه‌های اجتماعی مسلط است. امکان تمدید آتش بس وجود دارد و ما به دنبال صلح هستیم نه جنگ.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار