داعش در خدمت اسلام‌ هراسی

خبرگزاری آلمان از مادرید گزارش داد: مسجدی در شهر دون بنیتو در اسپانیا اوایل شنبه در جریان یک حمله به آتش کشیده شد و به ظن شهردار این شهر، حمله به این مسجد به تلافی سلسله حملات تروریستی در پاریس صورت گرفته است.
کد خبر: ۵۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ - 18November 2015

داعش در خدمت اسلام‌ هراسی

به گزارش گروه سایررسانههای دفاع پرس، مسجدی در شهر دون بنیتو در اسپانیا اوایل شنبه در جریان یک حمله به آتش کشیده شد و به ظن شهردار این شهر، حمله به این مسجد به تلافی سلسله حملات تروریستی در پاریس صورت گرفته است. 

خوسه لوئیس کویینتانا، شهردار دون بنیتو گفت: احتمال انتقام جویانه بودن این آتش سوزی را مردود نمیداند. محمد کتابی، یک شخصیت سرشناس جامعه مسلمانان اسپانیا گفت: هرکس این کار را انجام داده هدف خود را درست انتخاب نکرده است.

 
از سوی دیگر، پلیس کانادا نیز یکشنبه گذشته اعلام کرد تنها یک روز پس از حملات تروریستی پاریس، «مسجدالسلام»، تنها مسجد شهر پیتربورو حوالی رودخانه اوتونابی در مرکز اونتاریو به آتش کشیده شد و تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد. به گزارش پلیس، مسلمانان منطقه بر این باورند که «تنفر از اسلام» دلیل این حمله بوده است.داریل بنت، شهردار پیتربورو در بیانیهای ضمن محکوم کردن این اقدام، اعلام کرد حمله به عبادتگاه مردم اقدامی شنیع است. این قبیل حوادث نشان میدهد که در پی حوادث تروریستی پاریس، یک بار دیگر موج اسلامهراسی در بین کشورهای غربی شتاب گرفته است.
 
توهین به مسلمانان
در پی وقوع حملات تروریستی پاریس، افراد مغرض با سوءاستفاده از فرصت پیشآمده به مساجد مسلمانان حمله کرده و به زنان محجبه در اروپا نیز توهین کردند.
 
همچنین «برنارد کازنوف» وزیر کشور فرانسه در گفتوگو با کانال ۲ تلویزیون فرانسه نسبت به پلمب شماری از مساجد این کشور که به گفته وی نسبت به گسترش افراطیگری و انزجار تبلیغ میکنند، تهدید کرد. هماکنون مسلمانان فرانسه و برخی کشورهای اروپایی پس از بلند شدن برخی صداهایی که خواستار اخراج آنها از اروپا در پی حوادث تروریستی اخیر در پاریس بودند و بهدنبال تعدی به مکانهای عبادی و مساجد در اسپانیا و هلند، نگران واکنش خشونتبار و تند برخی شهروندان اروپایی هستند.
 
شبکه تلویزیونی المیادین نیز در اینباره گفت: حملات پاریس واکنشهای خشونتبار و تندی توسط برخی اروپاییها را در پی داشته است، طوری که اسپانیا و هلند شاهد تعدی و حمله به مکانهای عبادی و مساجد بوده است.
 
من مسلمانم
در همین حال گفته میشود مسلمانان اروپا که از موج جدید اسلامهراسی در این قاره نگرانند، تلاش میکنند دامن اسلام و مسلمانان را از حملات پاریس بیرون بکشند. آنها با ایجاد هشتگ IAmAMuslim# (من مسلمانم) تلاش میکنند بگویند تروریسم هیچ مذهبی ندارد. جالب توجه اینکه نقش مسلمانان پرشمار فرانسه در این کمپینها چشمگیرتر است؛ زیرا آنها در قلب تلاشهای اسلامهراسانه زندگی میکنند.
 
همچنین هشتگ معروف دیگری (NotInMyName#) (نه به نام من) ایجاد شده است که نشان از نگرانی مسلمانان فرانسه از منتسب کردن این حملات به اسلام و مسلمین دارد. این در حالی است که از همان ابتدای انتشار خبر حوادث تروریستی فرانسه، رهبران جهان اسلام اعمال تروریستی مذکور را محکوم کردند. اقلیتهای مسلمان در کشورهای اروپایی نیز بلافاصله ضمن محکوم کردن این حوادث به خانوادههای قربانیان تسلیت گفتند.
 
عبدالکبیر قطبی، مدیرکل اتحادیه سازمانهای اسلامی در فرانسه میگوید پدیده اسلامهراسی در کشورهای اروپایی روزبهروز رشد پیدا میکند و پررنگتر میشود. به گفته او، برخی از قانونشکنان که از چارچوب اخلاق و وجدان خارج شدهاند واکنشهای منفی علیه مسلمانان از خود نشان میدهند. قطبی به برنامههایی که دولت فرانسه به شکل خاص برای حمایت از مسمانان دارد از جمله تشریح فکر دینی اسلامی درست برای مسلمانان حاضر در فرانسه یا برای افکار عمومی فرانسوی و اروپایی اشاره کرده و میافزاید که دولت فرانسه باید به مسلمانان اطمینانخاطر بدهد؛ زیرا آنها در حالتی از هراس بهسر میبرند و هر لحظه انتظار دارند حملاتی انتقامجویانه علیه آنان صورت گیرد.
 
برخورد رهبران
این در حالی است که رهبران کشورهای غربی حداقل در ظاهر تلاش میکنند اوضاع را آرام کرده و به منظور حفظ امنیت جان شهروندان خود تنشها را کاهش دهند. اما در مقابل رهبران جریانهای راست افراطی ازجمله مارین لوپن میکوشند با سوءاستفاده از این موضوع تنشها را تشدید کنند. اظهارات لوپن در حالی است که رئیسجمهور آمریکا پس از حملات خونبار جمعه شب در پاریس اعلام کرد عمده قربانیان تروریسم و افرادی که قربانی اقدامهای تروریستی داعش میشوند، مسلمان هستند و داعش نماینده اسلام نیست.اوباما گفت: بیرحمترین سازمانهای تروریستی، خودشان را نماینده مسلمانان واقعی معرفی میکنند. از سوی دیگر هیلاری کلینتون نیز اظهار کرد: ما با اسلام یا مسلمانان سر جنگ نداریم و با خشونت و افراطیگری در جنگیم.
 
اروپا 44 میلیون مسلمان دارد
جمعیت مسلمانان در اروپا رشدی یک درصدی دارد. براساس گزارش اندیشکده آمریکایی مرکز تحقیقات پیو، شمار مسلمانان در اروپا اکنون حدود 44 میلیون نفر است. در داخل کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این میزان حدود 19 میلیون نفر است. در اروپا، جمعیت 14 میلیونی مسلمانان روسیه که 10 درصد از مجموع جمعیت این کشور است، بیشترین میزان در قاره اروپابه شمار میرود. در اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه بیشترین جمعیت مسلمانان را در خود جای دادهاند و در هر کدام از آنها حدود چهار میلیون و 700 هزار مسلمان زندگی میکنند. همچنین انگلیس حدود دو میلیون و 900 هزار مسلمان دارد که سومین جمعیت بزرگ مسلمانان اروپا بهشمار میرود. 5/7 درصد جمعیت فرانسه را مسلمانان تشکیل میدهند که بیشترین میزان در یکی از مهمترین کشورهای اروپایی به حساب میآید. مطالعات نشان میدهد این میزان تا سال 2030 از 10 درصد فراتر میرود.
 
منبع:جام جم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار