حساسیت سپاه نسبت به احتمال دخالت کویت در جنگ+ سند

قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، به فرماندهی قرارگاه مرحوم حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی اطلاع می‌دهد که چهارمین ناوچه دشمن بعثی توسط توپخانه ساحلی نیروی دریایی سپاه در تاریخ ۱۳۶۵/۷/۱ در خورعبدالله نزدیک جزیره بوبیان کویت غرق شده و شناورهایی از آن جزیره به کمک افراد آن شتافته‌اند.
کد خبر: ۵۷۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۹ - 13March 2023

به گزارش گروه ساجد دفاع‌پرس به نقل از مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه، همکاری دولت کویت با ارتش عراق در برخی اوقات مسئله‌آفرین می‌شد؛ سواحل و آب‌های ساحلی جزیره بوبیان، که متعلق به کویت بود، گه‌گاه مورد استفاده ارتش عراق قرار می‌گرفت.

در زمان جنگ تحمیلی، چندان مشخص نبود که آیا این اتفاق با رضایت کویت رخ می‌دهد یا عراق با سوءاستفاده از شرایط جنگی، حضور خود را در این جزایر بر کویت تحمیل می‌کرده است؟

در سندی که در ذیل معرفی می‌شود، قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه، به فرماندهی قرارگاه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی اطلاع می‌دهد که چهارمین ناوچه دشمن بعثی توسط توپخانه ساحلی نیروی دریایی سپاه در تاریخ ۱۳۶۵/۷/۱ در خورعبدالله نزدیک جزیره بوبیان کویت غرق شده و شناورهایی از آن جزیره به کمک افراد آن شتافته‌اند.

به جهت حساسیت امر، مسئله به‌عنوان یک خبر مهم و حساس دیپلماتیک به مقامات بالا گزارش شده است.

نامه با ارجحیت «آنی» ارسال شده است.

حساسیت سپاه نسبت به احتمال دخالت کویت در جنگ+ سند

به: فرماندهی محترم قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) – جناب آقای هاشمی رفسنجانی

از: فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (۱)

موضوع: ناوچه عراق

با سلام و تحیّات، همان‌طوری که مستحضر هستید چهارمین ناوچه دشمن بعثی توسط توپخانه ساحلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۶۵/۷/۱ در مختصات ۲۱ َ و ً ۴۸ شرقی و ۵۲ َ و ۲۹ ً شمالی در آب‌های خور عبدالله غرق گردید. با توجه به تسلّطی که هم‌اکنون توسط گشت قایقی نیروی دریایی سپاه پاسداران حاصل گردیده است، در بررسی مورخه ۱۳۶۴/۱/۳۱ این ناوچه که دقیقاً در آب‌های کویت و نزدیک سواحل کویت قرار دارد از آن به طرف نیرو‌های گشتی ما تیراندازی شد و پس از تیراندازی از ناوچه مذکور، همزمان از سواحل کویت شناوری با سرعت جهت کمک به ناوچه زمین‌گیر شده وارد عمل گردید.

خواهشمند است دستور فرمائید از طریق مراجع ذی‌ربط مشخص نمایند:

1- آیا نیروهای موجود در شناور مذکور که در درون آب‌های کویت قرار دارد، عراقی هستند یا کویتی؟

2- در صورت عراقی بودن، مشخص فرمایید که شناور مذکور که به کمک ناوچه از سواحل کویت (جزیره بوبیان) وارد عمل شد، عراقی است یا کویتی؟

3- در صورت کویتی بودن لازم است دولت آن کشور به‌منظور جلوگیری از عواقب وخیم این امر، از تیراندازی به طرف نیروهای مدافع اسلام جداً بپرهیزد.

4- در صورت عراقی بودن، دولت کویت به‌سرعت این‌ها را از ساحل خودش طرد نماید؛ در غیر این صورت، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خود را مجاز به دفاع به (هر) شکل و از (هر) نقطه‌ای که خود مشخص می‌کند خواهد بود (خواهد دانست).

خواهشمند است دستور فرمایید ضمن تسریع در اقدام، بهره را به اطلاع برسانند.

فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء ـ سپاه

از طرف محسن رضایی  امضاء: شم خانی

رونوشت: وزیر محترم امور خارجه

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار