نویسنده کتاب «شریان مکران»:

اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می‌کنند

قزلی، در اختتامیه دومین جایزه کتاب روایت پیشرفت گفت: زمانی که ما اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می‌کنند و بهره برداری از آن می‌شود.
کد خبر: ۵۷۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹ - 28February 2023

اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می‌کنندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اختتامیه دومین جایزه کتاب روایت پیشرفت عصر امروز سه شنبه نهم بهمن در خانه اندیشه ورزان برگزار شد.

میلاد حبیبی مجری این برنامه در ابتدای آن گفت: از اوایل دهه ۹۰ به طور جدی مجموعات مختلفی به موضوع روایت پیشرفت پرداختند و به این ترتیب با توجه به اهمیت موضوع روایت پیشرفت بنا شد این کار به صورت جدی دنبال کنند.

وی افزود: این جمع با هدف پشتیبانی از مجموعاتی که در این حوزه فعالیت می‌کنند شکل گرفته است و در قالب جایزه آثار این حوزه را ارزیابی می‌کند. این جایزه از دوره اول فرآیند اجرای آن عمل می‌شود و پس از گسترش کرونا به تأخیر می‌افتد امسال نیز دومین اختتامیه این جایزه برگزار می‌شود.

حبیبی گفت: برخلاف جایزه جلال و جایزه‌های دیگر ضریب دادن به مسائل ادبی این جایزه زمینه سازی و پشتیبانی در زمینه روایت پیشرفت است، امیدواریم برای دوره‌های بعدی بتوانیم قدم‌های خوبی برداریم.

زهرا ابوالحسنی رئیس گروه جامعه و پیشرفت پژوهشکده مطالعات فناوری ایران در ادامه این جلسه گفت: فلسفه شکل گیری جشنواره در واقع تلاشی برای ظرفیت روایت پیشرفت بود که تمدنی جدی است و از آنجایی که رهبری نسبت به الگوی ایرانی اسلامی روایت پیشرفت تاکید دارند تصور کردیم این خلاء جبران پذیر است.

وی افزود: روایت پیشرفت ابزاری است برای مسیر تمدن اسلامی و به ایجاد امید صادق کمک می‌کند چراکه اگر بدانید چه مسیری طی شده است می‌توانید خودباوری ملی را افزایش دهید.

ابوالحسنی با اشاره به اینکه این جایزه کمک می‌کند تا الگو‌های بومی را بشناسیم گفت: در بحث روایت پیشرفت به الگو‌های موفق تاکید نداشته‌ایم و مسیر الگو‌های ناموفق را هم بررسی کردیم این جایزه برای ما موضوعیت ندارد و به دنبال رصد فضا و کارکرد بهتر در این حوزه بودیم؛ همچنین به دنبال ارتقای این فضا بودیم، در واقع به دنبال فراهم سازی بستری برای تکمیل زنجیره فرهنگی بودیم.

وی افزود: اگر کتاب‌های خوب وجود داشته باشد فیلم‌های خوب نیز تولید می‌شود و تلاش کردیم در این مسیر روایت پیشرفت را یک روایت بالنده بدانیم و بر این اساس در مصادیق روایت پیشرفت معیار‌هایی را مد نظر داشتیم چراکه باید توجه داشته باشیم چه چیزی می‌تواند روایت پیشرفت مطلوب ما باشد.

ابوالحسنی گفت: روایت باید از عینک نظری شما باشد و این باید بومی انقلابی اسلامی باشد به بیان دیگر ما باید در عرصه فناوری اطلاعات ورود کنیم و خلاء‌های این بخش را پر کنیم.

اگر اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می‌کنند

مهدی قزلی در ادامه این جلسه گفت: ما از ماجرا‌های متفاوت خبر نداریم برای مثال اگر از اتفاقات ۷۸ خبر داشتیم می‌توانستیم از آن‌ها در ماجرای ۸۸ استفاده کنیم به همین ترتیب در مورد موضوعات متفاوت ما ضعف اهمیت روایت در کشور را احساس می‌کنیم.

وی افزود: همچنین درباره سوریه، عراق و یمن فقدان روایت را احساس می‌کنیم و زمانی که ما اتفاقات مهم را روایت نکنیم ما را روایت می‌کنند و بهره برداری از آن می‌شود؛ در همین رابطه درباره بوسنی و ماجرا‌های آن با اینکه تأثیر گذارترین کشور در این موضوع ما بودیم ناموفق بودیم در حالی که به مهمترین هدفمان یعنی استقلال بوسنی رسیدیم، اما هیچکس درباره این نمی‌داند.

نویسنده کتاب شریان مکران گفت: روایت دو بخش فعال و منفعل دارد روایت پیشرفت منفعل نیست و به دنبال تهیه گزارش کار نبوده، روایت پیشرفت فعال است یعنی راوی باید در میدان باشد.

روایت پیشرفت به دیپلماسی کشور کمک می‌کند

نویسنده کتاب سخت شیرین نیز در ادامه گفت: این کتاب با این رویکرد که نگاه طیفی به کنشگری داشته باشد تدوین شده است و به دنبال تصویر معمول همیشگی از زنان نبوده چراکه ما اصرار داشتیم راویان کتاب واقعیت‌های زندگی را بیان کنند.

وی افزود: روایت پیشرفت به نظر من حرکت خوبی است، اما باید پیوست بین المللی داشته باشد چراکه زمانی که ما پیشرفت‌های خود را روایت نمی‌کنیم فضایی در خارج از کشور شکل می‌گیرد که انواع و اقسام روایت‌ها را از ما به وجود می‌آورد بنابراین قطعاً روایت پیشرفت می‌تواند در دیپلماسی کشور کمک کننده باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار